Lenovo, al doilea mare producător de PC-uri la nivel mondial, va deschide, anul acesta, mai multe magazine exclusive în ţara noastră, o strategie importată direct din ţara de origine, China.
La şase ani după ce a cumpărat divizia de PC-uri IBM, cu 1,25 miliarde de dolari, chinezii de la Lenovo au ajuns numărul doi mondial în producţia de PC-uri, iar anul acesta ţintesc primul loc. Piaţa de PC-uri la nivel mondial a scăzut cu 1,4% în trimestrul patru al anului trecut, iar în timp ce livrările liderului Hewlett Packard au înregistrat un declin anual de 16,2%, cele ale chinezilor de la Lenovo au crescut cu 23%. Acesta este cel de-al unsprezecelea trimestru consecutiv în care Lenovo creşte mai rapid decât industria şi cel de‑al nouălea trimestru consecutiv în care Lenovo a avut cea mai rapidă creştere în rândul primilor patru furnizori de PC-uri. „Pentru 2012, Lenovo îşi propune să devină lider mondial şi noi va trebui să ţintim tot mai sus“, potrivit lui Aurel Neţin, country manager Lenovo România, Bulgaria şi Moldova. În ţara noastră, piaţa de PC-uri a continuat să crească. Neţin spune că înainte de criză piaţa locală de PC-uri era estimată la un milion de unități, iar acum a ajuns la 500.000 de unităţi. „Suntem în anii de recuperare a căderii care a avut loc atunci. Piaţa locală a avut una dintre căderile cele mai dramatice din regiune“, a declarat Neţin.
Comparativ cu ţările din regiune, ţara noastră stă foarte bine. Potrivit lui Neţin, în acest moment România este pe creştere faţă de ţările din regiunea noastră; „Moldova este o piaţă în formare care de-abia acum începe să crească, iar în Bulgaria am avut rezultate foarte bune, în special pe segmentul consumer“.
Magazine exclusive
Pentru anul acesta, Lenovo are o strategie de deschidere a unor magazine Lenovo Exclusiv Store (LES). Conceptul vine din zona asiatică. „Am fost invitat recent la Beijing, unde am vizitat un mall de şase etaje care vindea numai produse electronice, iar majoritatea magazinelor vindeau exclusiv o singură marcă. E un concept foarte uzual în Asia“, explică Neţin. În Europa, Lenovo a deschis deja patru astfel de magazine în Slovacia, unul în Bulgaria şi se vor mai deschide anul acesta unul la Praga, şi altul în Belgrad.
„Vrem să deschidem în primele şase luni un Lenovo Exclusive Store şi în Bucureşti, împreună cu un partener. Va fi un fel de navă-amiral. Clienţii vor găsi aici toată gama de produse Lenovo, aici vom organiza conferinţe de presă şi va fi locul unde vom invita oamenii să testeze produsele“, potrivit lui Neţin.
Pe lângă acest magazin mare, care va fi deschis în Capitală, Lenovo are în plan dezvoltarea unei reţele de Lenovo Exclusive Store Light, magazine cu suprafeţe mai mici, în ţară. Anul acesta, se doreşte deschiderea a şapte astfel de magazine, însă depinde mult parteneri. „Vom cerceta împreună cu partenerii noştri care va fi pragul de rentabilitate. Dorinţă există, dar noi trebuie să ne asigurăm că vom construi împreună cu ei magazine profitabile“, spune Neţin. Lenovo are peste 600 de parteneri care cumpără produsele Lenovo şi 70 care sunt înscrişi în programul de parteneriat.
Ce cumpără românii
Cele mai apreciate produse Lenovo de către români sunt laptopurile, însă compania vinde şi foarte multe desktopuri, în special companiilor. Potrivit lui Neţin, acestea vor continua să cumpere desktopuri datorită problemelor legate de securitate. „În marile companii este important să ai un PC de tip desktop pentru a evita preluarea unor informaţii sensibile de pe calculator“, afirmă oficialul Lenovo. Din punctul de vedere al volumului, segmentul consumer este cel mai reprezentativ, urmat de IMM-uri şi de companiile mari.
Când vine vorba de desktopuri, clienţii finali încep să se orienteze din ce în ce mai mult către sistemele All In One (acele monitoare care integrează în carcasa lor toate componentele unui calculator), Lenovo fiind lider pe acest segment în ţara noastră. Despre ultrabookuri, Neţin spune că acestea se adresează unei anumite categorii de clienţi interesați foarte mult de mobilitate. „Dacă ne uităm la ce spun companiile de specialitate precum IDC, va fi greu ca, în 2012, acestea să atingă o cotă de piaţă de două cifre, întrucât cei care încă utilizează PC-ul au nevoie de DVD. Or, la un ultrabook nu există, decât ca dispozitiv extern. Nici tabletele nu vor înlocui PC-urile, acestea vor avea locul lor bine definit, pentru utilizatorii care le apreciază performanţele“, a precizat Neţin.
Pe piaţa românească mai sunt prezente şi alte companii IT chinezeşti, precum Huawei şi ZTE. Reprezentanţii Huawei au anunţat, anul trecut, că intenţionează să inaugureze în ţara noastră, în luna februarie a acestui an, un al patrulea centru de suport global pentru servicii, primele trei centre fiind localizate în China, India şi Mexic. ZTE Corporation, un alt furnizor de echipamente telecom din China, şi-a anunţat intenţia de a deschide o fabrică de asamblare de smart phone-uri şi echipamente de recepţie TV în prima jumătate a acestui an. La această fabrică ar urma să lucreze până într-o sută de angajaţi.
Aurel Neţin, 56 de ani, conduce din anul 2006 operaţiunile Lenovo în România. Golful este una dintre pasiunile sale, iar primul concurs la care a participat a fost cel organizat de Lenovo, anul trecut, în Bulgaria
8 magazine Lenovo vor fi deschise anul acesta în ţara noastră, iar cel mai mare va fi inaugurat, în următoarele luni, în Capitală