Prima și unica autostradă realizată de o companie chineză în România progresează semnificativ – Autostrada de Centură a Bucureștiului
Anul acesta, se preconizează deschiderea parțială a unui nod rutier esențial pe Autostrada de Centură a Bucureștiului, ceea ce va permite circulația continuă pe 21 de kilometri din A0 Nord, între DN1, A3 și DN2 (Otopeni/Petrești – Afumați).
Compania chineză CCECC (China Civil Engineering Construction Corporation) a început lucrările în aprilie la cei 8,6 kilometri din Lotul 3 al Autostrăzii de Centură A0 Nord a Bucureștiului, avansând treptat în acest proiect.
Conform contractului, termenul de finalizare pentru tronsonul de autostradă este stabilit pentru sfârșitul anului 2025. Totuși, constructorul are planuri ambițioase de a finaliza o parte din nodul rutier cu DN2 și aproximativ 900 de metri din autostradă încă din acest an. Aceasta va permite, în sfârșit, deschiderea circulației pe cei 9 km de pe Lotul 2, care au fost finalizați de UMB în 2023, dar care au rămas neutilizați.
Descărcarea traficului de pe autostradă se va realiza printr-o parte a viitorului nod rutier cu DN2, conform unor surse din cadrul proiectului, care au oferit informații pentru HotNews.ro. Finalizarea completă a acestui nod rutier este așteptată pentru anul 2025.
Oficialii de la Drumuri au anunțat că obiectivul pentru acest an este deschiderea celor două noduri. Cristian Pistol, șeful CNAIR, a afirmat la sfârșitul lunii august că există „șanse reale” pentru realizarea acestei deschideri, permițând astfel șoferilor să circule neîntrerupt pe 21 de km din A0 Nord, între DN1, A3 și DN2.
Asociația Construim România a realizat o filmare cu drona pentru a surprinde lucrările de la nodul rutier A0 cu DN2, considerat a fi cel mai activ punct al constructorului chinez.
Un alt clip recent cu privire la zona nodului rutier A0 – DN2:
A0 Nord, Lotul 3 are o lungime de 8,6km
A0 Nord, Lotul 3 (Afumați – Pantelimon), având o lungime de 8,6 km, reprezintă prima autostradă construită de o firmă chineză în România. Contractul cu China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) a fost semnat în martie 2023, valoarea acestuia fiind de aproximativ 400 milioane de lei. Ordinul de Începere a Lucrărilor (OIL) a fost emis în mai 2023, iar termenul pentru proiectare este de 12 luni de la acea dată.
Reprezentanții Ministerului Transporturilor au subliniat importanța ca antreprenorul să prioritizeze lucrările în 2024 pentru nodul rutier A0 cu DN2, precum și pentru secțiunea de 2 km care va conecta „muzeul” de pe Lotul 2. Deși UMB a finalizat toți cei 19 km de autostradă în acea zonă, doar 10 km au fost deschiși circulației.
Termenul pentru execuția lucrărilor este stabilit la 18 luni. În ceea ce privește restul proiectului din A0 Nord Lot 3, proiectul tehnic nu a fost încă aprobat, cu o dată limită pentru finalizare prevăzută în luna mai 2024.
A0 Nord – Lot 3 (DN2/Afumați – DN3/Cernica)
- Lungime: 8,6 km, 1 nod rutier cu DN2
- Constructor: CCECC (China Civil Engineering Construction Corporation )
- Valoare: 397.996.117,63 lei fără TVA
- Stadiu: Contractat (16 martie 2023) / Proiectare începută în mai 2023
- Termen: 12 luni proiectare + 18 luni execuție
- Finalizare posibilă: 2024 (parțial, nodul cu DN2) / 2026 (integral)
România a decis în 2021 să excludă companiile chinezești de la licitațiile publice pentru proiectele de infrastructură
Această măsură a fost aplicată doar pentru noile proceduri de achiziție inițiate după acel moment.
Totuși, există două excepții în prezent, unde constructorii sunt din China. Unul dintre acestea este centura Zalău, unde compania Synohidro a semnat un contract încă din 2020, înainte de decizia Guvernului. Lucrările aici sunt semnificativ întârziate, cu un termen de finalizare stabilit pentru primăvara anului 2023, dar stadiul actual al proiectului este de doar 50%.
Cea de-a doua excepție se află pe autostrada A0 Nord, Lotul 3, unde activează China Civil Engineering Construction Corporation, care a semnat contractul în 2023 pe o licitație inițiată în 2019.
În afară de aceste două proiecte, companiile de construcții din China nu mai au acces la alte lucrări în România și nu pot participa la licitațiile deschise după 2021.