Pe tarabele din China se pot găsi unele dintre cele mai fine vinuri franțuzești, cum ar fi "Chateau Lafite", preferat pentru tradiție, dar şi pentru că are un nume ușor de pronunțat.
Deşi nu are o tradiţie oenologică milenară, China a devenit anul trecut, împreună cu Hong Kong, clientul numărul 1 pentru vinurile Bordeaux. Mai mult, în ultimii trei ani, investitorii chinezi au cumpărat circa şase domenii de vie în Bordeaux. Romain Vandevoorde, importator de vin din Beijing, a dat asigurări pentru AFP că este vorba de un "consum de imagine, şi nicidecum de gust" şi a exemplificat cu unii chinezi înstăriţi, care şi-au permis chiar să cheltuiască 50.000 de yuani (5.400 euro) pentru un vin Chateau Lafite Rothschild 1982.
"În China sunt mai multe Lafite 1982 decât au fost produse în Franţa. Dacă găsiţi aşa ceva în China, aveţi mare grijă", recomandă Vandevoorde.
În supermarketuri şi băcănii – de unde se aprovizionează majoritatea chinezilor,  se pot găsi sticle de ‘Bordeaux’ conţinând de fapt apă cu zahăr, coloranţi şi arome artificiale, vândute însă la preţuri mari, dar şi "vinuri de marcă" din 1983 la preţuri anormal de mici, cu etichete nou-nouţe. Ambalajul poate de asemenea să tragă un semnal de alarmă, pentru că de cele mai multe ori, pe etichete numele este greșit: ‘Chatelet Latour’, ‘Laffite’ sau ‘Lafitte’ – mici neconcordanţe care scapă vigilenţei consumatorului chinez.
Potrivit lui Vandevoorde, „există şi amestecuri care reuşesc să-i păcălească pe cei mai mari oenologi, "copii foarte bune". Chinezii nu beau în momentul de faţă decât un litru de vin pe an pe persoană, în medie, dar consumul este în creştere şi China ar urma să devină în 2014 cel de-al şaselea consumator pe plan mondial – evoluţie care le-ar asigura falsificatorilor un viitor înfloritor.
Chinezii nu au ignorat nici vinurile româneșți, astfel încât în iulie anul acesta, la un târg de vinuri organizat în Guangzhou, a existat un stand numit „Murfatlar Roumania”. Contactați de presă, reprezentanții Murfatlar nu au recunoscut oficial prezența la acest eveniment.

SURSA: Agerpres