România, Spania, Irlanda şi Ungaria sunt singurele ţări din Europa unde chiriile din centrele comerciale vor continua să scadă în următoarele luni, din cauza situaţiei economice şi a percepţiei privind creşterea şomajului, potrivit estimărilor companiei Jones Lang LaSalle.
Chiriile din centrele comerciale din România au ajuns printre cele mai reduse din Europa, atingând nivelul de 600 de euro pe metru pătrat pe an, respectiv 50 de euro pe metru pătrat pe lună, acelaşi nivel fiind înregistrat în Ungaria şi Cehia, potrivit Shopping Centre Rental Map realizat de Jones Lang LaSalle.
În raport nu se menţionează cu cât au scăzut chiriile pe piaţa românească, dar potrivit estimărilor consultanţilor imobiliari, reducerile s-au situat între 20% şi 50% de la începutul crizei.
Topul chiriilor
Cele mai ridicate chirii în Europa sunt înregistrate în Marea Britanie, care s-au stabilizat la 1.900 de euro pe metru pătrat pe an, iar pe poziţia a doua este Franţa, cu 1.700 de euro. Pe locul trei în topul celor mai scumpe chirii se situează Rusia, urmată de toate celelate ţări din vestul Europei.
Autorii raportului precizează că din cauza spaţiilor disponibile limitate în amplasamente „prime” în multe centre comerciale din Europa, perspectivele în majoritatea pieţelor europene sunt de stabilizare a chiriilor, în ciuda scăderii cererii din partea chiriaşilor în ultimele 18 luni.
„Este de aşteptat ca nivelul chiriilor centrelor comerciale din Rusia şi Finlanda să crească în următoarele şase luni. În Rusia chiriile au scăzut semnificativ în 2009 şi ne aşteptăm să aibă loc o corecţie într-o direcţie pozitivă (…) Constrângerile economiei şi percepţia privind creşterea şomajului vor pune presiune pe chiriile din Spania, iar acest trend se va resimţi şi pe pieţele de retauil din România, Irlanda şi Ungaria”, se menţionează în raport.
Ca o concluzie, Jones Lang LaSalle previzionează chirii stabile în următoare perioadă pentru 12 ţări europene din cele 18 pieţe analizate, în timp ce pentru două dintre acestea se estimează creşterea chiriilor.
SURSA: Mediafax