Retailerii din România au înregistrat în acest an o creştere a vânzărilor cu 3,7%, după trei ani în care piaţa a scăzut cu procente cuprinse între 3,8 şi 9,8%. România se plasează pe poziţia a patra, alături de Slovacia, într-un top european al ţărilor cu cele mai mari creşteri în vânzări, potrivit celui mai recent raport de piaţă realizat de Cushman & Wakefield.
În ceea ce priveşte cheltuielile consumatorilor, România a raportat un avans de 3,3% faţă de anul trecut, după ce în ultimii trei ani acest indicator a scăzut cu procente cuprinse între 0,4 şi 10,4%. Pe acest segment România se plasează pe locul cinci la nivel european.
În primele trei trimestre ale acestui an s-au realizat investiţii de 17 mil. euro în sectorul românesc de retail, ceea ce reprezintă o pondere de 6% în volumul total de investiţii de pe piaţa imobiliară locală. Faţă de perioada similară a anului trecut s-a înregistrat o scădere de 82,5%, una dintre cele mai mari din Europa.
În ceea ce priveşte nivelul chiriilor practicate în centrele comerciale din România, acestea se situează la 660 de euro/mp/an, plasând ţara noastră pe locul 21 în Europa. Doar cinci ţări europene au chirii mai mici decât la noi. Surprinzător este că nivelul chiriilor din România este de peste două ori mai mare decât cel practicat în Bulgaria, unde acestea sunt 288 euro/mp/an.
Situaţia la nivel Europan
Pieţele de investiţii în retail au avut un trimestru trei plin, cu un volum de tranzacţionare de 9,1 miliarde euro, reprezentând o creştere de până la 7,7% faţă de trimestrul doi. Activitatea din primele nouă luni ale anului a totalizat 29,7 miliarde euro, cu 9,8% mai mult decât in aceeaşi perioadă a anului 2010, şi o cotă de piaţă de 34,3%, faţă de 33% în 2010.
Cu toate acestea, deficitul de finanţare a loturilor mari, cum ar fi centrele comerciale, a tras înapoi sectorul, iar ca urmare a scăderii retailului în primul trimestru, spaţiile de birouri au trecut pe primul loc, cu o cotă de piaţă de 42%.
Datorită ofertei mai mari, cel puţin din punct de vedere selectiv, se preconizează o îmbunătăţire a investiţiilor şi volume cu 7,5% mai mari în acest an, ajungând la 41,7 miliarde euro, şi cu 10-15% mai mari în 2012, ajungând la 47 miliarde euro.