Chiriile spaţiilor de retail din zonele comerciale mari ale Europei Centrale şi de Est au scăzut în ultimele şase luni, proprietarii oferind chirii mai mici ca să atragă mărci internaţionale, gândindu-se că astfel cresc valoarea spaţiului pe termen lung, se arată într-un studiu al Colliers International.
În Bucureşti, chiria percepută pentru spaţiile stradale de top a rămas constantă la 75 euro/mp/lună, iar randamentul investiţional (yield-ul) pentu aceste spaţii este de 9,5%. În ceea ce priveşte chiriile din mall-uri, acestea se învârt în jurul a 65 de euro/mp/lună, la un yield de 9%.
De notat – chiriile spaţiilor stradale de top din Madrid, Milano sau Roma au văzut creşteri cu 3%, 3% , respectiv 8%, în ciuda discuţiilor din jurul economiilor Italiei şi Spaniei. Comercianţii continuă să manifeste interes în închirierea de locaţii pe cele mai importante străzi de cumpărături din Europa de Vest, aceste locaţii păstrându-şi traficul ridicat şi profitabilitatea.
Celebra Via Condotti din Roma a cunoscut o creştere de 8% a chiriei medii, reprezentând cea mai semnificativă majorare a chiriei din Europa de Vest. Lipsa de spaţii libere şi un interes crescând al comercianţilor de lux, cum ar fi casa de moda Trussardi 1911 care a deschis primul boutique pe această stradă în luna martie, au contribuit şi ele la majorarea chiriei.
Incertitudini
Previziunile pentru vânzările din zona de retail în EMEA sunt foarte neclare. În ciuda faptului că economiile europene înregistrează creştere economică, cele mai mari două economii, Franţa şi Germania, au înregistrat o creştere a PIB de 1% şi respectiv 1,5% în primul trimestru.
În 2011, vânzările retailerilor continuă să fie influenţate de incertitudinea macroeconomică care persistă în regiune şi de eroziunea puterii reale de cumpărare, alimentatî de stagnările salariilor şi de creşterea preţurilor.
Previziunile legate de vânzările comerciale în Emiratele Arabe Unite sunt ceva mai optimiste, economia fiind în creştere şi consumul aflându-se pe o pantă ascendentă, în ciuda unor datorii asociate cu dezvoltarea imobiliară din Dubai. Mărcile internaţionale continuă să vadă piaţa ca o ţintă pentru extinderi viitoare.