"Rămâne problema strategică, faptul că am deschis "cutia Pandorei". Pentru prima dată, am acceptat că ar fi posibilă o intervenţie a statului să se plafoneze preţurile. Este foarte posibil ca, la RCA, să se ajungă la o plafonare pentru şase luni, lucru permis de Legea concurenţei, dar, repet, pentru situaţii excepţionale. Până acum această clauză nu a mai fost folosită decât o singură dată, în 1997, pentru un subiect relativ minor", a spus Chiriţoiu.
El a amintit că, în perioada de boom al cotaţiei petrolului, s-a încercat plafonarea preţului carburanţilor, însă până la urmă acest lucru nu s-a făcut. Între timp, preţul petrolului a scăzut foarte mult şi preţurile la pompă s-au diminuat şi ele."Nu am vrea să devină o practică (plafonarea preţurilor – n.r.), de-asta spun că este un risc strategic. Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul şi altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecţie este concurenţa între actorii din piaţă. Dacă vine statul şi stabileşte el un preţ, e un risc ca statul să cartelizeze piaţa. În loc ca acest lucru fie făcut de companii, întâlnindu-se pe la colţuri, vine statul şi îi cartelizează el şi, pe termen mediu, este mai rău pentru consumatori", a subliniat Chiriţoiu.
Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei a finalizat în decembrie anul trecut o analiză sectorială pe acest domeniu şi a emis opt recomandări, din care şapte vor fi preluate în legislaţia naţională. "Scopul nu este să fie preluate recomandările noastre, ci să facem lucrurile să meargă mai bine. Sperăm ca, odată apărută noua legislaţie, lucrurile să se normalizeze treptat", a susţinut oficialul Concurenţei.
Preşedintele Consiliului Concurenţei crede că cea mai mare problemă a acestei pieţe este faptul că cineva plăteşte poliţa RCA şi altcineva este beneficiarul.
"Problema cea mai mare la RCA este faptul că interesele cumpărătorului şi interesele beneficiarului de poliţă RCA nu sunt aliniate. Aceasta este o reţetă de eşec, de ineficienţă economică. Unul plăteşte şi altul beneficiază. Deci faptul că pe poliţa RCA eu nu-mi repar maşina mea, ci îşi repară un terţ maşina, mă face pe mine să vreau să am un RCA cât mai ieftin, ca să bifez că îl am, să spun că mi-am făcut datoria, dar în acelaşi timp nu mă interesează dacă firma de asigurări îşi face bine treaba, îl despăgubeşte pe celălalt la timp sau îi repară maşina bine. Aceasta creează cea mai mare disfuncţionalitate în piaţa de RCA. Din acest motiv, o recomandare era să încercăm să unim interesele clienţilor şi ale beneficiarilor", a afirmat Chiriţoiu.
Potrivit acestuia, Guvernul a introdus, în noua ordonanţă de urgenţă din acest domeniu, un mecanism de compensare directă.
"Adică, dacă sunt victimă a accidentului, mă duc şi îmi repar maşina pe RCA-ul meu, urmând ca firma mea de RCA să se despăgubească ulterior de la firma de asigurări a celui care m-a lovit. În acest fel, credem noi, oamenii vor avea interesul să cumpere produse mai bune de RCA, pentru că ştiu că vor beneficia ei de aceste poliţe", a adăugat Chiriţoiu.
O altă recomandare a Consiliului Concurenţei a fost să se ţintă cont nu doar de maşină, ci şi de şoferi şi de experienţele lor, însă acest lucru nu a fost deocamdată legiferat.
"Ce nu am reuşit a fost să dăm acces industriei de asigurări la baza de date a Ministerului de Interne privind accidentele şi amenzile. Ministerul de Interne în principiu este de acord, însă susţine că baza de date cuprinde acum elemente de confidenţialitate pe care nu poate să le dezvăluie altora şi nu are o soluţie tehnică în momentul de faţă pentru a separa ce este confidenţial din baza lor de date de ceea ce ar putea fi transmis industriei. Aceasta a rămas să o rezolvăm ulterior OUG-ului. Ca în alte ţări, ar avea sens ca, atunci când emiţi o poliţă RCA, să ştii cât de bun sau de disciplinat este acel conducător auto şi este important să ştie şi poliţia. Acest lucru va ajuta şi poliţia, pentru că, dacă faptul că va parca ilegal îl va face să plătească anul viitor un RCA mai mare, atunci disciplinarea în trafic ar creşte. Este un interes care ar trebui să fie comun al ASF-ului şi al Ministerului de Interne", a completat Chiriţoiu.
El a adăugat şi faptul că posibilitatea încheierii unor poliţe RCA pe o lună ar putea duce la creşterea preţurilor în piaţă.
"Ce aş pune ca minus este faptul că se merge pe contracte pe durată foarte scurtă la persoane fizice, deci ideea de a reduce de la minimum de şase luni, cum era înainte, la o lună. Acest lucru, pentru noi, înseamnă un risc să scadă gradul de cuprindere, să fie mai puţine poliţe RCA şi să crească preţurile. După un an vom evolua impactul acestei măsuri, în ideea că, dacă într-adevăr vedem că a scăzut gradul de cuprindere, atunci putem reveni la minimum şase luni", a mai afirmat oficialul Concurenţei.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a precizat, joi, că ia în calcul stabilirea unui tarif ţintă pentru poliţele RCA de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0.