Nevoia de a schimba designul masinii si de a o transforma intr-o masina mai „agresiva”, din toate punctele de vedere, a nascut o noua afacere, care incepe sa creasca si in Romania: tuningul auto.
Chiar daca unora li se poate parea doar un moft, numarul clientilor care isi „interneaza” masinile pentru „operatii estetice”, efectuate de firme specializate in tuning, a crescut de la un an la altul.
Paul serban Begu este unul dintre cei trei asociati ai firmei Zeno Motorsport, una din companiile din Romania care se ocupa de tuningul auto. „Cele mai multe marci de autoturisme pe care le-am modificat au fost fie Volkswagen, fie Audi, fie BMW. Am lucrat si pentru masini fabricate in Romania, in special pentru Dacii Nova si Super Nova”, spune Paul serban Begu. Dupa o astfel de „operatie estetica”, alura sport a autoturismului este evidenta. Specialistii in tuning auto au la indemana un numar impresionant de metode de modificare a unei masini.
Spoilerele. Pentru modificarea acestora se pastreaza spoilerul original pe care se adauga fibra de sticla, dupa care se finiseaza. Se fabrica apoi o matrita din care se ajunge la produsul finit. In general, firmele romanesti aleg modelele acestora din revistele de tuning din Occident. Spoilerele de fata sunt in general mai complexe decat cele de spate, pe primele fiind uneori montate prize de aer sau proiectoare. Pretul unui spoiler de fata variaza intre 100 si 250 de euro, iar a unuia de spate intre 50 si 200 de euro. Jentile pot fi modificate in sensul maririi sau latirii acestora. Marimea acestora depinde de locul existent sub aripa, dar si de recomandarile constructorilor. Designul este ales de proprietarul masinii. Exista si varianta montarii unor jenti mai mari, pentru care trebuie taiate aripile si modificate cu un pasaj de fibra de sticla. Va rezulta astfel o aripa mai „umflata”. Pretul unui set complet de jenti variaza intre 400 si 1.000 de euro.
Modificarea capotei consta, in principal, in montarea unor prize care introduc aerul sub capota sau care il evacueaza mai rapid. Se creeaza astfel un curent de aer sub capota care duce la o racire mai buna a motorului. Prizele se aleg in functie de amplasarea motorului si nu pot fi montate, spre exemplu, in dreptul delcoului sau al filtrului de aer, pentru a evita intrarea apei in timpul ploii. Pretul unor astfel de prize variaza intre 100 si 400 de euro.
Pragurile autoturismului pot fi modificate in sensul latirii sau pentru coborarea garzii la sol a masinii. Acestea sunt, in general, praguri false, din fibra de sticla. Spre exemplu, unei masini careia nu vrei sa ii cobori garda la sol i se vor monta praguri mai late, care vor crea senzatia ca masina este mai joasa. Exista insa si praguri cu priza de aer pe ele, in genul celor montate la Ferrari, care au rolul de a directiona jetul de aer.
Eleroanele pot fi montate fie in partea din spate, fie in cea superioara a masinii. Eleroanele de spate se aleg in functie de cum arata montate pe portbagaj, dar si in functie de felul in care „taie” aerul. Montarea unui model necorespunzator poate duce fie la smulgerea sa de curentul de aer, fie la dezechilibrarea masinii. Exista eleroane din fibra de sticla, din rasina poliesterica sau din aluminiu, cu sau fara posibilitate de reglaj. Pretul lor variaza intre 100 si 400 de euro, in functie de complexitate (cele din fibra de sticla sau rasina poliesterica costa intre 100 si 200 de euro). Eleroanele destinate partii superioare a masinii au prinderea ceva mai complicata, la montarea sa trebuind sa se tina cont de designul masinii. La un model cu multe forme rotunde nu poti monta un eleron colturos. Exista si modele la care nu este bine sa montezi eleroane in partea superioara. La Dacia, spre exemplu, se monteaza doar un „cozoroc” pentru alungirea plafonului. Ele merg insa foarte bine la masinile de teren. Pretul unui astfel de eleron variaza intre 100 si 300 de euro.
Montarea unei masti noi si de ornamente pentru faruri pot da masinii o alura mai sportiva, prin crearea senzatiei de „incruntare” a acesteia. Spre exemplu, exista asa numitele „pleoape”, care creeaza impresia agresivitatii. O astfel de masca costa intre 50 si 150 de euro, iar „pleoapele” undeva in jurul a 20 si 25 de euro.
Ornamentele pentru stopurile de spate dau impresia ca acestea sunt formate din mai multe bucati si sunt la mare moda in acest moment. Pretul variaza intre 60 si 80 de euro.
Exista si o serie de modificari care pot fi aduse motorului in sensul cresterii puterii acestuia. Montarea unui chip tuning duce la cresterea cu 10% a puterii motoarelor aspirate si cu 30% in cazul celor turbo. Acesta este un calculator de injectie, care are un program de baza conceput pentru cresterea puterii. Este adevarat ca acest chip duce la scaderea duratei de viata a motorului. Pretul este de 285 de euro, pentru motoarele aspirate, si 385, pentru cele turbo.

Luminitele si neoanele montate in interior sunt la moda

Prin modificarea axei cu came poate rezulta un motor cu pana la 40% mai puternic.
Dezavantajul este ca masina nu va sta la un ralanti dat de fabricant de 700-800 rot./min., ci la 2.000 – 2.500 rot./min. Practic, se modifica timpii de deschidere ai supapelor. Motorul va consuma mai mult si va avea un mers mai tremurat. Pret: 300 – 600 euro. Schimbarea filtrului de aer cu unul cu o admisie mai rapida poate duce la cresterea puterii motorului cu trei – sapte CP. Pretul unui astfel de filtru variaza intre 60 si 120 de euro. Filtru – care sa dea o admisie de aer mai rapida si care creste puterea motorului cu trei – sapte CP. Pret: 60-120 euro. Un esapament nou, schimbat in intregime, poate costa si 2.000 de euro, dar poate aduce 20 CP in plus, printr-o evacuare mai rapida. Aceasta varianta scumpa cuprinde inclusiv ornamentele din partea finala a esapamentului. Pretul doar al ornamentelor este de 30-100 de euro, dar nu are decat o functie estetica.
In interior, pot fi schimbate scaunele cu unele mai ergonomice, din piele sau tip sport, pretul unui astfel de scaun variind intre 120 si 450 de euro. Asta duce la o mai mare usurinta in conducerea masinii. Schimbarea volanului costa ceva mai putin, doar 80 – 350 de euro, dar poti alege intre unul cu sau fara airbag. Ambele au insa o alura mai sportiva.
Cu 30 – 100 de euro poti trece la un schimbator de viteze cromat si cu lumina, iar cu 200 de euro la un set de pedale de lux. Acestea au lumina in ele. In schimb, ornamentul franei de mana iti poate scoate din buzunar tot 30 – 100 de euro. La moda acum sunt luminitele si neoanele flexibile montate pe bord sau sub bord, care dau interiorului masinii o lumina ambientala foarte placuta.
Un kit complet de interior (fara scaune si volan), inclusiv cu ornamentele bordului din imitatie de titan sau carbon, costa, in general, in jur de 500 de euro.