Christoph v. Tschirschnitz a deţinut diferite poziţii de conducere în cadrul grupului BMW, iar din noiembrie 2014 a preluat poziția de preşedinte al diviziei din Europa Centrală şi de Sud-Est a gigantului bavarez. Într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Capital, oficialul a vorbit despre experiențele sale din România, piața auto de la noi, zvonurile despre o uzină BMW și, desigur, produsele și serviciile oferite de compania sa.
Capital: Unde vedeți România în lumea BMW? Care este locul său?
Christoph v. Tschirschnitz: Am fost prima dată în România în octombrie 2014. Încă se vedeau urmele recesiunii din 2007 – 2010, însă dintre cele 12 state de care mă ocup, România și-a revenit cel mai rapid. Nu vorbesc aici despre piața auto, ci dspre infrastructură, companii, clădiri, etc. În doi ani am văzut schimbări majore. În plus, cifrele macroeconomice arată foarte bine. Prin urmare, cred că România vine foarte tare din urmă. Sentimentul meu este că țara dumneavostră este o stea în ascensiune. Și în „lumea BMW”, cum o numiți, România este văzută la fel.
Capital: Există vreo posibilitate ca România să intre în lumea BMW și din punct de vedere industrial?
Christoph v. Tschirschnitz: Știu că prim-ministrul român a fost la Munchen. Dumneavostră știți însă că noi nu vorbim despre eventuale proiecte viitoare. România are capacități puternice în multe domenii, de la cercetare, la producție și servicii, iar concluzia vizitei a fost că vom continua să studiem țara, mai ales că avem mulți furnizori acolo. Dar nu există în acest moment proiecte concrete de investiții în România. Asta dincolo de investițiile rețelei noastre de dealeri.
Capital: În ultima perioadă cei de la Mercedes-Benz vă dau tot mai mari bătăi de cap. Vând tot mai mult. Acum sunteți cap-la-cap. Nu este asta o problemă pentru BMW? Erați lideri autoritari.
Christoph v. Tschirschnitz: Nu. Nouă ne place concurența. Suntem încă lideri la nivel mondial și vrem ca lucrurile să rămână așa pe termen lung. Chiar dacă alte mărci vin cu tot mai multe noi modele am reușit să rămânem în frunte. În altă ordine de idei, concurența este benefică pentru clienți pentru că au tot mai multe variante din care pot alege. Oricum, vă asigur, nici noi nu dormim. Luptăm să ne menținem în vârful ierarhiei. De exemplu, în țara dvs. BMW merge foarte bine și sunt foarte mulțumit de asta. Avem acolo o rețea puternică, dealeri bine pregătiți care investesc. Iar aceste investiții își arată rapid roadele. Sunt foarte bucuros că din acest an există și subvenții corecte pentru mașinile electrice și asta ajută mult extinderea gamei noastre „i”.
Capital: Totuși, credeți că românii și ceilalți est-europeni sunt pregătiți pentru era mașinilor electrice?
Christoph v. Tschirschnitz: Nu cred că este o temă unitară. Românii, de exemplu, par tot mai deschiși în relația cu electrificarea transportului. Contează desigur foarte mult subvențiile oferite de stat. Slovenii sunt chiar mai aproape de acest trend. Investițiile făcute de municipalități își arată acolo deja roadele. La Ljubljana numărul stațiilor de încărcare a favorizat major creșterea vânzărilor de mașini electrice. În alte țări însă, precum Bulgaria sau Slovacia, electrificarea este încă departe. Acolo nici autoritățile și nici cetățenii nu par foarte convinși de acest trend. Și în Europa Occidentală situația este similară. Avem pe deoparte Norvegia, o țară care a investit enorm în subvenții și infrastructură, la fel și Olanda, însă sunt multe state în care fenomenul electric este încă la început și se dezvoltă lent.
Capital: Sunteți mulțumit de evoluția pieței europene a mașinilor electrice?
Christoph v. Tschirschnitz: Așa cum știți noi am investit enorm în această nouă tehnologie și ne bucurăm când într-o țară precum Austria, de exemplu, există o cerere pentru mașini electrice care ne depășește capacitatea de livrare. Acum acolo se așteaptă două luni pentru livrarea unui i3. Desigur, ne-am dori o astfel de evoluție în toate țările europene, însă trebuie și ca autoritățile să sprijine efortul nostru. E nevoie de subvenții și infrastructură. Noi oferim o întreagă gamă de mașini electrice și hibride și am știut din start că drumul pe care am intrat nu va fi ușor. Pentru că tehnologia e scumpă și e nevoie de mai mulți factori pentru ca o schimbare majoră să se producă în obiceiurile de consum.
Capital: Lansați în iarnă noua Serie 5 și pregătiți un nou SUV…
Christoph v. Tschirschnitz: Este un SAV, nu un SUV. Un Sport Activity Vehicle. S-a ajuns atât de departe în nișarea zonei SUV încât o putem asemăna cu un salam. Se taie feliile tot mai subțiri. Și, culmea, nu este doar o idee a departamentelor de marketing. Este vorba despre dorința clienților. Mișcările producătorilor auto sunt ghidate de cererea din piață.
Capital: Dar nu există și nișe pe care producătorii le creează? Induc clienților anumite tendințe?
Christoph v. Tschirschnitz: Aveți dreptate. Să luăm ca exemplu X5. Când l-am lansat nu exista nimic asemănător pe piață. Erau, desigur, mașini 4X4, solide, bune în offroad, însă nu erau prea plăcute de condus pe șosea. Am intuit acest trend și clienților le-a plăcut. Pentru că aveau o poziție dominantă pe drum, vedeau șoseaua de sus și confortul era superior. Mai ales că majoritatea celor care aveau un 4X4 îl conduceau 99% din timp pe șosea. Apoi au venit și alții în segment. Cum noi aveam însă avantajul pionierului, am reacționat rapid lansând X3 și X1.
Capital: Dar toată industria produce acum SUV-uri. Credeți că mai e loc? Piața mai poate „înghiți” noi modele?
Christoph v. Tschirschnitz: Noi, așa cum știți, vom lansa încă unul. Deci suntem convinși că mai este loc. În plus, SAV-urile noastre sunt spațioase și oferă inconfundabila dinamică BMW. Logica unor modele diferite în această zonă a pieței, și mă refer aici la viitorul X2 este schimbarea necesităților actualilor posesori de vehicule. De exemplu, un proprietar care a cumpărat cu ani în urmă un X5 poate că acum nu mai are nevoie de o mașină atât de mare. Poate că i-au plecat copii la facultate și călătorește singur cu soția. E limpede că are nevoie de un vehicul mai mic și mai economic.
Capital: Dacă tot vorbiți de această schimbare de la un model mai mare la unul mai mic sau invers, credeți că un SAV BMW mai mic decât X1 este viabil?
Christoph v. Tschirschnitz: E greu de spus. Sigur că am putea face o astfel de mașină, însă mai jos decât X1 avem gama Mini. Nu cred că ar fi indicat să punem în concurență Mini Countryman cu un BMW. Dar în industria auto nu e bine să spui niciodată ferm „nu”. Nu poți ști niciodată ce evoluție va avea piața.
Capital: Credeți că în prezent produsul este mai important decât serviciile asociate sau e invers?
Christoph v. Tschirschnitz: Produsul a fost întotdeauna important. Însă în ultimii ani serviciile au devenit tot mai importante. Nu mă refer, desigur, doar la reparații sau revizii, ci la ceea ce noi oferim clienților dincolo de produs. Servicii precum informațiile din trafic, concierge sau e-call crează valoare adăugată pentru consumator și noi credem că acestea sunt și vor fi un puternic diferențiator între mărcile auto.
Capital: Dar care sunt diferențele tehnologice principale între serviciile oferite de BMW și concurenții săi?
Christoph v. Tschirschnitz: Sunt o mulțime de elemente comune între clienții mărcilor premium și de lux, însă studiile de piață ne arată utilizatorii de BMW sunt foarte interesați de inovație. Faptul că suntem pionieri în multe domenii atrage mulți clienți către noi. Pentru că oamenilor le place să fie în pas cu tehnologia, cu cele mai noi sisteme și servicii.
Capital: Totuși, ce îi atrage cel mai mult pe clienți la BMW? Care sunt atuurile mărcii?
Christoph v. Tschirschnitz: Avem atât de multe mașini în atâtea segmente încât e greu de explicat cine și ce apreciază mai mult. Cred totuși că ADN-ul comun al tuturor produselor noastre, care implică dinamism, o tehnologie superioară, manevrabilitate de top, este cel care seduce clienții.