”Cauza producerii evenimentului, clasificat ca incident grav, constă în efectuarea unui zbor de filare prelungit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanță de aproximativ 700 m, măsurată de la pragul pistei 25 a Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj”, reiese dintr-un comunicat de presă.
De asemenea, comisia de investigație a stabilit următoarele cauze favorizante ale producerii acestui eveniment: direcția vântului din 100˚ (“vânt de spate”), având o intensitate de 5-10 kts (9-18 km/h); la aterizare, viteza de referință VREF a fost mai mare cu 11 kt (140 kt / 259 km/h), în raport cu VREF (129 kt / 239 km/h) recomandată la pragul pistei de către QRH (Quick Reference Handbook); redresarea aeronavei la înălțimea de 45 ft (aproximativ 13,7 m), cu 25 ft (aproximativ 25 m) mai sus față de înălțimea recomandată de Boeing; pista acoperită, în proporție de 51-100%, cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de aproximativ 1 cm; repere vizuale insuficiente; acționarea pedalelor sistemului de frânare cu o presiune inconstantă.
De asemenea, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis următoarele recomandări de siguranță: 1. Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care se stabilește componența unui echipaj atunci când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație nou sau rar utilizat; 2. Se recomandă Aeroportului Internațional “Avram Iancu” Cluj (LRCL) să reverifice modul de funcționare și utilizare a sistemului de comunicație sol-sol, astfel încât să se asigure prioritatea în convorbiri a ATC Cluj TWR; 3. Se recomandă ROMATSA și Aeroportului Internațional “Avram Iancu” Cluj (LRCL) să stabilească o procedură comună prin care să optimizeze intervalul de timp dintre momentul eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire și momentul aterizării unei aeronave, fără ca siguranța zborului să fie afectată.
Investigația privind siguranța zborului a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 51/1999 privind investigația tehnică a accidentelor și incidentelor din aviația civilă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 794/2001, Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei nr. 94/56/CE și prevederile Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944.