CIAS (Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile) încearcă să afle de ce a fost ratată decolarea.
"Au fost mai multe decolări şi întoarceri, însă noi investigăm doar cazul TAROM Bucureşti – Iaşi. Este vorba despre o investigaţie şi nu o anchetă, pentru că ancheta presupune găsirea vinovaţilor, iar noi vrem să ne dăm seama de ce s-a ratat decolarea. În cadrul investigaţiei avem în vedere mai multe componente: şi procedurile de pe aeroportul Otopeni şi cum a acţionat pilotul, deci nu e doar TAROM", a precizat şeful CIAS.
Nicolae Stoica a ţinut să sublinieze că pasagerii TAROM pot călători în siguranţă, existând foarte multe cazuri de întreruperi de decolări sau ratări ale aterizării, care nu intră în sfera evenimentelor ce se investighează.
"Desfăşurăm o investigaţie ca să vedem de ce s-a ratat decolarea. Asta nu înseamnă că reprezintă un pericol. Sunt foarte multe întreruperi de decolare sau ratări ale aterizării, care nu intră în categoria evenimentelor care se investighează. Aici este un caz care ridică anumite semne de întrebare. Că au fost alte întreruperi sau întârzieri… nu ne ocupăm de asta. Noi ne ocupăm doar de evenimente care ar putea să reprezinte o problemă de siguranţă. Care ar putea să reprezinte, pentru că s-ar putea ca şi cazul acesta să nu reprezinte o problemă de siguranţă şi pilotul să fi luat cea mai bună decizie, aceea de a întrerupe decolarea. Faptul că s-a ratat aterizarea se încadrează în Regulamentul 996 şi Anexa 13 într-o anumită categorie de eveniment şi trebuie investigat", a explicat el.
Oficialul CIAS a mai spus că investigaţia "va dura un pic", deoarece cutiile negre de pe aeronavă trebuie trimise în Franţa, pentru decodificare.
"Investigaţia va dura un pic, pentru că avem de analizat şi legislaţie şi proceduri, de extras înregistrările de pe aeronavă, respectiv cutiile negre, şi aici noi nu avem facilităţi de decodificare; trebuie să mergem în Franţa şi acum depinde şi de colegii noştri din Franţa. În cazul avioanelor care sunt dotate cu înregistratoare, investigaţia durează mai puţin", a arătat Stoica.
O aeronavă a companiei TAROM, care urma să ajungă la Iaşi, a ratat joi seară decolarea de pe Aeroportul Otopeni, din cauza unei probleme tehnice. Anterior, cursa TAROM RO 637 Bucureşti – Satu Mare, care decolase la ora 16:48 de pe Otopeni, s-a întors după aproximativ 20 de minute pe aeroport, din cauza unor defecţiuni tehnice se pare că la trenul de aterizare.
De asemenea, vineri, aeronava TAROM cu destinaţia Timişoara, prevăzută să decoleze la ora 12:40, cu 57 de pasageri la bord, a decolat cu o întârziere de o oră şi cincizeci de minute din cauza defectării unui difuzor de la bordul aeronavei. Deoarece regulile spun că o aeronavă trebuie să aibă în momentul decolării toate echipamentele în ordine, difuzorul a fost înlocuit în ultimul moment.
AGERPRES