“ Achiziția unei mașini second hand înseamnă un preț de achiziție mai mic față de prețul unei mașini noi, dar, în același timp, vine cu două riscuri majore: intervențiile asupra kilometrajului și avariile semnificative suferite de acea mașină până în momentul vânzării/cumpărării. Din cazurile de verificare istoric auto online pe platforma autoDNA.ro, realizate de persoanele care vor să-și cumpere o mașină rulată, reiese că aceste două riscuri majore sunt des întâlnite pe piața de mașini rulate din România. Iar ce înseamnă risc major pentru cumpărători se traduce în profituri uriașe pentru comercianții neonești.”, arată specialiștii AutoDNA, unul dintre cele două mari portaluri care permit verificarea online a automobilelor.
Din datele firmei reiese că jumătate dintre automobilele la mâna a doua înmatriculate în țara noastră au kilometrajul modificat, în timp ce peste 35% au suferit cel puțin o avarie semnificativă.
“Aici intervin comercianții oneroși, care repară aceste mașini pe genunchi și le dau kilometrajele înapoi fără niciun pic de mustrări de conștiință că acea mașină va merge mai departe la un client de bună-credință, care efectiv își riscă viața și buzunarul utilizând un automobil cu probleme ascunsePe lângă datul kilometrajului înapoi cu foarte mulți kilometri se poartă și datul kilometrajului înapoi înainte de o revizie majoră. Să zicem înainte de înlocuirea distribuției motorului și de schimbul de ulei și filtre pentru cutia automată. Așa se face că trucarea kilometrajului cu 50.000 km în minus aduce un profit de cel puțin 1.000 Euro unui vânzător neonest, iar noul proprietar conduce o bombă financiară cu ceas. Piesele ar putea să țină peste intervalul de revizie planificat sau ar putea să cedeze. Dacă cedează distribuția, reparația se duce lejer spre 2.000 Euro.”, explică Răzvan Pavel, managing partner al AutoDNA.
Potrivit unor cifre mai vechi ale AutoDNA, la nivelul anului trecut, mărcile cu cele mai mari probleme sunt cele din categoria de lux sau apropiate acestui nivel, care pot fi vândute la prețuri foate bune în România. Potrivit datelor AutoDNA, care, potrivit propriilor estimări, adună 75% din toate automobilele înmatriculate în Europa, tipul de mașină care are cel mai des probleme atunci când este adus în România ar fi BMW.
Menționăm că problemele la care facem referire nu au nicio legătură cu producătorul în sines ci doar cu cei care revând automobilele ascunzându-le daunele sau numărul real de kilometrii. Cu alte cuvinte, faptul că BMW este present în acest top nu înseamnă că este o marcă proastă.
Cel mai des, clienții cer rapoarte pentru mașini Volkswagen, în cazul cărora ponderea alertelor de daună sau de kilometraj dat înapoi este de circa 50%. În cazul Audi, a treia cea mai “verificată”mașină, problemele de istoric au apărut în 72% din cazuri. În cazul Opel și Skoda, în jurul a 6% din totalul rapoartelor furnizate, ponderea mașinilor cu probleme este de circa 60%.
Pentru celelalte mărci, clienții cer mai puține verificări, motiv pentru care cifrele AutoDNA nu sunt atât de relevante. În cazul celor cinci branduri amintite mai sus, statistica este făcută pe câteva mii de automobile, având în vedere că numărul rapoartelor furnizate lunar a depășit cu mult targetul inițial, de 4.000”.
Auto DNA, ca și concurentul său principal, Inspectorauto.ro, furnizează clienților, contra cost, informații privind automobilele indicate în funcție de seria de șasiu. Aceste informații, spune proprietarul franșizei, se bazează pe date colectate din întreaga Europă și includ chemări în service, daune, informații de asigurare și, în unele cazuri, fotografii. Dintr-un astfel de istoric, clientul își poate da seama nu numai dacă automobilul a suferit daune în trecut, dar și dacă vânzătorul i-a dat kilometrajul înapoi, situație mult mai des întâlnită.