Raportului European al Plăților Consumatorilor, bazat pe răspunsurile a 1.007 de consumatori din România, este realizat anual de Intrum Romania, parte a Intrum Grup, leaderul în credit management și colectare de creanțe.

În timp ce 59%  dintre români reușesc să economisească în fiecare luna, din ce în ce mai mulţi părinți se împrumută pentru plata facturilor. 35% dintre cei care se împrumută pentru plata facturilor au în întreținere minim un copil sub 18 ani. 

Procentul persoanelor care economisesc în fiecare luna a crescut de la 51% în 2017 la 59% în 2018. In medie, respondenții au economisit 480 lei pe luna, 65% dintre aceștia fiind bărbați. Motivele pentru care românii economisesc sunt cheltuielile neprevăzute (75%), vacanțele (42%) sau pentru o viitoare achiziție imobiliară (13%). Totuşi, românii se situează pe penultimul loc din Europa la valoarea sumelor economisite, în timp ce Elveția este în fruntea clasamentului, cu o medie de 590 euro economisiți lunar.

 În același timp, 26% dintre respondenţi au afirmat ca în ultimele 6 luni au apelat la împrumuturi pentru plata facturilor. Sursele împrumutului au fost fie prietenii (42%), fie familia (37%) sau banca (30%).


 

Factorii care stau la baza creșterii consumului și a dezvoltării, includ creșterea comerțui electronic, dar și presiunea din social media de a consuma mai mult. Aprope jumătate dintre respondenți (43%) declară că ușurința de a plasa comenzi online îi determină să cumpere mai mult, chiar dacă doar 41% afirmă ca rareori citesc termenii și condițiile magazinelor online.

Din ce în ce mai mulți români își dau seama de importanța educației financiare: 85% dintre părinții respondenți îsi învață copiii despre gestionarea eficientă a banilor iar 77% dintre aceștia își doresc ca scoala să se implice mai mult în educația financiară a copiilor.

“Este normal ca într-o perioadă de creștere economică, populația să apeleze la credite ipotecare sau de consum. Însă, sistemul de acordare al creditelor trebuie să fie unul de tip win-win, în favoarea tuturor părților implicate”, a declarat Cătălin Neagu, Managing Director, Intrum România.

Pentru realizarea Raportului European al Plăților Consumatorilor au fost analizate răspunsurile a 24.398 respondenți din 24 de tări din Europa (Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria)

Pentru ediția dedicată României, au fost intervievați 1.007 respondenți cu vârste între 18-65 ani. Eșantionul a fost format din 51% femei și 49% bărbați iar studiul a fost desfașurat în septembrie 2018.