Daca pana la 14 martie 2002, retragerea unui milion de lei din ATM-ul altei banci se plateau 10.000 lei (0,5%+5.000 lei), acum pentru aceeasi suma comisionul de retragere este de 30.000 lei (0.5% plus 25.000 lei). Justificarea oficiala a acestei masuri, luata de catre cele mai mari cinci banci emitente de carduri din Romania (BCR, BRD, Banc Post, Raiffeisen Banca Agricola, Banca Tiriac - cu o pondere de peste 90%, atat in emiterea de carduri, cat si in ceea ce priveste marimea retelei de ATM-uri
Daca pana la 14 martie 2002, retragerea unui milion de lei din ATM-ul altei banci se plateau 10.000 lei (0,5%+5.000 lei), acum pentru aceeasi suma comisionul de retragere este de 30.000 lei (0.5% plus 25.000 lei). Justificarea oficiala a acestei masuri, luata de catre cele mai mari cinci banci emitente de carduri din Romania (BCR, BRD, Banc Post, Raiffeisen Banca Agricola, Banca Tiriac – cu o pondere de peste 90%, atat in emiterea de carduri, cat si in ceea ce priveste marimea retelei de ATM-uri), este aceea ca era necesara actualizarea valorii comisionului la nivelul inflatiei si al deprecierii leu/dolar, inregistrate in ultimii patru ani in vederea acoperirii unora din costurile de functionare ale ATM-urilor. „La inceputul anului 1997, la o valoare medie a unei operatiuni de aproximativ 200.000 lei, comisionul valora aproximativ 0,90 USD. Timp de aproape cinci ani bancile nu au modificat comisionul, in dorinta de a sprijini si in acest mod dezvoltarea pietei romanesti de carduri. La sfarsitul anului 2001, prin efectul inflatiei, la o valoare medie pe operatiune de 1.000.000 lei acest comision nu mai valora decat aproximativ 0,24 USD. Nivelul actual de 0,5% plus 25.000 reprezinta practic revenirea comisionului, calculat in USD, la nivelul din 1997”, afirma oficialii Bancii Agricole Raiffeisen.
Luand insa in considerare ponderea tranzactiilor clientilor altor banci in total tranzactii efectuate la ATM (aproximativ 5-10%) si faptul ca, deocamdata, comisionul de retragere de numerar pentru proprii clienti nu s-a schimbat, rezulta ca bancile vor castiga putini bani prin marirea comisionului. Ca urmare, putem concluziona ca un altul este motivul pentru care a avut loc cresterea comisioanelor la retragerile din ATM-urile altor banci si anume atragerea potentialilor clienti utilizatori de carduri, dar si a celor de la banci cu retele mai mici de ATM-uri.
Clientela se strange in jurul propriei banci
Faptul este confirmat de oficialii Raiffeisen Banca Agricola: „Efectul pe termen scurt al cresterii comisionului va consta in coagularea clientelei fiecarei banci in jurul retelei de ATM-uri a respectivei banci. Vor fi avantajate bancile care au investit in infrastructura si dezavantajate cele care s-au rezumat la emiterea de carduri.” Concluzia este intarita de declaratia domnului Razvan Munteanu, vicepresedinte Citibank Romania: „Cred ca motivarea cresterii comisionului este legata de intentia de a delimita emitentii de carduri in doua grupuri: bancile cu retea importanta de ATM-uri si numar mare de clienti si, respectiv, bancile axate pe segmente bine precizate de clienti. Justificarea majorarii comisionului prin adaptarea acestuia la rata inflatiei sau devalorizarii monedei nationale este in contradictie cu scaderea substantiala a costurilor de procesare a unei tranzactii prin ATM, in contextul in care in ultimii cinci ani numarul de carduri si tranzactii a crescut exponential. Efectul acestei majorari va fi acela de scadere a numarului de tranzactii si crestere a valorii medii pe tranzactie (clientii vor retrage mai rar sume mai mari de numerar, pentru a evita necesitatile neprevazute).”
La ora actuala, considerand valoarea medie a retragerilor de numerar la ATM situata intre 1.000.000 si 1.500.000, noul comision perceput reprezinta peste 2% din valoarea tranzactiei. Acest nivel e de peste doua ori mai mare decat cel mai mare comision de retragere de numerar din contul curent fara card, nereflectand deci beneficiul pe care il aduce automatizarea tranzactiilor prin card.
Bancile fara o retea de ATM-uri sau cu o retea restransa ar putea raspunde la actiunea celor „cinci mari”, fie prin pastrarea vechilor comisioane (asa cum au declarat cei de la Alpha Bank ca vor face, cel putin pana in iulie, suportand ei costurile aparute in plus), fie prin marirea propriei retele de ATM-uri, pozitie adoptata de Banca Transilvania, care aproape ca isi va dubla reteaua de ATM-uri pana la sfarsitul acestui an.
Costuri de achizitie, instalare si exploatare la un ATM
· Cost de achizitie: 18.000 -24.000 USD (in functie de model si firma producatoare), plus taxele vamale si transportul de la producator.
· costul softului care administreaza reteaua (aproximativ 2.100 USD).
· costul de instalare a unui ATM pe pozitie, plus liniile de comunicatii – in medie 1.000 – 1.500 USD.
· la aceste costuri, amortizarea lunara este de aproximativ 150 USD.
· costul lunar de exploatare a unui ATM, inclusiv service – aproximativ 650 USD.
· costul ocazionat de procurarea numerarului incarcat in ATM, intre 0,3% si 0,5% din valoarea numerarului, in functie de sursa de procurare a bancnotelor.