1. Romane de dragoste și bilete la film
În timpuri deloc ușoare căutăm o posibilitate de a evada. În timp ce unii dintre noi se îndreaptă spre televizor sau spre sălile de cinema, alții aleg cărțile, dar nu orice fel de cărți. Potrivit revistei Times, de la începutul actualei crize economice doar romanele de dragoste de categoria B au înregistrat creșteri de vânzări. La nivel global acest gen literal a încasat cu 7% mai mulți bani în 2009 decât în 2008 și tendința s-a menținut și în 2010. Ajută și faptul că prețurile sunt unele destul de mici.
Atunci când probleme economice sunt la ordinea zilei, oamenii dau năvală în sălile de cinema pentru a uita măcar pentru câteva ore de greutățile zilei. În 2009, anul în care criza s-a simțit puternic criza, Hollywood-ul a înregistrat venituri în creștere. Astfel, potrivit datelor Media By Numbers LLC, o companie de cercetare specializată în acest sector, Hollywood-ul a înregistrat în 2009 încasări de peste 10 miliarde de dolari. Vânzarile de bilete din acel an au crescut cu 17%. Cinci producții au reușit vânzări de peste 100 milioane de dolari în 2009, comparativ cu o singura peliculă în 2008, potrivit Box Office Mojo LLC, o altă companie de cercetare.
2. Mâncare fast food
Nu e de mirare că ne întoarcem la produsele alimentare ieftine într-o economie slabă. Şi chiar şi astăzi, când oamenii se tem de o nouă recesiune, restaurante fast-food sunt în plină expansiune. Lanțul de restaurante fast food, McDonald ‘s, a înregistrat o creștere cu 9% a profitului net în perioada iunie-august, până la 1,51 miliarde de dolari. Este cel de-al nouălea trimestru în care americanii care dețin restaurante în întreaga lume reușesc să obțină profit.
McDonald’s deţine în România o reţea de 62 de restaurante în 21 de oraşe, cu peste 140.000 de clienţi zilnic. Rivalul său,. KFC, are și el 42 de restaurante deschise în România, ultimul fiind inaugurat pe 18 octombrie în Oradea Shopping City.
3. Dulciuri
Criza i-a facut pe români să cheltuie mai puțini bani pe anumite categorii de produse, respectiv pe dulciuri, pâine, lapte, ciocolată sau brânză. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK, în 2010, românii au cumpărat cu circa 17% mai puțină ciocolată decât în 2009. În 2010, piața românescă de ciocolată a cunoscut o scădere de 25%, ajungând la o valoare de circa 820 de milioane de lei.
Dar la nivel mondial, piața ciocolatei a crescut. În 2008, producătorii elvețieni au furnizat pentru întreaga lume o cantitate record de ciocolată, 185 mii de tone. Potrivit revistei Time, vânzările globale de ciocolată au crescut anul trecut cu 2%, ajungând la 83,2 miliarde de dolari.
4. Ojă
Leonard Lauder, președintele companie de cosmetice Estee Lauder, este cel care a lansat teoria potrivit căreia atunci când problemele economice sunt la ordinea zilei, femeile vor cumpăra mai degrabă cosmetice, decât pantfi și genți. Potrivit Investopedia, vânzările de rujuri s-au dublat în recesiune. Rujul nu este singurul produs al industriei de cosmetice care se vinde bine pe timp de criză. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piață NPD Group, vânzările de ojă au crescut cu circa 66% de la declanșarea crizei, cel puțin în Statele Unite.
5. Prezervative
Vânzările de prezervative și de alte produse folosite în contracepție au crescut în 2009, comparativ cu anul anterior, cu 22%, potrivit datelor Fast Company. Analiștii consideră că un rol l-a avut și criza, deoarece tinerii nu-și mai doresc să aducă pe lume un copil atunci când nu sunt singuri nici măcar dacă mâine mai au un loc de muncă. De asemenea, analiștii consideră că sexul este, în prezent, cea mai ieftină distracție.