Cinci premii Oskar Capital pentru cei mai buni

domenii, de la servicii financiare la cercetare si consultanta. Ne-am gandit, insa, ca este important sa incurajam spiritul de initiativa si profesionalismul in afaceri, asa ca cele doua categorii vor recompensa aceste atribute esentiale pentru o economie in dezvoltare. Am ales sa dam un premiu Oskar, Speranta Anului, unui tanar intreprinzator care sa fie un model pentru o noua generatie de oameni de afaceri. Dar nu numai. Intreaga esenta a economiei capitaliste se sprijina pe acesti mici intrep

domenii, de la servicii financiare la cercetare si consultanta. Ne-am gandit, insa, ca este important sa incurajam spiritul de initiativa si profesionalismul in afaceri, asa ca cele doua categorii vor recompensa aceste atribute esentiale pentru o economie in dezvoltare. Am ales sa dam un premiu Oskar, Speranta Anului, unui tanar intreprinzator care sa fie un model pentru o noua generatie de oameni de afaceri. Dar nu numai. Intreaga esenta a economiei capitaliste se sprijina pe acesti mici intreprinzatori care pornesc la drum doar cu o viziune si cu multa hotarare si daruire. Al doilea premiu introdus in acest an, Managerul Anului, doreste sa transmita un mesaj la fel de clar: de acum incolo, spiritul antrepenorial trebuie dublat de un management eficient. Avem nevoie de o clasa de administratori profesionisti, care sa puna in practica viziunea fondatorilor si sa creasca afacerea. Acordarea acestui trofeu este o recompensa pentru consecventa si profesionalism in management.In viitor, aceste cinci categorii vor face obiectul premiilor anuale ale revistei Capital.Veti putea citi, in cele ce urmeaza, cateva informatii esentiale despre nominalizarile pentru Oskar Capital 2004. Cum castigatorii vor fi desemnati in aceasta saptamana, in numarul viitor veti afla cine sunt ei.

Omul de afaceri al anului
Jean Valvis
Se poate spune ca Jean Valvis, proprietarul grupului LaDorna, a avut o idee fixa: produsele ecologice. Crede ca Romania are o sansa importanta de a deveni furnizor de produse „pure” pentru intreaga Europa. In consecinta, si-a construit strategia in jurul ideii de a crea marci premium, care sa poata fi exportate si care sa pozitioneze Romania ca tara de provenienta a alimentelor „curate”. Prima fabrica, Dorna Candreni, a fost construita in 1998 si produce lapte UHT certificat ca produs ecologic. Astazi, grupul LaDorna detine sase fabrici de produse lactate, reprezentand investitii de peste 41 de milioane de euro. In 2004, a devenit operational programul „Carpatii – originea produselor ecologice”. Acest program este o premiera in Romania si sustine construirea si exploatarea de ferme pentru lapte ecologic. Au fost deja construite 50 de ferme, iar alte 125 se afla in faza de avizare.

Gabriel Carlig
Marca Jolidon s-a nascut in 1993, la Cluj. Un an mai tarziu, Gabriel Carlig, proprietarul companiei cu acelasi nume, vindea lenjeria Jolidon in peste 300 de magazine in toata tara. Dar performanta cu adevarat remarcabila este aceea ca marca romaneasca este cunoscuta la toate defilarile de moda din Europa. Cabriel Carlig a inceput cucerirea continentului din chiar capitala modei, Milano, in 2001. Astazi, are magazine proprii si isi prezinta colectiile la Budapesta, Paris si Milano, dar, prin parteneri, produsele Jolidon ajung in Statele Unite, Africa de Sud si Orientul Apropiat. In 2004, Jolidon a cumparat principalul sau concurent pe piata romaneasca, compania Argos. In ultimul an, Gabriel Carlig si-a dublat numarul de magazine proprii si a inceput demersurile pentru deschiderea unei reprezentante in Germania.

Enrico Perini
Italian de origine, Enrico Perini este numele din spatele grupului de companii Romstal. Traieste in Romania din 1992 si este cetatean roman din 1998. Astazi, Romstal este cea mai mare companie de comert cu instalatii sanitare si a dezvoltat o retea de 80 de magazine, care acopera intregul teritoriu al tarii. Compania este titulara a unui certificat Lloyds privind indeplinirea cerintelor pentru standardul ISO 9001. Enrico Perini si-a extins activitatea creand un grup de companii, Romstal, care detine o fabrica de tevi si profile din plastic, o companie de leasing etc. De anul trecut, activitatea companiei a fost extinsa in Republica Moldova, Italia si Ucraina, iar grupul de firme inregistreaza cresteri anuale ale cifrei de afaceri de 30% pana la 50%, astfel ca vanzarile estimate pentru acest an se ridica la 200 de milioane de euro.

Speranta anului
Vlad Stan – 31 de ani
Vlad Stan este astazi proprietarul companiilor Videomax si Vodanet, cea mai mare companie de distributie de filme prin Internet si, respectiv, cel mai mare furnizor de servicii e-mail din Romania in domeniul marketingului direct. A fost, timp de patru ani, trader pe piata de capital. Cand, la sfarsitul anilor ’90, bursa s-a prabusit, a identificat Internetul ca fiind afacerea viitorului. A inceput cu un serviciu de e-mail, si acum detine afaceri in publishing, publicitate online, inchirieri de DVD si casete video, marketing direct. Videomax detine 40% din piata de inchirieri bucuresteana si are o strategie de extindere in teritoriu prin franciza. Ultimul site lansat de Vodanet este smart-buy.ro, un site de analiza comparativa a preturilor produselor din magazinele romanesti. Astazi, unul din patru utilizatori romani de Internet foloseste unu dintre site-urile Vodanet.

Cristina Batlan – 31 de ani
Proprietara marcii de pielarie Musette a intrat in afaceri la 19 ani, in 1992, dar primul an de activitate intensa a fost 1994. Cristina Batlan a inceput prin a distribui tesaturi, iar in 1995 s-a lansat in activitatea de import. In 1999 incepe creionarea strategiei care a facut din Musette una dintre cele mai cunoscute marci romanesti – decide sa produca propriile modele de incaltaminte si accesorii si cumpara primele doua hale. Prima geanta a fost gata in 2001 si, in acelasi an, Cristina Batlan incepe sa-si puna in practica mai vechile planuri de a deschide o fabrica de incaltaminte. Astazi, produsele Musette sunt vandute in magazinele din Romania si exportate in Italia si Statele Unite, iar Cristina Batlan continua sa deseneze singura toate modelele colectiilor si sa aleaga personal materialele folosite.

Bogdan Pitigoi – 34 de ani
A intrat in afaceri la 24 de ani, cu o companie specializata in distributia de alimente. Si-a bazat intreaga dezvoltare pe reinvestirea intregului profit si pe gasirea de oportunitati care aduc marje ridicate de profit. Grupul sau de firme are astazi o cifra de afaceri de sapte milioane de dolari si o rata de profit de 24%. In 1995, a cumparat prima fabrica de imbracaminte: avea 24 de angajati si producea in sistem lohn, iar acum detine doua fabrici, cu 11 linii de confectii, care realizeaza produse proprii. Si-a reorientat strategia chiar din 2002, cand lohnul in confectii era inca in plina expansiune; intuind ca vor creste costurile si ca lohnul va deveni putin atractiv, a investit sase milioane de dolari pentru a reorienta productia fabricilor. Bogdan Pitigoi detine, de asemenea, una dintre cele mai mari companii de distributie de autoturisme din Moldova, Tester Auto.

banca anului
Banca Transilvania
Este una dintre cele mai transparente banci din sistemul bancar romanesc si prima institutie de profil listata la Bursa de Valori. Doar de la inceputul acestui an, cresterea pretului actiunilor a fost de 78%. In iulie 2004, Banca Transilvania a primit din partea Euromoney distinctia „Most improved bank in Romania”. Dincolo de aceste performante, evolutia bancii pe parcursul acestui an este demna de remarcat: fata de septembrie 2003, in primele trimestre din 2004 activele totale s-au dublat, creditele au urmat aceeasi tendinta, iar profitul a crescut cu 40%. Numarul de carduri emise a avut o evolutie asemanatoare, de la 255.000 la 415.000.

Banc PostCea mai mare crestere de profit din intregul sistem bancar romanesc – in cateva cuvinte, acest lucru a individualizat Banc Post pe parcursul anului 2004. La jumatatea anului, banca a raportat un profit net de 11 milioane de euro, cu 176% mai mult decat in aceeasi perioada din 2003. Pentru primele noua luni, profitul este de 17 milioane euro. In aceeasi perioada, activele au avut o crestere de 50%, iar volumul creditelor s-a majorat cu peste 115%, pana la 408 milioane de euro. In topul bancilor romanesti de retail, Banc Post a avansat de pe locul opt, pana pe a treia pozitie, din punctul de vedere al creditelor acordate persoanelor fizice. rn
rn
rnINGrnIn luna iulie, ING a lansat unul dintre cele mai inovative si curajoase servicii pentru piata romaneasca – SelfBank. SelfBank este un serviciu de retail si ofera clientilor persoane fizice acces facil la serviciile bancare si un program aproape nonstop. Inovatia consta in aceea ca fiecare client isi poate face propriile operatiuni bancare – depunere si retragere de numerar, transferuri intre conturi, schimb valutar, plata facturilor – prin intermediul automatelor bancare, cu costuri mult mai mici si aproape fara timpi de asteptare. In aceleasi locatii, banca ofera asistenta, prin intermediul unor consilieri specializati. La sfarsitul lunii septembrie, existau 15 oficii SelfBank, cu un numar de 7.000 de conturi deschise. rn
rn
rnmanagerul anuluirn
rnCornel Marian – Oresa Venturesrn
rnCornel Marian este director al fondului de investitii suedez Oresa Ventures si manager pentru toate investitiile din Romania. Oresa a investit in regiune 110 milioane euro in 17 firme, dintre care 25 de milioane in Romania, si are birouri in Bucuresti si Varsovia. In Romania, fondul detine participatii in Credisson, Flanco, LaFantana, toate trei companiile fiind plasate in pozitii de top pe piata romaneasca. rnIn aceasta vara, Cornel Marian a reusit sa atraga la Flanco un fond de investitii sponsorizat de Deutsche Bank, sa construiasca o pozitie solida pentru LaFantana in Serbia, iar Credisson a ajuns deja sa administreze un portofoliu de 130 milioane euro. rn
rn
rnBrent Valmar – Porsche Romaniarn
rnDin 1998, este director general al Porsche Auto Romania, companie situata pe primul loc in topul importatorilor de autovehicule, cu o cota de piata de peste 25% si un numar de peste 17.000 unitati vandute in acest an. Porsche vinde in Romania marcile Volkswagen, Audi, Seat, Skoda si Porsche. A pus la punct cea mai mare retea de distributie nationala, cu un numar de 64 de centre integrate. Aceste centre au fost construite personalizat, pentru fiecare marca in parte si fiecare este un centru independent de profit. Dezvoltarea retelei a necesitat investitii de 25 de milioane de dolari, iar succesul companiei se bazeaza si pe faptul ca Porsche este unicul importator care a creat un centru de pregatire special pentru toata reteaua de dealeri. rn
rn
rnConstatin Stroe – vicepresedinte Dacia Pitestirn
rnLucreaza la Dacia de 36 de ani si a fost, pana in 2002, director general al uzinelor. Din 2002, a fost insarcinat cu dezvoltarea strategiei nationale si internationale. A supervizat lansarea modelelor SupeRNova si Solenza si a orchestrat restructurarea uzinei, reducerea numarului de salariati, reorganizarea retelei de furnizori, dezvoltarea noii retele de distributie si proiectarea noului model Logan, prima masina noua conceputa la Dacia in ultimii 30 de ani. In septembrie 2004, Constantin Stroe a primit, din partea presedintelui Frantei, Jacques Chirac, Legiunea de Onoare, cea mai inalta distinctie acordata de statul francez. rn
rn
rninvestitia anuluirn
rnContinental Germaniarn
rnIn anul 2000, Continental AG inaugura prima investitie in Romania, la Timisoara – cea mai moderna fabrica de anvelope a grupului. In anul 2003, a fost deschisa ContiTech Romania, companie care produce curele de transmisie, tot la Timisoara, in urma unei investitii de sase milioane de dolari. In anul 2004, concernul german a initiat alte trei investitii, una in perimetrul Timisoarei (furtunuri pentru instalatii de climatizare), una la Sibiu (subansambluri pentru sisteme electronice) si o a treia la Slatina, in colaborare cu Pirelli (cord metalic pentru anvelope). In total, Continental a investit aproape 200 de milioane de dolari in Romania. rn
rn
rnCelestica Statele Unitern
rnCompania Celestica a inceput investitia pentru construirea, la Bors, a unei fabrici de subansambluri electronice. Fabrica va consta din patru module, implicand o investitie de peste 100 de milioane de dolari, si va atinge capacitatea maxima in anul 2007. Unitatea va angaja 500 de oameni, din care 30% ingineri, iar cifra de afaceri previzionata la finalizarea intregii investitii este de un miliard de dolari. rnAstfel, Celestica va fi pozitionata printre cele mai mari unitati de productie din Romania. Primul modul al investitiei, in valoare de 25 de milioane de dolari, va fi finalizat in acest an. rn
rn
rnSaint Gobain Frantarn
rnCu o investitie de 100 de milioane de dolari, compania Saint Gobain intentioneaza sa deschida la Calarasi o fabrica de geam de inalta calitate, cu o capacitate de 600 de tone zilnic. Investitia, inceputa in noiembrie 2004, va fi finalizata in 2006 si va presupune transferul uneia dintre cele mai moderne tehnologii de fabricare a geamului. La capacitate maxima, fabrica va genera o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro anual, iar produsele vor fi exportate in toata zona Europei Centrale si de Est. Pentru Calarasi, un judet cu o rata a somajului de 25%, noua fabrica va crea 200 de noi locuri de munca, la care se vor adauga alte 1.500 de slujbe in industria orizontala.