catalogului Luerzer’s Archive, care continea o campanie sociala pentru oamenii fara adapost, ceea ce inseamna ca printurile au fost realizate cu un an inainte. Campania agentiei americane Price McNabb are acelasi concept cu printurile celei romanesti: pe adaposturile improvizate „s-au lipit” elemente ale unui camin adevarat. Cum in State „homlesii” stau in cutii de carton sau sub poduri, autorii reclamelor au adaugat un pres (traditional american) cu Welcome si un maner de usa pentru… ciocanit. La noi, este de notorietate ca locurile unde se adapostesc copiii strazii sunt canalele, drept pentru care agentia romaneasca a astupat gura de canal cu o usa. Reprezentantii agentiei Young&Rubicam sustin ca nu stiau de campania americana care a aparut in Luerzer’s Archive, dupa lansarea campaniei „Salvati Copiii”.
Capital: Cum comentati asemanarea de concept intre lucrarile agentiei Price McNabb si printurile din campania „Salvati Copiii”?
Dragos Popescu: Atunci cand niste oameni de aproximativ aceeasi factura, varsta, educatie si zona de preocupari, care lucreaza in aceeasi bransa, pe aceleasi posturi, cu acelasi stres si, probabil, aceleasi pretentii creative primesc un brief foarte asemanator, care trateaza aceeasi problema dramatica, pe un client similar, mi se pare normal sa poata genera solutii creative asemanatoare. Daca dai mai multor persoane cate o farfurie de ciorba si o lingura alaturi, e mai mult ca sigur ca majoritatea vor manca ciorba in acelasi fel. Difera poate plescaiturile, dar ma indoiesc ca cineva o sa ia farfuria si o sa soarba direct din ea, ignorand lingura, de frica sa nu copieze miscarile celuilalt. Important e sa rezolve problema foamei. Asa cum la noi important a fost sa incercam sa ajutam bietii copii fara adapost. Mi s-a mai intamplat, in cei zece ani de cand lucrez in advertising, sa observ coincidente cel putin dubioase, in unele ocazii chiar am aflat mai tarziu ca am prezentat solutii identice la diverse pitch-uri. Atunci, lucrul acesta m-a indignat la culme, am facut scandal si am cerut capetele responsabililor. Acum, importanta acestui lucru mi se pare mult diminuata. Trebuie sa incercam, desigur, sa fim originali, dar nu cu orice pret si chiar cred ca se poate intampla sa se ajunga la generarea de solutii creative asemanatoare de catre echipe diferite pe briefuri asemanatoare.
Capital: Echipa de creatie Young&Rubicam cunostea aceste printuri la momentul realizarii campaniei „Salvati Copiii”?
Dragos Popescu: Despre Young&Rubicam si cazul concret pus in discutie certific ca noi am fost primii, cel mult cele doua campanii au fost simultane, si nu ne-am inspirat de nicaieri decat din capetele noastre. Campania noastra a aparut in martie 2002 (se pot pune monitorizarile la dispozitie). Evident, nu stiam nimic despre cealalta campanie, dar gata cu apararea, este extrem de frustrant sa ma simt pus la zid si sa ma dezvinovatesc pentru o vina pe care nu o am.
Canalizarile cu clanta si cutie postala
Campania: „Salvati copiii” Agentia: Young&Rubicam/Team Advertising Romania Print: Usa, premiat la festivalul AdPrint 2003 – Bucuresti
Americanii s-au jucat cu presul
Campanie sociala pentru un adapost din Charlotte Agentia: Price McNabb – Charlotte, North Carolina, USA Printuri aparute in Luerzer’s Archive nr.2-2002