Cine ajunge să ne administreze pensiile?

Primele amenzi de pe piaţa pensiilor private obligă administratorii să caute căi de ocolire a interdicţiei de externalizare a activităţii. Soluţia ar putea fi contractele de consultanţă. Odecizie a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a dat peste cap piaţa administratorilor de pensii private. Luna trecută, ING Asigurări de Viaţă şi ING Fond de Pensii au primit amenzi de 1,38 milioane lei. Motivul: şi-au externalizat activităţile de administrare a ac

Primele amenzi de pe piaţa pensiilor private obligă administratorii să caute căi de ocolire a interdicţiei de externalizare a activităţii. Soluţia ar putea fi contractele de consultanţă.

Odecizie a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a dat peste cap piaţa administratorilor de pensii private. Luna trecută, ING Asigurări de Viaţă şi ING Fond de Pensii au primit amenzi de 1,38 milioane lei. Motivul: şi-au externalizat activităţile de administrare a activelor fondurilor corespunzătoare pilonului II şi III către compania olandeză ING Asset Management B.V. The Netheerlands – Sucursala Bucureşti, fapt nepermis de lege. ING spune că a informat Comisia, încă din august 2007, despre măsura luată, dar CSSPP subliniază că legislaţia privind externalizarea administrării activelor a fost definitivată abia în aprilie 2008. La ora actuală, ING a depus contestaţie pentru sancţiunea aplicată de Comisie.

Problema nu afectează însă doar ING. La externalizarea administrării fondurilor s-au gåndit foarte multe societăţi de administrare, în special cele care au o societate de asset management la nivelul grupului financiar din care fac parte. În acest moment, mai multe companii de pensii private obligatorii de pe piaţă au afiliate (în cadrul grupului financiar din care fac parte) societăţi de asset management: ING, Aviva, BT Aegon, BCR, BRD, Bancpost, OTP, KD. „BCR Administrare Fond de Pensii consideră oportună colaborarea cu entităţi din grup care au experienţa şi profesionalismul dovedit de-a lungul timpului. Prin urmare, intenţionăm să încheiem o astfel de înţelegere de îndată ce acest lucru va fi permis de CSSPP“, spun reprezentanţii companiei.

Dorinţa administratorilor de a-şi externaliza activitatea de administrare se leagă, în principal, de avantajele pe care o astfel de măsură le-ar aduce şi pentru administratori, şi pentru beneficiarii pensiilor private. „Rezultatele investiţionale ale fondurilor de pensii sunt stråns legate de modul în care merge economia romånească şi, nu în ultimul rånd, bursa. Este imatur să ne aşteptăm sau să lăsăm impresia că fondurile vor produce rezultate investiţionale de excepţie, în condiţiile în care suntem „conectaţi“ şi „limitaţi“, prin prospectele noastre, la instrumentele investiţionale existente pe piaţă şi la rezultatele pe care acestea le aduc sau le vor aduce“, spune Mihai Coca Cozma, director general AIG Fond de Pensii.

Limitările impuse de lege sunt următoarele: maximum 20% din valoarea activelor poate fi plasată în depozite bancare, maximum 70% în titluri de stat emise în Romånia sau în alte state UE (15% în state terţe), cel mult 30% în obligaţiuni emise de autorităţi din Romånia sau state UE (5% în state terţe), maximum 50% în valori mobiliare de pe bursele din Romånia şi UE şi 5% din state terţe.

Poziţii divergente

Externalizarea activităţii către o societate de asset management ar aduce ca avantaj profesionalismul acesteia, o mai mare putere de negociere, dat fiind faptul că volumele administrate sunt mai mari şi, în final, obţinerea unor randamente mai bune pe unităţile de fond. Autorităţile au însă contraargumente. CSSPP arată că activitatea de administrare a unui fond de pensii, care cuprinde şi investirea activelor, nu poate fi externalizată în sensul transferării de atribuţii pe bază de contract sau încredinţării executării anumitor obligaţii către un alt administrator sau către o altă societate comercială. Motivul principal al Comisiei se leagă de faptul că administrarea activelor este activitatea de bază a acestor companii şi nu pot să-şi externalizeze principalul obiect de activitate.

Pentru a profita totuşi de avantajele externalizării, administratorii de fonduri se gåndesc că un contract de consultanţă cu o firmă specializată ar putea fi permis de lege, chiar dacă CSSPP nu va renunţa la decizia sa de a interzice externalizarea activităţii de administrare. „Deoarece Legea nr. 411 prevede că administratorul are ca obiect unic de activitate administrarea unui fond de pensii, deci în principal investirea activelor acestuia, responsabilitatea actului investiţional nu poate fi delegată unei alte entităţi. Se poate însă încheia un contract de consultanţă cu o societate specializată, în vederea optimizarii deciziei investiţionale“, este de părere Cristina Niţescu, CEO Omniasig Fond de Pensii. Omniasig recunoaşte chiar că, în funcţie de evoluţia viitoare a activelor fondului, s-ar putea gåndi la un astfel de parteneriat.

1,38 milioane de lei este valoarea primelor amenzi aplicate de CSSPP pe piaţa pensiilor private din Romånia. Ambele au fost primite de reprezentanţii grupului ING

Avantaje

PUTEREA DE NEGOCIERE este principalul avantaj al externalizării către o societate care se ocupă de administrarea activelor unui grup. Volumul activelor fiind mult mai mare decåt al unui fond de pensii, se pot obţine dobånzi mult mai bune şi comisioane de tranzacţionare mai mici.

PROFESIONALISMUL acestor entităţi şi specializarea administratorilor mari pe tipuri de instrumente investiţionale.

Externalizare / disputa

Pro
Mihai Şeitan, director general FINCOP Broker de Pensii Private, spune că externalizarea ar fi în avantajul jucătorilor şi nici măcar nu ar fi încălcată legea pensiilor, care nu stipulează exact că această procedură nu este permisă. Şeitan subliniază că, atåta timp cåt răspunderea rămåne la administratorii de fonduri, supravegherea CSSPP se poate face fără probleme. În plus, lipsa performanţelor unei societăţi de asset management ar atrage doar rezilierea unui contract, nu falimentul unui fond de pensii, cum se întåmplă în cazul administrării directe.

Contra
Mircea Oancea, preşedinte CSSPP, arată că în legislaţia primară nu există prevederi care să permită administratorilor externalizarea activităţii de bază – administrarea activelor. Cåt despre faptul că în alte ţări din UE se practică aşa ceva, Comisia spune că fiecare model de pensii private are particularităţile sale, de la ţară la ţară. În cazul Romåniei, obligativitatea aderării la sistemul de pensii private pentru persoanele cu vărste pånă în 35 de ani a impus crearea unei legislaţii cu o componentă puternică de protecţie a participanţilor.