Este vorba despre noul statut al personalului din Transportul Public Urban și Metropolitan. Inițiatorii proiectului susțin că șoferii de pe autobuzele, tramvaiele și troleibuzele din orașe se confruntă cu probleme de sănătate din cauza condițiilor grele de muncă.
Potrivit proiectului de lege: “Rapoartele de monitorizare a operatorilor de transport în comun arată creșterea incidenței și agravarea bolilor profesionale. Măsurile organizatorice nu înlătură acești factori, care determină scăderea abilităților și a capacităților necesare pentru a transporta în condiții de siguranță călătorii.”.
Actul normativ mai arată că aceștia vor beneficia de un concediu legal de odihnă de 24 de zile lucrătoare, dar și de alte concedii stabilite prin contractual colectiv de muncă. Mai mult, anual, vor beneficia de decontarea de către angajator a unui procent de 50% din cheltuielile ocazionate de efectuarea concediului de odihnă. Suma decontată nu poate depăşi nivelul a de 3 ori salariul minim brut pe ţară garantat în plată şi se stabileşte prin Contractul colectiv de muncă.
Șoferii vor beneficia de:
– autorizaţie de călătorie gratuită pe mijloacele de transport in comun, atât în interes personal cât şi în interes de serviciu, în condiţiile legii;
– uniformă, echipament specific, materiale igienico-sanitare;
– în cazul concedierilor colective, vor beneficia de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de stat, în condiţiile stabilite prin Contractul colectiv de muncă;
– tratament medical în străinătate pentru afecţiuni contractate în timpul exercitării profesiei, în situaţia în care acestea nu pot fi tratate în ţară, în condiţiile legii;
– ajutoare materiale de sărbătorile de Paşte şi Crăciun, de Ziua Transportatorilor, precum şi în caz de deces al salariatului sau al unui membru de familie al acestuia, la naşterea copilului/adopţia unui copil minor, la căsătorie. Cuantumul acestor ajutoare se stabileşte prin Contractul colectiv de muncă;
– asigurare gratuită de viaţă, de sănătate, precum şi pentru pagubele produse în cazul accidentelor şi incidentelor rutiere
Art. 12. arată că și ,embrii familiei personalului din transport public regulat urban si metropolitan beneficiază gratuit, în condiţiile legii, de:
a) asistenţă medicală şi medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate;
b) legitimatii de călătorie gratuite pe transport public regulat urban şi metropolitan.
Salariul de bază se va calcula pornind de la salariul minim brut pe țară, majorat cu coeficienţi minimi de ierarhizare:
Șoferii care au realizat stagiul complet de cotizare, pot ieși mai devreme la pensie:
– la 55 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 30 de ani;
– la 57 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 25 de ani;
– la 60 de ani, la cerere, pentm personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 20 de ani.
După dezbaterile din Senat, va fi nevoie și de votul deputaților pentru adoptarea acestui proiect legislativ.