Resurse umane Criza de informaticieni creaza Ministerului Muncii dificultati in dezvoltarea unei baze de date nationale

Relatiile de munca au intrat intr-o alta faza de evolutie. Nu se poate vorbi de maturizare, dar nu mai suntem la stadiul cand nu stiam sa vorbim. Angajatii isi cunosc tot mai bine drepturile, iar angajatorii stiu sa distinga tot mai multe nuante ale muncii.



Relatiile de munca au intrat intr-o alta faza de evolutie. Nu se poate vorbi de maturizare, dar nu mai suntem la stadiul cand nu stiam sa vorbim. Angajatii isi cunosc tot mai bine drepturile, iar angajatorii stiu sa distinga tot mai multe nuante ale muncii. Inspectia Muncii a reusit, in sase ani, sa mai faca un pic de ordine pe piata muncii. Fie si numai prin aplicarea unor amenzi tot mai usturatoare. S-ar putea face mai mult, dar sunt trei mari obstacole pe care inspectorul general Mariana Basuc nu reuseste sa le depaseasca:

1 Lipsa inspectorilor.

De doi ani, posturile sunt blocate. Multi functionari pleaca, atrasi de avantajele pietei private, multi se pensioneaza, iar altii nu mai pot fi angajati.

2Lipsa unui sistem informatic.

Din toamna se va introduce un sistem electronic de evidenta a angajatilor, dar cu o floare nu se va face primavara pe campia muncii. Este nevoie de crearea unei baze de date electronice, astfel incat inspectorii sa poata vizualiza, intr-o clipa, tot traseul profesional si modul de plata pentru fiecare cetatean care presteaza o activitate in Romania. Mariana Basuc spune ca, desi proiectul este foarte scump, nu finantarea ar fi problema, ci lipsa acuta de informaticieni din administratia publica. Deoarece sunt prost platiti, informaticienii ocolesc acest segment al pietei muncii. Pentru a se putea pune pe picioare proiectul de informatizare este nevoie, inca din faza de concepere, de informaticieni. Este nevoie de ei chiar si pentru alcatuirea caietului de sarcini pentru licitarea proiectului. Vis greu de indeplinit, daca luam in considerare amanuntul ca, in acest moment, trei inspectorate de munca din tara nu mai au nici un informatician.

3Paradoxul relatiilor dintre angajatori si angajati.

Interesele pe termen scurt ale angajatilor ii determina sa accepte fel si fel de formule contractuale care “decoloreaza”, in nuante tot mai deschise de gri, munca la negru. Angajatii reclama la Inspectia Muncii abaterile de la prevederile legale numai in clipa in care se confrunta cu probleme de sanatate, de pensie sau cand au nevoie sa beneficieze de sprijinul statului pentru cresterea copilului sau in alte situatii sociale. Altfel, “victimele” se complac in relatia cu “calaul”.




Scade munca la negru, dar creste munca la… gri

In anul 2005, s-au inregistrat la inspectoratele de munca 4.977 de contracte individuale de munca din totalul de 8.492 de persoane depistate ca lucrau fara forme legale, ceea ce reprezinta un procentaj de 58,61% (cu 2% mai multe contracte inregistrate fata de 2004).


Rezultatele actiunilor desfasurate de Inspectia Muncii in depistarea muncii fara forme legale

Domenii

controlate / ani

Nr.

angajatori

controlati

Nr. Angajatori

depistati folosind

munca fara forme

legale de angajare

Nr. Persoane

depistate fara

forme legale

de angajare

Sanctiuni contraventi

onale aplicate

(mii lei)

Confectii textile

2002
5.563
556
2233
3.077.000
2004
2.104
192
799
4.377.000
2005
4.362
284
879
12.550.000

Constructii

2002
4.171
189
658
6.061.000
2004
4.559
351
1.245
7.729.000
2005
5.337
424
1.315
7.754.000

Silvicultura

2003

2.630
331
922
6.207.000
2004
1.435
97
211
1.929.000

Alimentatie publica si turism Litoralul Marii Negre

2002
974
31
111
1.450.000
2004
631
90
200
1.965.000
2005
265
23
37

510.000





Creste spectaculos numarul patronilor care nu respecta Codul muncii

Codul muncii (art. 276) prevede sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea de catre angajator a urmatoarelor dispozitii:




• garantarea in plata a salariului minim brut pe tara;


• eliberarea, la cerere, a unui document care sa ateste activitatea desfasurata de salariat, vechimea in munca, in meserie si in specialitate;


• dreptul de a participa la greva a unui salariat sau a unui grup de salariati;


• primirea la munca a unei persoane pentru care nu a fost intocmit contract individual de munca ori stipularea in contractul individual de munca a unor clauze contrare dispozitiilor legale;


• incadrarea in munca a minorilor cu nerespectarea conditiilor legale de varsta sau folosirea acestora pentru prestarea unor activitati cu incalcarea prevederilor legale referitoare la regimul de munca al minorilor;


• respectarea de catre angajator a zilelor de sarbatoare legala in care nu se lucreaza, asigurarea unui spor la salariul de baza de cel putin 100% pentru timpul lucrat in zilele de sarbatoare legala, in situatii in care nu se asigura compensarea acestuia cu timp liber corespunzator;


• respectarea programului de lucru obligatoriu in zilele de sarbatoare, stabilit prin Hotarare a Guvernului;


• stipularea in contractul individual de munca a unor clauze contrare dispozitiilor legale etc.