Anul 2007 se anunţă a fi ceva mai sărac decât precedentul în materie de tranzacţii cu obiecte de artă. Profitând de deschiderea pieţei comune, românii vor apela la casele de licitaţii din Uniune, mizând pe sumele considerabil mai ridicate oferite de acestea pentru arta scoasă la vânzare.
La Londra sau la Paris, la Praga sau chiar Budapesta, sumele vehiculate prin casele de licitaţii de obiecte de artă sunt net superioare celor practicate în România. Valoric, piaţa de artă autohtonă s-a situat la două milioane de euro în 2006. Pentru anul viitor, prognozele nu sunt dintre cele mai optimiste. „În ceea ce priveşte trendul, 2007 poate fi un an al scăderii ofertei pe piaţa internă de artă şi al creşterii nivelurilor de licitare în prima etapă, urmată de o a doua, când preţurile vor fi atins orizontul de aşteptare al ofertanţilor de artă, şi aceştia vor reveni în sălile de licitaţie“, spune Dan Tudor, coordonatorul proiectului tudor-art.com, care analizează tranzacţiile de artă din România.
Această tendinţă a început să devină vizibilă încă din 2006, când numărul lucrărilor oferite spre vânzare prin casele de licitaţii a scăzut drastic faţă de anul trecut, cu aproximativ 40%. De asemenea, numărul efectiv de lucrări vândute a înregistrat o scădere cu 10% faţă de anul precedent. În plus, banii oferiţi pe un Grigorescu sau Petraşcu nu au mai atins cote la fel de înalte ca în anii precedenţi.
Alte modificări survenite în clasamentele de tranzacţionare a pictorilor celebri sunt legate de detronarea lui Grigorescu de pe primul loc pe locul nouă. Cele mai scumpe tablouri vândute în 2006 au fost cele semnate Gheorghe Petraşcu, cu valori cuprinse între 28.500 şi 41.400 euro.