Fenomenele deepfake și al influencerilor în România. Într-un nou podcast HAI Live, ediție specială, jurnaliștii Dan Andronic, Victor Ciutacu, Robert Turcescu și Mirel Curea discută despre mizele reuniunii de la Davos, Forumul Economic Mondial, dar și despre Donald Trump și situația de la Casa Albă. Jurnaliștii au abordat și subiecte mai apropiate de publicul din România, precum protestele fermierilor și ale transportatorilor. Puteți urmări întreaga discuție pe canalul de YouTube HAI ROMÂNIA.
Fenomenul influencerilor în România, în an electoral
Jurnalistul Robert Turcescu a deschis discuția printr-o scurtă analiză și cu o întrebare către public. El a întrebat care este cel mai mare influencer din România. Dan Andronic a precizat că discuția ar fi mult mai productivă dacă s-ar face diferența pe categorii.
„Cel mai mare influencer, dacă e să te uiți pe vizualizări, cred că e un manelist, nu știu, Tzancă Uraganul, Florin Salam”, a precizat Dan Andronic.
Victor Ciutacu consideră că cel mai mare influencer din România, din punct de vedere comercial, este Adelina Pestrițu.
„Dacă e din punct de vedere comercial, și după numărul de abonați pe care îi are, falși sau nu, contează mai puțin deja, că ăștia pun botul la orice, e Adelina Pestițu. Și am închis discuția. Care are vreo două milioane”, a precizat Victor Ciutacu.
Robert Turcescu a introdus și subiectul familiei lui Cătălin Măruță, care a stârnit controverse cu filmul în care a jucat fiica sa, Eva Măruță. El susține că acesta este o afacere și că acuzațiile cu privire la „pile” nu sunt atât de valide.
„Copila aia pare foarte, foarte talentată”, consideră Mirel Curea.
„Familia Măruță a făcut din povestea asta legată de online un business care, dincolo de ce face Măruță la Pro TV, sau ce face Andra. Dar asta înseamnă că sunt niște influenceri?”, a întrebat, la rândul său, Turcescu.
Mirel Curea a subliniat că influencerii pot veni din diferite zone culturale, spre exemplu, pentru el, un influencer este istoricul Alex Stoenescu.
Discurs deepfake antiglobalist la Forumul Economic Mondial de la Davos
În legătură cu Forumul Economic Mondial de la Davos, discuția a pornit de la un videoclip care arată un discurs antiglobalist, susținut, aparent, în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos. Deși pare foarte real, acesta a fost realizat cu ajutorul inteligenței artificiale.
„Aici va fi adevărata provocare în perioada următoare. M-am întâlnit cu un membru al CNA-ului, zilele trecute, duminică. L-am întrebat la un moment dat: Vouă, povestea asta cu rețelele sociale nu v-a pus mai mult decât puteți să duceți? Și mi-a zis: Ba da. Păi, zic, cum merge la ora actuală?
Sincer, mergem mai mult pe reclamație, pentru că nu avem cum să urmărim, nu avem oameni, sau ce mai vedem noi, așa, ce ne mai spun prietenii. Și asta arată altceva.
Va fi foarte greu de contracarat o campanie falsă, nu negativă. Deci s-ar putea să îl vedem pe Ciolacu, dansând gol în mijlocul Bucureștiului. Sau pe Ciucă înjurând armata. Deci va fi foarte complicat. Astea sunt vremurile”, a declarat Dan Andronic.
Ce este fenomenul Deepfake
Fenomenul „deepfake” reprezintă utilizarea tehnologiei de învățare profundă (deep learning) pentru a crea conținut audio, video sau imagine fals, astfel încât să pară că este autentic. Acest tip de tehnologie permite manipularea și generarea de conținut multimedia care poate fi extrem de dificil de distins de conținutul autentic.
De obicei, deep fake folosește tehnici de învățare automată și inteligență artificială pentru a „învăța” caracteristicile feței, a vocii sau a altor aspecte ale unei persoane și apoi pentru a le aplica în mod credibil pe alt conținut. Această tehnologie poate fi utilizată în moduri variate, de la manipularea discursurilor politice până la crearea de videoclipuri pentru divertisment care par a prezenta evenimente fictive sau dialoguri false.
Deep fake poate ridica preocupări serioase în ceea ce privește siguranța și integritatea informațiilor, întrucât poate contribui la creșterea nivelului de dezinformare și la compromiterea încrederii în conținutul digital. Autoritățile, cercetătorii și industria lucrează la dezvoltarea de tehnologii și metode pentru detectarea și combaterea deep fake-urilor.
Vă invităm să urmăriți întreaga discuție din cadrul podcastului HAI Live, pe canalul de YouTube HAI ROMÂNIA, chiar AICI.