S-a născut pe 24 septembrie 1939, în orașul Heilbronn, Germania, într-o familie de antreprenori. Business-ul l-a moștenit de la tatăl său, Josef Schwarz, cofondatorul Schwarz-Gruppe (Lidl & Schwarz) în 1930.
S-a implicat total în afacerea de familie. După liceu, Dieter Schwarz a ajutat la dezvoltarea afacerii și a deschis primul magazin Lidl, în Ludwigshafen, 1973. La început, acesta comercializa doar fructe. A preluat frăiele afacerii în 1977. Tatăl său a decedat, iar Dieter a devenit CEO al Lidl.
Cum a apărut numele Lidl ?
A vrut să folosească numele fostului partener al tatălui său, A. Lidl, dar din motive legale nu a fost posibil. Soluția a fost găsită într-un articol de ziar. Dieter a cumpărat drepturile pe numele lui Ludwig Lidl, un fost profesor și Pictor, pentru 1000 de mărci nemțești.
În 1977, lanțul Lidl cuprindea deja 33 de magazine. Peste șapte ani, afaceristul a deschis și primul Kaufland. Acesta și-a extins afacerile în Europa. În 1984, Dieter a deschis primul Lidl din afara Germaniei, în Franța.
Cine este Dieter Schwarz în viața de zi cu zi?
Spre deosebire de ceilalți miliardari ai lumii, antreprenorul este foarte discret. Se cunosc foarte puține detalii din viața lui personală. Patronul Kaufland și Lidl este căsătorit din 1963 cu o femeie Franziska și are două fete. Miliardarul este foarte scump la vedere. Nici pe internet nu se găsesc multe poze cu acesta.
De unde vine discreția lui Dieter? Mulți spun că ar avea legătură cu răpirile ce au avut loc în Germania, în anii ’70. Afaceristul ar fi fost amenințat și el după ce fondatorul Aldi, Theo Albrecht, a fost răpit și ținut ostatic trei săptămâni. Pentru el s-a plătit o recompense de șapte milioane de mărci nemțești.
Nici cei din jurul său nu sunt foarte comunicativi. Apropiații săi nu îndrăznesc să facă declarații în presă.
“Este un adevărat mister, trăiește în afara opiniei publice, evită orice fel de publicitate. Sunt cunoscute extrem de puține lucruri despre el și puțini oameni din cercul lui de apropiați îndrăznesc să vorbească cu presa.”, se spune în documentarul despre viața lui Dieter Schwarz, Die Lidl-Story.
Pe de altă parte, Dieter este cunoscut pentru actele sale caritabile. În 2008-2010, acesta a donat 70 de milioane de euro pentru construcţia unui centru ştiinţific și a unui campus universitar în oraşul său natal.
Conduce un adevărat imperiu pe piața de retail.
Kaufland și Lidl au avut împreună, anul trecut, în România, vânzări de 18,6 miliarde de lei. Asta înseamnă că cele două lanțuri de magazine au o pondere în totalul comerțului modern din România de 30,5%.
Nici Lidl nu s-a lăsat mai prejos, discounterul german a avut în 2018 vânzări de peste 7,7 miliarde de lei și un profit de 412 milioane de lei, potrivit cifrelor publicate de Ministerul de Finanțe.
Toată piața de retail din România: 60,9 miliarde de lei.
Așadar, miliardarul a făcut în România un profit de 1,2 miliarde de lei în anul 2018, adică peste 257 de milioane de euro. Kaufland și Lidl aveau împreună la finalul anului trecut 358 de magazine în România (120 Kaufland și 238 Lidl).
Dieter a dat lovitura și în afara României. În 2018, Grupul Schwarz a avut afaceri totale de 104,3 miliarde de euro, în creştere cu 7,4%. Este pentru prima data când a depăşit pragul de 100 de miliarde de euro. Creșterea se observă în vânzările retailerului Lidl. Acestea au crescut cu 8,8% și au ajuns la 81 de miliarde de euro.
De asemenea, Kaufland a înregistrat un plus de 1,6%, adică peste 22 miliarde de euro.
Anul acesta, Lidl a ajuns la o rețea de 249 de unități comerciale la nivel național.
Lidl face parte din grupul Schwarz și are sediul central în Neckarsulm. Discounterul este prezent în 30 de țări din întreaga lume și operează aproximativ 10.500 de magazine și peste 150 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.
În prezent, Lidl are aproximativ 260.000 de angajați, dintre care peste 6.000 în România, unde retailerul german a deschis 249 de magazine și 5 centre logistice.
De asemenea, Kaufland a ajuns anul acesta la o reţea de 126 de hipermarketuri la nivel national. Retailerul se extinde masiv. În 2019, oficialii au declarat că vor deschide cel puțin 10 locații în țara noastră.
Gigantul se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1 300 magazine în 7 țări și o rețea de 126 de magazine în România.