Cine este responsabil de creşterea preţului la benzină la nivel mondial

O combinaţie de probleme cu Iranul, o economie mondială care încearcă să se redreseze, interesul investitorilor şi o potenţială problemă la rafinării, toate sunt responsabile pentru creşterea preţurilor la benzină la nivel mondial, spun experţii citaţi de CNN Money.

Cel mai mare motiv pentru care preţul benzinei este în creştere are drept cauza creşterea preţului la petrol.

Cotaţia petroului brent, referinţa preţului petrolului la nivel mondial, a crescut cu 52 de cenţi pe galon (3,785 litri) în ultimele două luni, potrivit Institutului American al Petrolului. Drept urmare, în Statele Unite, în acelaşi interval de timp, preţul la benzină a crescut cu 47 de cenţi pe galon.

În ultimele zile, în România Petrom a scumpit benzina cu 12 bani pe litru, Rompetrol cu până la 16 bani, iar Lukoil cu 3 bani. În ultimii trei ani, preţul benzinei în România s-a aflat într-o continuă creştere, majorându-se cu 93%, de la 0,666 euro/litru la 1,285 euro/litru.
În România, prețul benzinei s-a dublat în 3 ani!

De ce creşte preţul la petrol

Iranul, care exportă 2,2 milioane de barili de petrol pe zi, în special în Asia, este principalul motiv de îngrijorare, mai ales dacă ţările occidentale continuă măsurile împotriva programului său nuclear. Mai mult, Iranul a tot ameninţat cu blocarea strâmtorii Ormuz, prin care trece o cincime din producţia mondială de petrol.

Cererea în creştere: economia mondială pare a fi mai sănătoasă decât a fost în urmă cu câteva luni.

În Statele Unite, numărul locurilor de muncă este în creştere, Europa nu pare să mai fie la marginea prăpastiei, iar China înregistrează o creştere economică aproape de un nivel de două cifre. Iar creşterea economiei chineze este importantă, influenţând creşterea consumului de petrol. Chiar dacă utilizează doar jumătate din cantitatea consumată de Statele Unite, sub 10 milioane de barili pe zi, apetitul Chinei pentru petrol este în creştere.

Consumului de petrol în China este în creştere cu peste 5% pe an, în timp ce cererea din SUA se menţine la acelaşi nivel sau chiar scade. În plus, americanii cumpără aproape 13 milioane de automobile noi pe an, în timp ce chinezii aproape 19 milioane.

Creşterea din China, împreună cu o creştere venită din alte ţări în curs de dezvoltare, înseamnă că lumea va consuma în 2012 mai mult petrol decât oricând – peste 90 de milioane de barili pe zi, potrivit Agenţiei americane pentru Informaţii din sectorul Energiei (EIA).

Această situaţie influenţează şi un alt parametru important pe pieţa petrolului: diferenţa dintre ceea ce se produce şi capacitatea de a produce. În vremea în care recesiunea a atins punctul culminant, la nivel mondial se puteau produce aproximativ 4 milioane de barili pe zi, peste volumul necesar. Acum, producţia este mai mare cu doar două milioane, apropiindu-se periculos de producţia de un milion înregistrată în 2008, când am avut un preţ record la petrol.

Speculatorii: Cei doi factori de mai sus au atras atenţia speculatorilor de petrol – investitori precum marile bănci, fonduri de hedging sau alţi speculatori care, în fapt, nu folosesc ţiţeiul sau benzina.

În ultimele două luni, totalitatea contractelor deţinute de investitorii care pariază pe preţul petrolului a crescut cu 45%, potrivit CNN Money.

Rafinăriile: Motivul pentru care benzina a atras atât de mult atenţia investitorilor, pe lângă o creştere a preţului petrolului, este faptul că multe rafinării de-a lungul Coastei de Est a Statelor Unite s-au închis recent. În mod ironic, rafinăriile s-au închis pentru că nu făceau suficient de mulţi bani: erau rafinării vechi, care nu puteau procesa decât un tip de ţiţei care în prezent este important din Europa.
Evoluția prețurilor la benzină și motorină de la începutul anului 2009 și pănă astăzi