Cultura moare! Cartea este pe duca! Unde sunt cititorii de altadata? Astfel de lamentari si semnale de alarma se aud in ultimii ani in mediile culturale si politice (cand politicianul cerseste voturi). Daca ne uitam la rezultatele financiare obtinute in anul 2004 de principalele edituri din Romania, se poate spune ca vocile care bocesc la inmormantarea industriei de carte habar n-au ce deplang (ori sunt ipocrite!).
Editurile care se zbat intr-o piata imatura si pseudolibera reusesc sa obtina profituri. Mici sau mari, important este ca afacerea cu carti functioneaza. Potrivit datelor preluate de la Ministerul Finantelor, cifra totala de afaceri inregistrata anul trecut de cele mai importante 22 de edituri s-a situat in jurul valorii de 21,5 milioane de euro. Uite ca piata de carte nu moare! Dimpotriva, faptul ca prima editura din clasamentul Capital, Polirom, are o rata a profitabilitatii de circa 17%, adica la vanzari de 100 de euro obtine un profit de 17 euro, dovedeste ca pe aceasta piata se pot castiga bani, bani frumosi. De asemenea, faptul ca Polirom a preluat in acest an managementul Editurii Cartea Romaneasca, in vederea relansarii acesteia, arata ca piata nu este intepenita.
Editurile au prins gustul publicitatii
Cum poate o afacere de editare de carte sa ajunga la profit? Oana Boca, sefa departamentului de promovare din cadrul Editurii Polirom, declara ca trebuie sa existe un program editorial coerent si o promovare sustinuta. “Un singur autor roman contemporan nu va schimba piata editoriala niciodata. Dar in momentul in care promovam trei colectii de fictiune contemporana, o colectie de ego-biografii si o colectie de publicistica, publicul stie deja ca autorii contemporani exista”, afirma Oana Boca.
La randul sau, Manuela Paraschivescu, directorul de marketing al Editurii Humanitas, considera ca nu exista categorii de carte profitabile sau neprofitabile, dupa cum nu exista nici colectii profitabile sau neprofitabile, ci doar titluri absorbite de piata intr-un timp relativ scurt. “Astfel, cartile autorilor romani consacrati se vand foarte bine, fie fictiune, fie nonfictiune. De asemenea, sunt foarte apreciate cartile de beletristica semnate de autori de renume mondial, cartile practice si cartile care trateaza teme precum cunoasterea, tehnologia si societatea”, adauga Manuela Paraschivescu.
In ceea ce priveste reprezentarea geografica, din datele Editurii Humanitas, romanii prefera autori englezi, francezi, spanioli, nord-americani si latino-americani.
Majoritatea editorilor au inteles ca nu este suficient sa asezi o carte pe taraba sau pe raftul unei librarii. Fara promovare, mori cu cartea in brate. Principalele edituri au dezvoltat, in 2004, campanii integrate de comunicare: direct-marketing, panotaj, publicitate online, targurile de profil interne si internationale. Acestora li se adauga asa numitele activitati de PR, care constau, pur si simplu, in plata cronicarilor pentru a comenta titlurile unei edituri intr-o publicatie influenta. O carte fara comentarii care sa-i adauge plusvaloare nu are sanse sa ramana in constiinta publicului. Humanitas, de exemplu, a alocat anul trecut pentru promovare si publicitate un buget de 70.000 de euro, in timp ce grupul Corint a investit in promovare 1,5 miliarde lei vechi, iar sumele alocate in acest scop de RAO au depasit doua miliarde lei vechi. Polirom nu s-a lasat mai prejos si a cheltuit pe promovare peste doua miliarde de lei vechi. ALL Beck a avut la dispozitie 15.000 de euro pentru a-si promova imaginea anul trecut. Un alt exemplu este Editura Egmont Romania, al carei buget de publicitate a fost de peste 7.800 de euro in 2004.
Investitorii straini ignora piata romaneasca
Ar fi o greseala sa consideram ca, potrivit acestor “impliniri si realizari”, piata editoriala este roz, “merge pe un drum bun” si e lipsita de griji. Dimpotriva, exista multe surse de perturbare a acestui domeniu. Cei mai multi jucatori de pe piata sunt nemultumiti de modul de alegere si desfasurare a subventiilor pentru carte acordate de Ministerul Culturii, considerand ca acesta a compromis concurenta loiala de pe piata. La toate acestea se adauga modul dubios in care acelasi minister a decis de-a lungul anilor sa achizitioneze titluri nerelevante pentru fondul bibliotecilor. O alta meteahna a pietei este sistemul de vanzare in regim de consignatie (cu plata pe masura ce cartile sunt vandute in librarii). Numai blanurile si samovarele din anticariate se mai vand in acest fel! Apropo de librarii! In 1998 existau 876 de librarii in tara. Acum sunt 336! Sistemul de difuzare este aproape inexistent. Ca orice domeniu din Romania, exista si aici o “piata neagra”. Exista edituri, in special cele mici din provincie, care, la intelegere cu tipografiile, publica tiraje fara acte, peste tirajul din contabilitate. De asemenea, autorii autohtoni nu au posibilitatea sa controleze tirajele si numarul de exemplare vandute, astfel ca exista cazuri in care primesc mai putini bani din drepturile de autor decat li s-ar cuveni.
O alta tara a domeniului editorial o reprezinta tarabele angrosistilor unde se tine contabilitate dubla sau chiar tripla. Indolenta si ignoranta librarilor contribuie si ele la vanzarile relativ reduse. Meseria de librar a disparut demult. Librariile au stocuri de carti nevandute de ani buni, si nu mai primesc comenzi de titluri noi, invocand lipsa de spatiu, in ciuda cererilor publicului. La toate acestea se adauga si lipsa de coerenta a campaniilor de promovare a lecturii, mai cu seama in scoli. Campaniile produse de Ministerul Culturii au fost mai mult decat discrete.
O asemenea piata nu este deloc atractiva pentru investitorii straini. Marile case de edituri internationale vor fi interesate cu adevarat de Romania abia in momentul in care aici va exista un rulaj serios de carte, pe doua-trei produse: manualele scolare (unde pana acum nu a fost o piata libera din cauza subventiilor), ghidurile geografice si cartile practice (acest domeniu fiind la noi abia la inceput).
“Pentru ca o editura sa fie profitabila, trebuie
sa aiba un program editorial coerent si o promovare sustinuta.”
Oana Boca,
sef departament promovare Editura Polirom
Cele mai profitabile edituri In anul 2005
Editura
|
Profit (euro)
|
Cifra de afaceri (euro)
|
Polirom |
469.596
|
2.711.646
|
Grupul Corint* (Ed. Corint Serv.,Corint Junior, Leda) |
451.663
|
2.509.129
|
Teora |
347.586
|
2.485.563
|
Niculescu |
164.094
|
1.148.050
|
Paralela 45 |
162.724
|
1.059.423
|
ALL Beck |
142.919
|
752.663
|
Aquilla ‘93 |
107.910
|
1.291.584
|
Editura Humanitas si Humanitas Multimedia** |
102.818
|
2.431.094
|
Univers Enciclopedic |
93.242
|
697.690
|
Editura Enciclopedia RAO |
92.346
|
881.742
|
Egmont Romania |
65.368
|
1.040.104
|
ALL Educational*** |
63.859
|
1.015.148
|
100+1 Gramar |
51.692
|
278.190
|
Noi Media Print |
51.381
|
385.691
|
Niculescu ABC |
50.253
|
368.858
|
Amaltea Impex |
37.556
|
283.096
|
Curtea Veche |
31.985
|
226.524
|
Grupul Editura Economica**** (Ed. Economica si Ed. Economica Preuniversitaria) |
30.013
|
889.364
|
Compania |
16.125
|
66.202
|
Editura Trei |
15.009
|
233.995
|
Litera International |
6.947
|
691.205
|
Albatros |
4.318
|
72.051
|
Sursa: Ministerul Finantelor
Nota: Profitul si cifra de afaceri au fost calculate la cursul mediu din 2004 al BNR – 40.532 lei/euro.
*) Din Grupul Corint mai face parte editura Runa care in 2004 a avut o pierdere de 3.018 euro.
**) Grupul Humanitas cuprinde Ed. Humanitas, Humanitas Educational, Humanitas Multimedia si Librariile Humanitas. In clasament am luat in calcul profitul net cumulat al Ed. Humanitas (99.829 euro) si Humanitas Multimedia (2.989 euro). Librariile Humanitas au avut in 2004 un profit net de 79.488 euro. Humanitas Educational a incheiat anul fiscal 2004 cu o pierdere de 75.816 euro.
***) Ed. ALL Educational face parte din grupul ALL alaturi de Ed. Allfa si Bic ALL. Pentru acestea din urma nu existau date referitoare la profit si cifra de afaceri pe site MF.
****) Din Grupul Editura Economica mai face parte compania Editura Economica Distributie care, in 2004, a inregistrat un profit net de 46.353 euro si o cifra de afaceri de 633 de mii de euro.
Editura Nemira a inregistrat o pierdere de 20.248 euro in 2004.
Cele mai vandute titluri la Depozitul de Carte Distributie – 2004
Fictiune traduceri: Alchimistul – Paolo Coelho, Ed. Humanitas
Fictiune autori romani: Jurnal intim – Marin Preda, Ed. Ziua
Copii si tineret: Harry Potter si Ordinul Phoenix – J.K. Rowling, Ed. Egmont
Carti practice: Curs de legislatie + Chestionare, Ed. National si Shik
Dictionare enciclopedii: Dictionar explicativ al limbii romane, Ed. Univers Enciclopedic
Religie/ezoterism/ocultism: Povete sfinte, Ed. Alcor
Arta: Carte “Romania” – F. Andreescu, Ed. Ad Libri
Stiinta si tehnica: Memomed 2004 – D. Dobrescu, E. Manolescu, Ed. Minesan
Stiinte umane si sociale: Despre ingeri – Andrei Plesu, Ed. Humanitas
Drept si stiinte economice: Noul cod fiscal 2004, Ed. Shik
Cunoasterea si autoeducare: Barbatii sunt de pe Marte, femeile de pe Venus, J. Gray, Ed. Vremea.
Polirom
De veghe in lanul de secara – J.D. Salinger
Cel mai vandut titlu al Editurii Polirom la sectiunea traduceri a fost capodopera lui J.D. Salinger. Polirom a editat in 2004 aproape 449 de titluri, dintre care 60%, traduceri si 40%, autori romani.
Corint
Atlas geografic scolar Romania – Octavian Mandrut
Editura Corint a inregistrat in 2004 cele mai mari vanzari pentru Atlasul Geografic, 60.000 de exemplare. Numarul total de titluri scoase de Corint a fost de 193, cu un tiraj total de peste 2,5 milioane de exemplare.
Niculescu
Invatam Word si Excel pas cu pas – Petrescu si Homorodean
La categoria “stiinta si tehnica”, cel mai vandut titlu al Editurii Niculescu a fost un manual pentru cei care fac primii pasi in Word si Excel. In 2004, Niculescu a editat 353 de titluri din care 260 de autori romani si 93, straini.
All Beck
Drept civil. Teoria generala a obligatiilor, editia a VIII-a, Constantin Statescu si Corneliu Birsan
Cu un tiraj de 1.953 de exemplare, cursul de drept civil a fost cel mai vandut volum al Ed. All Beck in 2004, la categoria “Drept si stiinte Economice”. Editura a scos pe piata in proportie de 95% carti de Drept.
Aquilla ‘93
O mana de oase – Stephen King
Volumul “O mana de oase” semnat de Stephen King, a fost titlul cel mai vandut al Editurii Aquilla ‘93 in 2004, la sectiunea Fictiune, traduceri. Tirajul total al titlurilor editate anul trecut de aceasta editura a fost de 300 de mii de exemplare.
Humanitas
De ce iubim femeile – Mircea Cartarescu
In perioada 8 decembrie 2004 – 10 ianuarie 2005, Editura Humanitas a vandut peste 15.000 de exemplare din volumul “De ce iubim femeile” de Mircea Cartarescu. Anul trecut, Humanitas a editat 280 de titluri.
RAO
Codul lui DaVinci – Dan Brown
Vanzarile Ed. RAO in 2004 au inregistrat un varf, 15.000 de exemplare, la sectiunea fictiune-traduceri cu romanul Codul lui DaVinci. Tirajul total din 2004 al titlurilor editate de RAO a depasit un milion de exemplare.
Egmont Romania
Harry Potter si Ordinul Phoenix
Succesul Editurii Egmont in 2004 a fost romanul “Harry Potter si Ordinul Phoenix”, cu peste 13.000 de exemplare vandute. Cartea de colorat “Barbie Fotomodel” a avut succes la sectiunea “Carti practice” – 7.961 de exemplare vandute.
ALL
Viata secreta a Printesei Diana
ALL Educational face parte din grupul editorial ALL, alaturi de Editura Allfa si Bic ALL. De departe, cea mai vanduta carte a anului 2004 a Editura Alfa a fost “Viata secreta a printesei Diana”.
Noi Media Print
Albumul pictori romani uitati – Tudor Octavian
Printre cele mai vandute carti ale Editura Noi Media Print in 2004 s-a numarat albumul “Pictori romani uitati”. Activitatea editurii consta in realizarea de albume si publicatii pe suport electronic.