contracandidatul sau, actualul prim-ministru s-a multumit doar sa-si prezinte realizarile. Pentru prima oara, Internetul poate juca un rol decisiv in campania electorala. In Romania, 25% din populatie are acces la Internet, adica vreo cinci milioane de oameni. O parte semnificativa are si drept de vot, astfel ca, pentru orice candidat, campaniile online ar fi trebuit sa fie la fel de importante ca si participarile in emisiunile electorale. Un argument este dat de costuri. Daca o singura pagina de reclama intr-un ziar cu tiraj de 100.000 de exemplare costa cateva mii de euro, pe Internet, o intreaga campanie, foarte bine executata, face, cel mult 50.000 de euro. In Statele Unite, fiecare candidat la Presedintie a avut un manager general de campanie on-line. Strategiile au atins procente bune din electoratul american. La noi, nu s-a ajuns pana acolo, insa Internetul i-a atras si pe prezidentiabilii de Dambovita. Cei doi favoriti, Nastase si Basescu, s-au batut si in site-uri. Lupta insa este destul de primitiva, daca ne raportam la ceea ce se intampla in Occident. „Din punctul de vedere al realizarii tehnice, site-urile celor doi candidati se afla la nivelul anului 1999, adresandu-se in mod evident profilului de utilizator tipic, si nimic mai mult”, este de parere Stefan Liute, director de strategie al agentiei de branding si web design Grapefruit. Nici unul dintre ele nu trateaza serios problemele de accesibilitate, ergonomie, confidentialitate sau finantarea site-ului. In SUA, de exemplu, legislatia obliga multe categorii de site-uri, printre care si cele ale candidatilor la Presedintie, sa trateze toate aceste aspecte. In Romania, nici un site nu are forum, iar designul lor este destul de invechit. Diferentele apar la nivel de mesaj. „Basescu a mers pe un stil „funny”, cu mesaje directe, exact pe genul lui. Nastase nu a avut o campanie online propriu-zisa, ci doar un site. A existat o campanie online pentru Mircea Geoana, care a avut un mesaj foarte serios si care tintea oamenii de afaceri”, remarca Vlad Stan, director general al companiei de publicitate si marketing online Vodanet. Spre deosebire de Adrian Nastase, Basescu a avut o campanie dinamica, incisiva („Guerilla SMS”, „Guerilla Digitala”), care a folosit din plin conceptul de „marketing viral”. Este vorba de filmulete, mesaje, fotografii care, o data primite, sunt trimise mai departe prietenilor de catre fiecare utilizator in parte. In SUA, gradul de penetrare a acestei strategii a fost foarte ridicat – statisticile arata ca fiecare internaut a retrimis astfel de e-mailuri primite catre cinci-zece persoane diferite. Specialistii spun ca daca site-ul liderului aliantei D.A. este dinamic si orientat catre profilul utilizatorului de Internet din Romania, pagina liderului PSD este total „pe langa”. Fotografii „batranesti”, campanie de marketing inexistenta, jocuri statice, ca pentru prescolari, retorica greoaie, pe scurt, un mesaj pentru electoratul traditional al PSD, nu prea amator de „www”. Cat de mult i-au impresionat campaniile pe internauti se vede in rezultatele de trafic. Desi a demarat in forta cu doar saptamani inaintea alegerilor, pe pagina lui Traian Basescu au intrat in ultimele sapte zile de campanie 68 de mii de vizitatori, plasand site-ul pe primul loc la sectiunea „politic” si pe locul 23 in clasamentul general. Pagina lui Nastase nici macar nu a fost inscrisa la serviciul Trafic.ro, insa monitorizari internationale neoficiale citate de specialisti il arata cu un trafic de circa opt ori mai mic decat al contracandidatului sau. Oricum, site-ul oficial al PSD este al cincilea la sectiunea politic (224 la general), cu un trafic de circa sapte mii de vizitatori in ultima saptamana.
Basescu.ro
Puncte Tari
Isi atinge foarte bine publicul tinta, in special tinerii.Campanie agresiva, militanta, in „stilul Basescu”, cu priza la utilizatorii de Internet.Prezenta unor jocuri politizate dinamice si cu mult umor.Designul creeaza, prin contrastele puternice, o impresie mai dinamica, mai tinereasca.Campanie puternica de „marketing viral online” (filmulete, parodii, jocuri, desene care circula pe mail).
Puncte slabe
Lipsa unui caracter unitar al site-ului, data de faptul ca in „header” exista texte si cu diacritice, si fara.Prezenta unui numar mare de bannere care distrag atentia de la continutul central.Zona centrala este prea redusa ca spatiu in Home Page.Site-ul nu a fost optimizat pentru mai multe browsere – de exemplu, nu se vede bine in Opera.Nu exista comunicare bidirectionala – lipseste un forum bine organizat.Home Page prea mare ca dimensiuni (296kb) si se incarca in peste un minut pe modem.
Adriannastase.ro
Puncte tari
Gama de culori se bazeaza pe gradiente de albastru, incercandu-se asocierea cu notiunile pozitive evocate de aceasta culoare.Nota mai sobra, mai estompata. Abordarea este foarte serioasa.
Puncte slabe
Campanie de marketing viral inexistentaJocuri anoste, statice – Spanzuratoarea si Puzzle cu lozinci si poze electorale.Nu pare sa aiba un public tinta bine definit. Stilul si mediul de comunicare nu sunt adecvate pentru simpatizantul tipic al PSD. Fotografii serioase, de moda veche pentru Internauti – taieri de panglici, strangeri de mana etc.Deschiderea in Flash, care, in general, nu se mai practica. Butonul „continua” este prea mic.Meniul este prea ingramadit, iar textul prea redus ca dimensiune.Nu exista bara principala de navigatie, ca atare este greu sa afli in ce loc te gasesti pe site la un moment dat.Nu exista forum si nici comunicare bidirectionala.