Daca a ales sa traga pe dreapta, va trebui sa fie foarte atent la reguli, de cele mai multe ori diferite de la oras la oras, dar cu un numitor comun: criza locurilor de parcare publice in centru. De exemplu, Bucurestiul are mai putine decat Timisoara (3.000, fata de 8.000), cu un raport de un loc la 266 de masini in Capitala, fata de 1 la 14 pe Bega. Iasiul e pe undeva pe la mijloc, cu un loc la 80 de autovehicule. Sistemele rar seamana unul cu altul: de la cei 150 de agenti in Bucuresti, la parcometre pentru care nu mai gasesti cartela dupa sase seara, in Arad. In Cluj, ar fi trebuit ca cei care au primit teren sa construiasca parcari subterane sau supraterane. Obligatia a ramas pe hartie. In centru, locurile sunt administrate de Consiliul Local, in asociere cu firma Valcon. In orase ca Bucuresti, Arad sau Brasov municipalitatea a preferat sa concesioneze contra 20-55% din incasari. Timisorenii au avut o initiativa interesanta si au importat sistemul de la Szegedin, Ungaria, contra a 26% din incasari timp de cinci ani. Cum aceasta perioada a expirat, acea suma se varsa acum in bugetul local. In Iasi si Constanta, soferii se descurca fara a plati, de regula, parcarea. Primaria din Iasi exploateaza doar 12 parcari publice in centrul comercial. Pe litoral se stationeaza in voie, in limita locurilor disponibile. Cat despre orasele mici, parcarile cu plata sunt o raritate. Nemultumirile soferilor, atunci cand platesc pentru un loc, se leaga nu atat de suma, cat de serviciile oferite. Adesea e atat de complicat sa achitati, incat deveniti pasibil de amenda sau de ridicarea masinii pana sa va dezmeticiti. Daca se intampla sa va treziti fara oglinzi in parcare, administratorul nu are nici un fel de responsabilitate. Cu toate acestea, nu prea aveti de ales, dat fiind monopolul asupra spatiilor de parcare. Nu mai putin adevarat e ca si soferii incearca sa triseze, mai ales acolo unde nu se blocheaza rotile.
Bucuresti: Locuri insuficiente
In Capitala sunt inregistrate circa 800.000 de autovehicule. Cu toate acestea, administratia locala are in evidenta doar 73.600 de locuri de parcare. Inginerul Sorin Luchian, din cadrul Directiei Transporturi a Primariei Municipiului Bucuresti (PMB), spune ca circa 70.000 din acestea sunt de resedinta, pentru care se plateste o chirie lunara de 13.000 de lei. Alte 300 sunt de utilitate privata, inchiriate firmelor pentru 30 de dolari pe luna. Restul sunt de utilitate publica, cu plata. Cea mai mare parte a activitatii de administrare a parcarilor cu plata a fost concesionata in 1995, pe zece ani, firmei Dalli Exim. S-a spus ca este vorba de un contract nu tocmai avantajos pentru bucuresteni. Printre neajunsuri au fost mentionate obligatiile concesionarului (curatarea si deszapezirea parcarilor, marcarea si dotarea lor cu indicatoare), considerate de unii ca insuficiente fata de beneficiile acestuia. ,,In fiecare luna, noi viram 55,5% din incasari catre Primarie. Din restul banilor, o medie de 1,115 miliarde de lei/luna, platim cam jumatate salarii, la care se adauga taxe si cheltuieli de intretinere. Asta inseamna un profit brut de circa 245 de milioane, la un grad mediu de ocupare de 70%,,, explica directorul general al Dalli, Radu Jianu. Alte circa 250 de locuri de parcare sunt administrate de Intreprinderea de Prestari Servicii, o reminiscenta a epocii de dinainte de 1989. Ele sunt situate in general in cartiere, in preajma pietelor, iar Primaria primeste, in acest caz, doar 20% din incasari. In ultimii ani, au existat diverse proiecte de infiintare a unor parcari cu plata, subterane sau supraterane. Pana in prezent, au inceput lucrarile la una singura, in spatele Magazinului Unirea. Alte locatii, cum ar fi Piata Victoriei, Piata Charles de Gaulle sau Piata Revolutiei, inca asteapta investitorii. ,,Am obtinut un credit pentru parcarea subterana de la Gara de Nord. Urma sa aiba 1.700 de locuri, cu spatii comerciale si o autogara. Din pacate, Guvernul ne-a blocat fondurile,,, spune Gheorghe Uriste, directorul Directiei Transporturi din PMB.
Arad: minimum 150.000 de lei pentru cartela
In fiecare parcare centrala sunteti atentionat ca masina va fi ridicata daca nu aveti tichet de parcare. Pentru aceasta sunt parcometre, numai ca ele nu elibereaza asa de simplu tichetul de parcare. In timpul orelor de program (8,00-18,00), agentii din parcari elibereaza un asa-numit card de parcare, pentru care se plateste o garantie de 145 de mii de lei si se incarca suplimentar cu o suma, care va reprezenta tariful de parcare (4.500 lei/ora). Dupa utilizare, cartela poate fi restituita la unicul punct de lucru Parktronic. Programul de functionare, pana la orele 18,00. ,,Dupa aceasta ora nu mai taxam, iar in timpul zilei este simplu; atat cardurile, cat si tichetele de o zi se pot obtine de la cei 40 de agenti,,, spune Adrian Pica, directorul firmei Parktronic. Ca vizitator in Arad, nu aveti de unde sa stiti ca dupa orele 18,00 nu se mai lucreaza, astfel incat sunt sanse bune de a va petrece timpul cautand in stanga si in dreapta agenti. In timpul programului, acestia isi fac treaba imediat cand vine vorba de blocarea rotilor: in cinci-zece minute, pentru masinile parcate fara tichet. Amenda este de 238 de mii si ajunge chiar la 1,4 milioane daca masina este ridicata – cazuri extreme, atunci cand incurca traficul. Firma mentionata a concesionat de la Consiliul Local in iulie 2002 intre 90-100 de strazi, din care 80% in zona centrala. Practic, nu se mai poate parca in centru decat in locurile Parktronic. Firma nu asigura alte servicii, de exemplu paza, dar Politia confirma ca prezenta agentilor a condus la un efect psihologic: furturile din parcari in Arad au scazut aproape la zero. Incasarile timp de un an din tichete si amenzi au ajuns la zece miliarde de lei, din care 30% redeventa la Primarie.
Timisoara: masina este ridicata la a treia abatere
La Timisoara trebuie constatate trei incalcari consecutive ale regulamentului pentru a se ajunge la blocarea masinii. 30 de inspectori de parcare filmeaza masina fara tichet sau abonament, care trebuie puse la vedere pe parbrizul masinii. In centrul civic, 320 de strazi sunt impartite in trei zone tarifare: verde in centru; galben in cartiere ca Iosefin, Fabric, albastru in cartierele istorice. Zonele departate de centru nu sunt cuprinse. Un abonament pentru o zona costa intre 384.000 si 768.000 de lei pe an, iar unul universal, 1.140.000 de lei. O firma plateste intre 960.000 si 2.100.000 de lei. Pentru riverani, taxa e de 150.000 de lei pe an. In 2001, venitul din incasari si amenzi a fost de 7,6 miliarde, iar in 2002 de 12,2 miliarde de lei. Anul acesta, in primele sase luni de functionare, sistemul de parcare cu plata a adus un venit de 5,5 miliarde de lei. In bugetul local se varsa 1,09%, la care se va adauga in curand cota de 26% platita pana acum pentru franciza. Timisorenii au fost initial suparati pe primarie pentru ca a inceput sa le ia banii. Taximetristii au fost cei mai vehementi in proteste. Dupa trecerea timpului si aparitia primelor semne de investitii, spiritele s-au calmat, acum sistemul Telpark devenind ceva ce tine de normalitate. (Malin Bot, Timisoara)
Cluj: Parcarile supraterane incep cu proteste
Pe parcometrele situate in oras nu figureaza tariful, ci doar cuantumul amenzilor (75.000 de lei in caz de neachitare, respectiv 15.000 de lei pentru depasirea timpului de stationare). Parcometrele utilizeaza monede de 500, 1.000 si 5.000 de lei, suma de 1.000 lei corespunzand pentru 9 minute de parcare. Exista si jetoane speciale pentru parcometre, dar numai cei cu adevarat iscusiti le pot procura. Societatea Valcon intentioneaza sa construiasca si doua parcari supraterane, pe trei nivele, in cartierul Gheorgheni, pe spatiile verzi dintre blocuri. Ceea ce a dus imediat la proteste din partea a nu mai putin de sapte asociatii de proprietari. Investitia s-ar ridica la 600.000 de dolari, fiind amortizata in circa 15 ani. La Cluj nu se blocheaza rotile si nici nu se ridica autovehiculele. Primaria aplica amenzi pentru parcarea neautorizata pe trotuar, desi acest lucru a devenit tot mai putin posibil de cand municipalitatea a plantat stalpisori vopsiti, evident, in rosu, galben si albastru, la marginea trotuarelor pe majoritatea arterelor importante din centrul orasului.(Ambrus Bela, Cluj-Napoca)r
r
Brasov: si parcometre, si agentir
r
Parcarile din centrul orasului si cele din zonele adiacente au fost concesionate de firma P&P. Exista 35 de parcometre in centru, iar in restul parcarilor banii sunt incasati de agenti. Amenzile sunt destul de rare si nu depasesc 200 milioane lei lunar. Unii reclama faptul ca tariful de parcare nu include absolut nici un serviciu, nici macar paza masinii contra hotilor. Nemultumiti sunt si locatarii, mai ales cei din centrul istoric, unde parcarea este cu plata. Firma le-a oferit un sistem de abonamente foarte ieftine.r
Cei care locuiesc la case beneficiaza de aceste facilitati doar daca isi parcheaza masinile exact in dreptul fatadei casei in care locuiesc. De foarte multe ori, masinile celor care stau in imobilul respectiv nu mai au loc, iar daca parcheaza in vecinatatea spatiului admis parcarii, primesc amenda. (Razvan Popa, Brasov)r
r
In orasele mici, parcarile merg mana in mana cu comertulr
r
Totusi, in cele mai multe, puteti pandi locuri gratis. Din ce in ce mai mult, si autoritatile din orasele mai mici au simtit afacerea parcarilor cu plata. In unele timid, in altele deja dezvoltate, concesionarile au fost adesea legate de factorul politic.r
r
Cine merge de la Brasov la Cluj trece automat si prin Targu-Mures. Pentru a stationa in centru chiar si cateva minute, trebuie sa platiti (20.500 de lei pe zi). Daca nu, masina este filmata imediat de echipa de control a firmei Tracia Trade, concesionara parcarilor, si va treziti cu o amenda de 95.000 de lei. Problema e ca nu exista parcometre si oricum trebuie sa coborati pentru a cumpara tichetul de la chioscurile de ziare. Nici cei care merg sa se relaxeze intr-o statiune nu scapa de problema parcarilor cu plata. La Sovata, de pilda, e de-a dreptul imposibil sa stationati fara a achita taxa de 5.000 de lei pe ora sau 50.000 de lei pe zi. Zeci de agenti incasatori sunt raspanditi in tot orasul, iar daca reusiti sa ii fentati, va treziti acasa cu o amenda de 200.000 de lei. Strabatut de unul dintre cele mai importante drumuri nationale, Sibiul nu a concesionat parcarile. Serviciul de administrare al Consiliului Local percepe o taxa de 10.000 de lei pentru cinci ore, dar cine pandeste un loc poate gasi chiar si in zona orasului vechi, fara bani. In orasele mici, zonele comerciale au antrenat si parcari cu plata. Daca la Metro si Carrefour parcarea face parte din servicii, intr-un oras ca Targu-Jiu, societatea Rodna, care administreaza complexul comercial al Pietei Centrale, a trantit si o parcare contra cost, singura in administrare privata. Restul sunt administrate de Consiliul Local, care a incasat in primul semestru din acest an 860 milioane lei, fara a oferi alte servicii. Parcarea de la piata are 120 de locuri si a fost concesionata in decembrie 1998, pe o perioada de 20 de ani. Chiria este indexata lunar, ea fiind de 50 de milioane lei in iulie. Tariful este acelasi ca si al Primariei (6.000 de lei pe ora), dar firma asigura paza pe timp de noapte, iar pentru agentii economici care-si desfasoara activitatea in complexul comercial, prima ora de parcare este gratuita. Patronul societatii, Liviu Deaconu, spune ca astfel asigura fluidizare in parcare, pentru ca a doua ora de stationare se plateste dublu. ,,Vreau sa evit situatiile in care agentii economici isi parcheaza masina pe toata perioada desfasurarii activitatii in complex. Varianta cu o ora gratuit asigura descarcarea marfii pentru standuri,,, a declarat Liviu Deaconu. Veniturile (80 milioane lei pe luna) nu aduc profituri, insa parcarea este necesara complexului comercial. Nu exista sanctiuni in caz de nerespectare. In timpul zilei, parcarea este ocupata in proportie de 80%, iar noaptea, la jumatate, datorita contractelor pe care societatea le are cu firmele de maxi-taxi. (Gabriela Mladin, Targu-Jiu)r
r
Cum se parcheaza in alte tarir
r
In orasele din vestul Europei, parcarile acoperite incaseaza intre unu si patru euro pe o ora. Cele mai multe dintre ele sunt investitii private, uneori in colaborare cu autoritatile locale. Mai peste tot exista si o alternativa mai ieftina, cea a parcarilor in aer liber.r
r
Amsterdam. Orasul a fost impartit in trei zone. De la periferie si pana in centru, acolo unde parcarea este permisa, se plateste. Chiar si in fata casei sau a blocului in care locuiesti trebuie sa achiti o taxa (intre 44 si 167 de euro pentru jumatate de an). In rest, daca aveti chef sa va lasati masina in oras, va costa 18 euro pe zi in zona 1, 10,80 euro in zona 2 si 5,40 euro in zona 3. Se poate plati si pe ore: intre 0,90 si 3 euro, in functie de zona. Un abonament saptamanal costa intre 27 de euro pentru zona 3 si 108 euro in zona 1, iar unul lunar, intre 97 si 388 de euro. r
r
Berlin. Pe multe strazi trebuie sa utilizati parcometrul, intre 9 si 18 (in centru, chiar pana la miezul noptii). Aparatele functioneaza cu monede, si biletele de parcare trebuie plasate pe bordul masinii, la loc vizibil. Tarifele variaza, in functie de apropierea de centru (intre 0,75 si 2 euro pe ora). r
r
Viena. Biletele de parcare se cumpara de la chioscurile de ziare sau din statiile de benzina. In centru, parcarea pe strada este permisa doar pentru maximum o ora si jumatate – doua ore. Pretul este acelasi (0,80 euro pe ora), dar amenda pentru cei care nu platesc sau stationeaza prea mult intr-un loc din centru este mult mai mare (pana la 100 de euro).r
r
Roma si restul Italiei. Se utilizeaza aceleasi reguli de parcare in aer liber, bazate pe automate care functioneaza cu monede si bancnote, si care emit un tichet ce trebuie plasat la loc vizibil in masina. Tarifele variaza, ca si orele in care parcarea este gratuita. In marile orase si in zonele turistice, nu exista, practic, ore fara taxa, iar tariful trece adeseori de 1 euro pentru 60 de minute, in timp ce in localitatile mai mici se plateste doar intre 9,30 si 12,30, respectiv 14,30 – 18,30 si doar 0,25 – 0,50 euro pe ora.r
r
Manchester. Orasul e impartit in mai multe zone, iar parcarea se plateste fie prin parcometre cu monede (cate unul pentru fiecare loc de stationare), fie prin automate ce accepta si bancnote si care emit tichete. Risca o amenda de 100 de lire sterline soferii care nu-si platesc taxa, dar si cei care se intorc pentru a mai pune bani in parcometru sau pentru a obtine un nou tichet.r
r
Budapesta. Vecinii nostri au adoptat sistemul incasatoarelor automate, care accepta monede, bancnote si carduri, si au impartit centrul in 6 zone, cu 6.700 de locuri de parcare cu plata si 248 de automate. Tarifele variaza intre 100 si 400 de forinti (0,40 – 1,60 euro) pe ora. Cele trei companii care administreaza parcarile au virat la bugetul local, intre 1 ianuarie si 14 august 2003, 575 de milioane de forinti (circa 2,25 milioane de euro).r
r
Bucuresti r
r
Locuri cu plata: 3.300 (800.000 de autovehicule)r
Total locuri: 73.600r
Sistem parcare: tichet/abonament de la agentii de parcare;r
Tarif: 7.200 de lei/ora sau 1.200.000 de lei/lunar
Sanctiuni: teoretic, blocarea rotilor si amenda; in realitate, doar somatier
r
Timisoara r
r
Locuri cu plata: 8.000 (160.000 autovehicule in judet)r
Total locuri: 21.000r
Sistem parcare: tichet/abonament de la chioscurile de ziarer
Tarif: 9.000 de lei tichet intreg (de la o ora la patru, in functie de zona); tichet de o zi: 25.000 de leir
Sanctiuni: amenda de 180.000 lei; blocarea rotilor la a treia abatere; ridicarea masinii dupa 72 de ore, daca nu s-a platit deblocarear
r
Cluj r
r
Locuri cu plata: firma nu a comunicat (140.000 de autovehicule)r
Sistem parcare: parcometre cu moneder
Tarif: 1.000 de lei/noua minute;r
Sanctiuni: 75.000 de lei amenda, fara blocarea rotilorr
r
Aradr
r
Locuri cu plata: 4.000r
Sistem parcare, tarife: card de la agentii din parcare sau de la punctul de lucru Parktronic – garantie de 145 de mii; pe baza cartelei, tichet de la parcometru: 2.000 -4.500 lei/orar
Sanctiuni: blocarea rotilor dupa 5 minute si ridicarea masinii daca incurca traficulr
Parcometre: 170, agenti: 40r
r
Parcarile cu plata, in cifrer
r
Iasir
r
Locuri cu plata: 1.000 (80.000 de autovehicule)r
Total locuri: 33.000;r
Sistem parcare: tichetr
Tarif: 5.000 lei/hr
Sanctiuni: somatie, urmata de amenda de 350.000 de lei (Mihai Popa, Iasi)r
r
Brasov r
r
Locuri cu plata: 2.000 (100.000 de autovehicule)r
Sistem parcare: tichet de la parcometru in zona centrala si de la agentii de parcare in restr
Tarif: 6.000 – 8.500 lei/hr
Sanctiuni: amenzi 250.000 – 500.000 lei, iar blocari nu se fac in parcarir
r
Targu-Jiur
r
Tarif: 6.000/ora in parcarile Primarieir
O singura parcare administrata privat cu 120 locuri in zona Pietei Centrale: parcarea a fost concesionata in 1998 de catre o societate comerciala, care asigura si paza pe timpul noptii. r
Venituri: 80 milioane/lunar
r
CEL MAI IEFTIN (lei/ora):r
r
Arad: 2.000-4.500r
Iasi: 5.000r
Galati: 4.000-6.000r
Brasov: 6.000 – 8.500r
Cluj: 6.666r
Bucuresti: 7.200 r
Timisoara: 9.000.