«Cele patru personaje imaginare descrise în această povestire — şoriceii Mirosilă şi Gonilă şi omuleţii dl Iepure şi dl Hohot — au intenţia să reprezinte părţi simple şi complexe din noi înşine, indiferent de vârstă, sex, rasă ori naţionalitate».
Uneori, s-ar putea să acţionăm ca Mirosilă, care adulmecă o schimbare de la distanţă, sau ca Gonilă, care aleargă şi intră imediat în acţiune, sau ca dl Iepure, care neagă schimbarea şi i se opune, iar frica sa îl conduce spre ce e mai rău, sau ca dl Hohot, care învaţă să se adapteze, fiindcă vede că schimbările îl conduc spre ceva mai bun!
Pentru fiecare dintre noi, Caşcavalul reprezintă ceea ce îşi doreşte şi crede că-l va face fericit. Poate fi vorba de carieră, bani, sănătate, familie, relaţii, independenţă, diverse abilităţi sau orice altceva. Labirintul este drumul pe care alegem să-l urmăm în viaţă.
Căutăm acel ceva care ne va aduce împlinirea, ne ataşăm de ceea ce am obţinut, ajungem să credem că e ceva de la sine cuvenit şi – dacă-l pierdem, se epuizează ori ne este luat – considerăm că ni s-a întâmplat un lucru nedrept şi nemeritat. Apoi, după conştientizarea pierderii, vine momentul în care înţelegem că avem în faţă câteva modalităţi de a reacţiona, care se pot reduce, în esenţă, la două alternative: ne adaptăm cu curaj la schimbare şi supravieţuim sau rămânem blocaţi de frică în vechiul context şi dispărem.
Cine mi-a luat Caşcavalul? este cea mai cunoscută fabulă despre afaceri. Simplă şi relevantă, originală şi logică, în acelaşi timp, povestea lui Spencer Johnson poate avea efecte surprinzătoare asupra vieţii dumneavoastră, dacă îi aplicaţi morala în propria situaţie. Şi, mai devreme sau mai târziu, într-un fel sau altul, tot va trebui să faceţi asta – fiindcă nimeni nu e ferit de schimbări. Aşa cum spunea autorul cărţii „Caşcavalul se mută din loc tot timpul“! Important e ce anume faci, când nu-l mai ai. Cauţi un Nou Caşcaval sau preferi să rămâi flămând, de teamă că, oricum, nu vei reuşi să găseşti un altul?
Kenneth Blanchard, faimosul autor al cărţii „Manager la minut“, a auzit fabula de la Spencer Johnson şi l-a încurajat pe acesta din urmă s-o scrie. Două decenii mai târziu, după ce povestea fusese pusă pe hârtie, multiplicată şi distribuită în diverse companii americane la cererea managerilor, în sfârşit a văzut lumina tiparului şi cartea – care a devenit bestseller internaţional.
Dar valoarea cărţii nu rezidă atât în povestea relatată, cât în felul cum aplică fiecare cititor învăţămintele trase din ea. Cartea e doar un ghid, pentru cei care vor să înţeleagă cum să găsească Noul Caşcaval.