Dar dacă ținem cont că majorările de salarii de abia vor acoperi inflația, ne dăm seama că aceste speranțe sunt deșarte, spun specialiștii firmei de consultanță AT Kearney într-un studiu privind structura cheltuielilor de consum a gospodăriilor.

”Puterea de cumpărare a gospodăriilor locale a fost afectată de criză, iar creșterile de salarii din acest an și de anul viitor de abia vor acoperi inflația, ceea ce înseamnă că gospodăriile nu au în prezent forța financiară necesară pentru a genera o creștere semnificativă a produsului intern brut”, scrie în studiu.  

Criza și volatilitatea piețelor financiare au făcut gospodăriile locale mult mai atente cu cheltuielile proprii. Acestea dispun de o rată scăzută a economisirii și de rezerve care să le permită să facă față viitoarelor evoluții ale economiei.

Cât cheltuim pentru hrană

Potrivit studiului, gospodăriile din România alocă circa 60% din cheltuielile de consum pentru mâncare și utilități și alte 7,2% pentru alcool și tutun. Doar o pondere de 32% este alocată altor cheltuieli, cum ar fi comunicații, transpot, îmbrăcăminte, mobilă, restaurante, hoteluri, recreere, cultură, educație, sănătate etc.

Mediul de afaceri se așteaptă ca rata consumului să crească și să fie un motor al dezvoltării economiei. Peste 50% din cele mai mari 100 de companii locale au produse care se adresează direct populației locale, în timp ce altele depind indirect de puterea de consum a gospodăriilor.

Industriile care targetează procentul de 32% din cheltuielile gospodăriilor (cel alocat altor cheltuieli, în afară de mâncare, utilități, alcool și tutun) nu pot atinge maximul potențialului de creștere până când ponderea cheltuielilor cu hrana și utilitățile nu scade în buzunarul românilor.

Creșterea PIB-ului ar putea fi influențată benefic de consumul gospodăriilor doar dacă s-ar crea mai multe locuri de muncă.

Industriile cheie au investit în infrastructură (tehnologie, vânzări, imobiliare etc.) în ultimii ani, în condițiile în care potențialul pieție a fost supraestimat în planurile lor de afaceri întocmite în perioada 2003 – 2005. Acum este momentul ca executivii acestor companii să regândească planurile de afaceri în funcție de modul în care gospodăriile își dirijează cheltuielile. Ponderea cheltuielor de consum ale gospodăriilor și schimbarea priorităților vor avea un puternic impact asupra strategiilor companiilor în următoarele 6 – 18 luni, mai scrie în studiu.

Prognoza de creștere economică pentru România în acest an este de 1,5%, iar în primul semestru s-a atins deja o creștere de 1,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, dar, cu toate acestea, cea mai importantă va fi evoluția produsului intern brut din al doilea semestru în care este generată o pondere de circa 60% din economie.