mass-media nu este un studiu de audienta, ci arata, ca orice sondaj de opinie, ce titluri din mass-media sunt preferate. Astfel, posturi cu audienta redusa, precum Realitatea TV (de cateva ori mai mica decat TVR1) reprezinta, in mediul urban, o sursa de informatii mai importanta decat postul public. Practic, doar patru posturi TV conteaza in preferintele romanilor: Pro TV, Antena 1, TVR 1 si Realitatea TV. Daca la nivel national TVR1 este pe primul loc (30%), la nivel urban este pe locul patru (cu doar 15% din preferinte), dupa Realitatea TV. „Mai ales in campania electorala, Realitatea TV a adus personalitati si a fost pe val. Nu este nici o noutate, ce se vinde in televiziune este accentul pe sinceritate, pe franchete, pe personalitatea accentuata care comunica afectiv si direct, nu sofisticat si ambiguu“, explica Alina Mungiu, presedintele Societatii Academice Romane.Puzderia de statii TV nici nu conteaza ca surse de informare. Prima TV, a cincea clasata, este la 11 procente distanta de pozitiile fruntase. Dupa Prima TV, posturile OTV si National TV au procente in marja de eroare, iar TVR2, N24, B1 TV nu se vad in optiunilor romanilor.Conform studiului Insomar, 35% din persoanele ocupate, in mediul urban, prefera Pro TV ca sursa zilnica de informatii, in timp ce 25,7% prefera Antena 1, iar 20,4% au declarat ca urmaresc stirile de la Realitatea TV. Interesant este ca emisiunile informative ale TVR1 sunt urmarite doar de 9% din persoanele cu loc de munca. Acelasi studiu arata ca distributia pe categorii de varsta a consumatorilor de stiri urmeaza doua tendinte: persoanele intre 18 si 34 de ani tind sa vizioneze Pro TV mai mult decat alte posturi, iar segmentele 50-64 de ani si peste 65 de ani sunt atrase mai mult de TVR1. Romanii nu se inghesuie la tarabele de ziare. La nivel national, aproape o treime din populatie nu este consumatoare de presa scrisa si doar 22,4% din respondenti au declarat ca citesc zilnic ziare. In orase, consumul de ziare creste cu 7%. Ziarele locale sunt preferate atat la nivel national, cat si urban. Este o tendinta fireasca, pentru ca oamenii doresc sa afle in primul rand ce se intampla in jurul lor. Dintre ziarele nationale sunt citite pentru informatii Jurnalul National si Libertatea. „Jurnalul a avansat prin promotia extraordinara pe care i-o face Antena 1, la talk-show-uri sau la revista presei, care nu se compara cu resursele de publicitate ale altor cotidiene“, afirma Alina Mungiu. „Ca stiri si potential de a propune o agenda, ziarul a fost inferior altora in 2004, in schimb a fost o idee buna sa realizeze suplimentele tematice“, conchide Mungiu.In orase, 72% din cei care nu citesc ziare sunt persoane fara ocupatie, se arata in concluziile studiului Insomar, in timp ce populatia ocupata se distribuie relativ uniform pe plaja de consum a principalelor ziare. De remarcat, ca la nivel national, Adevarul este preferat mai mult decat Evenimentul Zilei, insa locurile se schimba la nivel urban. Ziarele nationale cu tiraje mici au aceeasi soarta si in acest sondaj. Astfel, Cotidianul, Gardianul, Curentul sau Realitatea Romaneasca au obtinut punctaje nesemnificative sau in marja de eroare.Radiourile locale nu au acelasi succes ca ziarele locale. Totusi, acestea ocupa o pozitie buna (locul doi pe national si trei pe urban). Romania Actualitati are un punctaj zdrobitor la nivel national (35%). Dar nu trebuie sa ne mire pentru ca suprematia este asigurata in mare masura de acoperirea nationala (infrastructura) si de ascultatorii fideli de la sate. In mediul urban insa, chiar daca este sursa principala de informatii, radioul public este la doar doua procente de Europa FM. Procentul celor care nu asculta stirile difuzate de posturile radio este aproape egal cu cel al celor care nu citesc ziare, 25,7% la nivel national si 24,7 in oras. Persoanele cu varste de peste 65 de ani sunt mai putin interesate sa se informeze de la radio. O parte importanta din aceasta categorie de ascultatori opteaza pentru Romania Actualitati.Studiul Insomar confirma inca o data un fapt care enerveaza pe jurnalistii de presa scrisa si radio si irita elitele culturale: televiziunea, asa superficiala cum este, ramane sursa principala (si influenta) de informare a romanilor. Pe de alta parte, cunoscand principalii furnizori de informatii, se poate vedea si cine sunt cele mai influente medii romanesti.
Posturile de radio de la care se informeaza romanii (mediul urban)
Suprematia postului public de radio este data in mare masura de potentialul tehnic, care acopera toata tara, astfel ca Romania Actualitati e lider la nivel national. Unde concurenta este mai mare, adica in mediul urban, postul public pierde puternic teren si e la doar doua procente in fata Europa FM.
Ziarele din care se informeaza romanii (mediul urban)
Consumul de ziare este cu 7% mai mare in orase decat la nivel national. Este totusi o cifra mica, in contextul in care la nivel national aproape o treime din populatie nu citeste presa scrisa si doar s22,4 la suta dintre subiecti declara ca zilnic citesc ziare.
Posturile TV de la care se informeaza romanii(mediul urban)
Sondaj realizat in perioada 12-17 aprilie, pe un esantion de 1.668 de persoane cu varsta peste 18 ani. Interviurile pe baza de chestionar au fost realizate in 102 localitati din mediul urban si rural si Bucuresti. Eroarea maxima admisa, 2,4%.