În timp ce unele persoane abia reuşesc să-şi găsească un loc de muncă, după luni de zile de căutări, în aceeaşi Românie sunt candidaţi pentru care se bat firmele. Ce anume îi deosebeşte? Răspunsul la această întrebare le este de ajutor, pe de o parte, companiilor, care pot să-şi clarifice criteriile după care selectează candidaţii, iar pe de altă parte, persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, în special, tinerilor aflaţi la începutul carierei.

Ce caută companiile

Principalul criteriu după care angajatorii îşi selectează personalul este „competenţa specifică rolului, aşa numitele hard-skills, indiferent că e vorba de un limbaj de programare, planificarea producţiei, sudură sau croitorie”, spune Corina Gonteanu, manager Marketing şi Comunicare la ManpowerGroup România. Astfel, un angajat pregătit este cel care îşi cunoaşte meseria, instrumentele de lucru şi are experienţă.

Odată îndeplinită această cerinţă, companiile se uită la abilităţile personale şi interpersonale. Într-un mediu în continuă schimbare, în care profesiile evoluează şi tehnologia impune noi moduri de lucru, „angajatorii au nevoie de oameni care-şi pot îmbunătăţi şi aduce la zi cunoştinţele”. În plus, majoritatea posturilor presupun colaborarea cu colegii, partenerii sau furnizorii, iar angajaţii trebuie să poată transmite un mesaj, argumenta o idee, explica un plan de acţiune sau demonstra o operaţiune specifică. Potrivit Corinei Gonteanu, acestea sunt acele abilităţi de comunicare solicitate în anunţurile de angajare.

Ce îşi doreşte candidatul de la noul job

Numitorul comun atunci când vorbim despre selecţie şi recrutare este pregătirea candidatului pornind de la ce anume îşi doreşte să obţină la acel job. „Prezentarea la interviu fără să-ţi clarifici propriile obiective poate duce la acceptarea unui post care nu-ţi îndeplineşte de fapt cerinţele şi pe care vei dori să-l părăseşti rapid”, afirmă Corina Gonteanu. Potrivit acesteia, cheile care îţi descuie uşa către postul dorit sunt: recitirea anunţului de angajare, inclusiv pentru formularea întrebărilor privind neclarităţile, informarea despre potenţialul angajator şi activitatea sa şi pregătirea unor exemple de situaţii în care ai aplicat abilităţile şi cunoştinţele cerute de angajator.

Un candidat care se prezintă în faţa angajatorului cu temele făcute reprezintă, pentru Diana Ursachi, consultant în carieră Guidecademy, cel care ştie ce face compania unde a aplicat, ce presupune jobul, care este salariul potrivit în funcţie de ce oferă piaţa în acel domeniu.

Să ştii să te vinzi

Cu toţii suntem de acord că prima impresie este şi cea mai puternică. Iar reprezentantul angajatorului îşi face o primă impresie în momentul în care îi citeşte CV-ul. O regulă de bază, care, însă, nu se respectă în aproape o treime dintre aplicaţii, este ca datele de contact să fie de actualitate, spune Diana Ursachi.

Aceasta le recomandă tinerilor să se axeze pe rezultatele activităţilor în care au fost implicaţi. „Evident, şi titulatura este utilă, dar de una singură nu transmite foarte multe. Spre exemplu, dacă organizaţia în care lucrează aplicantul nu e foarte cunoscută şi nu poţi şti de la prima vedere dacă, fiind HR Manager, persoana în cauză a coordonat bugete semnificative şi echipe mari sau dacă a fost, de fapt, singura persoană care se ocupa de HR în companie, iar asta face diferenţă la angajare”, explică specialistul.

Alte aspecte importante pe care numeroşi tineri le neglijează, însă nu şi angajatorii, sunt poza de profil şi adresa de email. De exemplu, adrese de email de tipul pussycat@yahoo.com sau papushika.frumushika@gmail.com îi pot pune pe candidaţi în poziţii ridicole şi îi pot descalifica din start.

Chiar dacă niciun angajator nu impune teste de gramatică, respectarea regulilor de scriere este obligatorie, deoarece „o greşeală de ortografie poate strica imaginea unei aplicaţii”, mai spune Diana Ursachi.

Iar la interviu, regulile de bun simţ presupun ca persoana să fie punctuală, să se îmbrace decent şi să ştie să argumenteze de ce compania respectivă ar angaja-o pe ea, şi nu pe un alt candidat. Altfel spus, candidatul trebuie „să ştie să se vândă”.

Sfaturi pentru tineri

Cel mai rapid se angajează tinerii care se gândesc la perspectiva angajării cu ceva timp înainte de a începe să-şi caute un job. Asta presupune „căutarea unor contexte practice în care abilităţile personale şi interpersonale să fie exersate, fie că e vorba de un proiect de echipă la facultate, de voluntariat, sporturi de echipă, cluburi de debate etc.”, spune Corina Gonteanu, de la Manpower.

De regulă, competenţele sunt descrise în anunţurile de angajare. Citind mai multe anunţuri, candidaţii pot afla care sunt cunoştinţele şi certificările.

Angajatorii caută să-şi scadă pe cât posibil riscurile angajării unei persoane nepotrivite pentru rol. Astfel, „sunt avantajaţi cei ce pot oferi o dovadă a competenţelor şi abilităţilor, fie că este vorba de portofoliu de lucrări sau proiecte, de recomandări sau referinţe, de certificări independente etc sau cei ce-şi pot arăta interesul în propria carieră prin demersurile lor, spre exemplu prin înscrierea la cursuri din proprie iniţiativă”.

La interviu nu este evaluat doar candidatul de către angajator, ci şi compania de către candidat. Aceasta este o ocazie pentru amândoi să afle dacă se potrivesc. „Este chiar recomandat să se pună întrebările legate de rol, de climatul din organizaţie, de evoluţia profesională în companie”, conchide Corina Gonteanu.