Cu un grad de ocupare care arareori coboară sub 80%, apart-hotelurile se dovedesc a fi o carte câştigătoare pentru cei care au investit în acest segment al industriei ospitalităţii înainte de criză. Piaţa este disputată de mai puţin de zece jucători.

Teoretic, 900-950 de apartamente au fost închiriate, în 2009, în regim hotelier. Practic, mai puţin de 500 dintre acestea sunt omologate ca apart-hoteluri, restul fiind apartamente în blocuri vechi sau condominiumuri pe care proprietarii le închiriază pe noapte. „Strică piaţa“, clamează reprezentanţii industriei hoteliere, nemulţumiţi de calitatea acestui tip de concurenţi.  Cea mai mare parte din capacitatea de cazare a apart-hotelurilor este localizată în Bucureşti, în restul ţării existând practica închirierii de apartamente în regim hotelier. Lipsesc însă unităţile afiliate unor lanţuri internaţionale. „Nu avem încă brandurile de apart-hotel Hilton, Intercontinental sau Marriott, care, deşi sunt prezente pe piaţă, nu au făcut încă acest pas“, spune Mircea Drăghici, specialist CBRE pe segmentul hotelărie. „Abia când vor intra aceştia se va simţi o diferenţă pe acest segment. Oricum, în doi ani, sigur vom avea un mare brand internaţional care îşi va anunţa intrarea pe această nişă“, adaugă el. Până în prezent, doar cei de la Metropolis au afiliat apart-hotelul construit anul trecut unui brand internaţional, Starlight. „Apartenenţa la un lanţ internaţional adu­ce cu sine o recunoaştere a mărcii, chiar dacă este un concept de nişă“, spune Georgeta Grecu, manager al Starlight Suites Hotel. Inaugurat în octombrie, apart-hotelul a avut un grad mediu de ocupare de 45%, însă pentru 2010 s-a bugetat o creştere până la 65%. Potrivit investitorilor, anul acesta mare parte din profit va merge către consolidarea poziţiei pe piaţă, nu pentru extinderi. „Vizăm cu precădere segmentul de business, dar şi cel de leisure, mai ales pentru familiile cu copii“, explică Grecu.

Apartament de 2.000 de euro pe lună

199-48382-19_cheie_08.jpgPiaţa apart-hotelurilor este estimată la peste zece milioane de euro, clienţii cei mai vizaţi fiind oamenii de afaceri. De aceea, oferta este în mare parte alcătuită în jurul confortului de patru stele, tariful mediu negociat ajungând chiar şi la 40 de euro pe noapte. Printre excepţii se numără Centre Ville, lider neîncoronat ai pieţei, care oferă şi camere clasificate la cinci stele. Unitatea are un grad mediu de ocupare de 90%, fapt care se datorează în mare măsură clienţilor parlamentari, care reprezintă cam 30% din totalul celor înregistraţi la recepţie.

La fel de bine la capitolul clientelă stă şi Phoenicia, care are închiriate peste 90% din apartamente. „Mai mult de 20 de camere din cele 45 sunt ocupate deja pe o perioadă de un an“, declară Mihaela Vasile, managerul complexului. Cât costă cazarea negociată pe o lună într-o astfel de situaţie? Aproximativ 2.000 de euro, iar serviciile incluse sunt aceleaşi pe care le oferă orice apart-hotel omologat: mic dejun, internet gratuit, întreţinere şi room-service. Costurile celor de la Phoenicia pentru întreţinere reprezintă zece la sută din suma primită de la oaspete.

La astfel de tarife şi graţie unui grad de ocupare ridicat, mulţi proprietari de apart-hoteluri au făcut profit. Succesul lor a determinat chiar şi dezvoltatorii imobiliari care nu şi-au vândut apartamentele să le transforme în astfel de unităţi de cazare, mai ales că investiţia într-un apart-hotel se recuperează în jumătate din timpul necesar recuperării în cazul unui hotel (şapte-zece ani).

Sunt însă şi ex­cepţii. Comfort Suites, unul dintre cei mai vechi jucători pe această piaţă şi singurul care s-a ex­tins şi în afara Bucureştiului, nu a dus-o foarte bine anul trecut. Gradul de ocupare a fost de circa 30%, atât la unitatea din Predeal, cât şi la cea de patru stele din Capitală. „2009 a fost un an slab, iar 2010 a început prost. Sper să nu o ţină tot aşa“, spune Marian Zamfir, directorul general al Comfort Suites. Însă, majoritatea jucătorilor din industrie sunt încrezători: în 2010 se aşteaptă la o creştere de 15%-20% şi la inaugurarea a cel puţin 100 de apartamente noi.

Abia când Hilton, Marriott sau Intercontinental vor intra pe piaţa apart-hotelurilor se va simţi o diferenţă pe acest segment.
Mircea Drăghici, project manager hoteluri, CBRE

200 de euro pe lună reprezintă costurile de întreţinere a unui apartament clasificat la patru stele, închiriat cu 90 de euro/noapte

199-48383-capital_19.jpg