Piaţa tablet PC-urilor sau a tabletelor de internet a explodat, anul trecut, când Apple a lansat iPad. S-a spus atunci că Steve Jobs este omul care a reuşit să producă o nouă revoluţie tehnologică, după cea înregistrată, în 2007, cu iPhone.
Puţini ştiu, însă, că tableta de internet iPad a  fost creată înainte de iPhone.
„Am avut ideea de a crea un ecran de sticlă multi­touch (care recunoaşte mai multe zone de contact) pe care să poţi scrie. După şase luni, oamenii noştri au creat acest ecran uimitor. Şi atunci mi-am zis, putem face un telefon şi am abandonat temporar ideea tabletei“, îşi aminteşte Steve Jobs. ­iPhone s-a dovedit a fi un succes instantaneu, iar iPad-ul nu avea cum să dea greş.
La doar 80 de zile de la lansarea din luna aprilie a anului trecut, Apple a comercializat trei milioane de unităţi. Succesul nebun înregistrat de tabletă, peste 14,5 milioane de unităţi vândute până la Crăciun, i-a determinat pe toţi jucătorii importanţi de pe piaţa IT şi chiar și pe operatorii telecom să lanseze produse similare. Samsung, LG, Dell, Hewlett Pac­kard, HTC, Acer, Asus, Motorola, Research in Motion şi Orange au în portofoliul lor tablete de internet.
La cel mai mare târg de electronice din lume, Consumer Electronic Show, care se desfăşoară, anual,  la începutul lunii ianuarie în Las Vegas, tabletele de internet au fost vedetele incontestabile, peste 80 de noi modele fiind lansate. La fel s-a întâmplat şi la Mobile World Congress, cel mai mare târg dedicat industriei telecom. Rivalii sud-coreeni LG şi Samsung s-au grăbit să anunţe primul tablet PC cu sistemul de operare Android Honeycomb şi procesor dual core, taiwanezii de la HTC au lansat prima lor tabletă, Acer a lansat alte trei modele Iconia, în timp ce Orange a anunţat că intenţionează să lanseze o nouă tabletă, fabricată de compania chineză Huawei, în patru țări europene, printre care şi România.
Tablet PC-uri made in România
Pe piaţa locală se găsesc în prezent mai multe modele de tablet PC-uri, inclusiv două modele autohtone, EvoTab şi Alldro. EvoTab este o tabletă produsă de Televoice, compania care deţine brandul Evolio şi cunoscută mai ales pentru sistemele de navigaţie. Tableta a fost lansată la sfârşitul lunii trecute şi este considerată cea mai uşoară de pe piaţă, având doar 360 de grame.
Braşovenii de la Visual Fan, care produc sub brandul Allview telefoane dualSIM, au lansat tableta de internet AllDro la sfârşitul lunii decembrie 2010. Ambele modele au un preţ de 750 de lei şi se bat pe piaţa locală cu producători precum Dell, Samsung sau Apple.
Piaţa românească este dominată de Apple cu iPad, deşi americanii nu au magazine la noi, iar distribuitorul autorizat, Apcom, nu aduce iPad în ţară, nici după zece luni de la lansarea din Statele Unite.
Atac la piaţa de netbookuri
Cele mai multe iPad-uri au fost comercializate de eMAG.ro, cel mai mare magazin online de la noi. „Piaţa de tablet PC-uri este la început, nu putem da cifre legate de vânzări sau cota de piaţă“, a declarat Radu Apostolescu, directorul de marketing al magazinului online.
După propria estimare, eMAG ar deţine 60% din piaţa locală de tablet ­PC-uri.
„Anul acesta, estimăm că vom vinde în jur de 15.000 de unități“, a adăugat Apostolescu. După iPad, cele mai vândute modele la eMAG sunt Samsung Galaxy Tab, Dell Streak şi Creative ZiiO.
„Pe măsură ce noi modele vor fi lansate, acestea vor face parte din oferta magazinului“, a mai spus Apostolescu, care nu consideră că tabletele vor elimina vreodată laptopurile de pe piaţă.
„Sunt produse total diferite cu funcţii diferite. Cel mai probabil, tabletele vor lovi piaţa de netbookuri (minilaptopuri), însă laptopurile nu vor dispărea de pe piaţă“, a precizat Apostolescu.
Evolio va vinde, în acest an, în jur de 7.000 de tablete de internet, estimează Liviu Nistoran, preşedintele companiei. Acesta consideră că pe piaţa românească se vor vinde în total 50.000 de tablete, în timp ce la nivel global vânzările vor ajunge la 54,8 milioane de unităţi, conform datelor companiei Gartner.