Dintre cele 20 de ziare centrale numarate pe piata doar patru titluri au actionari trusturi internationale de presa: GrALner+Jar AG la Evenimentul Zilei, Ringier la Libertatea si WAZ la Romania libera si National. Marea majoritate a celorlalte titluri este controlata de prosperi oameni de afaceri autohtoni: Dan Voiculescu, fratii Paunescu, fratii Micula, Dinu Patriciu, Adrian Sarbu. Pe langa acestia, actionari mai sunt fie ziaristi de meserie, fie rude sau parteneri mai mari sau mai mici ai oamenilor de afaceri amintiti mai sus. Cele 20 de titluri ofera un peisaj foarte aglomerat. Dar aglomeratia este doar o aparenta. In afara ziarelor cu tirajul confirmat de certificatele de audit eliberate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor – cifre ce reprezinta varfurile de tiraj ale presei cotidiene centrale – restul ziarelor au tiraje ridicole (de acea nici nu au curajul sa si le auditeze). Unele dintre acestea au tiraje mai mici decat ale ziarelor locale, fiind sustinute ori datorita intereselor politico-economice ale patronilor, ori, pur si simplu, datorita unor ambitii de imagine (da bine in targ sa ai un ziar). In afara celor patru titluri amintite, aflate in proprietatea trusturilor internationale, cotidianele noastre centrale nu sunt inca atractive pentru investitorii straini pentru ca nu prezinta oportunitati profitabile, pentru ca sunt angrenate in interese extracomerciale sau prezinta o structura de actionariat complicata (vezi Adevarul, curtat in mai multe randuri) ce presupune proceduri de preluare greoaie. De asemenea, investitia intr-un ziar este riscanta pentru un investitor strain, mai ales daca acesta abia intra pe piata. Ponderea investitorilor straini in ziarele centrale reflecta, la o scara mai mica, gradul de interes al investitorilor straini in industria romaneasca.

Azi

Editor: Cicero Grup SA
Actionari:
· Apostolos Hondroyannis – 8,96%
· Octavian stireanu – 15,2%
· Viorica Ioana Dumitrescu – 11,79%
· Mariana stireanu – 5,98%
· Rodica Georgescu – 5,7%
· Cristian Sorin Dumitrescu – 5,2%
· Treytine Ltd. – 17,9% (Inregistrata in Tortola Pasea State Road Town / Insulele Virgine Britanice)
· Lista actionari persoane fizice – 30,16%
    – Tiraj neauditat la BRAT
Volum brut* publicitate in semestrul I 2002 – 119.682,4 USD

Adevarul

Editor: SC Adevarul SA
Actionari:
· Lista actionari persoane fizice – 100%
    – Tirajul mediu vandut pe aparitie: 137.686
exemplare (iulie – decembrie 2001), conform
Certificatului de Audit BRAT
Volum brut* publicitate in semestrul I 2002 – 2.271.608 USD

Bursa
Editor: SC Ring Press SRL
Asociati:
· Florian Goldstein – 50,2%
· Romania EWWS Finance Ltd. (Inregistrata in Road Town Tortola P.O. Box 438/Insulele Virgine Brit.) – 49,8%
    – Tiraj neauditat la BRAT
Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 804.160,5 USD

Cotidianul

Editor: RH Press SRL
Asociati:
· Regent House Properties Ltd. – 1%
· Regent House Printing & Publishing SRL – 99%
    – Tiraj neauditat la BRAT
    – Volum brut de publicitate in semestrul I 2002 – 937.397,5 USD
· Asociati la Regent House Printing & Publishing SRL sunt Calin Husar (20%) si Regent House Properties Ltd. (80%), inregistrata in Marea Britanie.

Cronica romana

Editor: Trustul de presa CROM SA
Asociati:
· Horia Alexandrescu – 0,02%
· Dan Ion Dragoi – 0,02%
· Gheorghe Chivu – 0,02
· Cargo Company SRL – 58,5%
· M&M Oil SRL – 41,43%
    – Tiraj neauditat la BRAT
Volum brut de publicitate in semestrul I 2002 – 525.365 USD

Evenimentul zilei

Editor: Expres SRL
Asociati:
· Mihail Carciog – 26,46%
· Cornel Nistorescu – 22,54%
· Druck & Verlagshaus GrALner + Jahr AG – 51%
    – Tirajul mediu vandut pe aparitie: 102.399 exemplare (iulie – decembrie 2001) conform Certificat de Audit BRAT
    – Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 3.213.701 USD

Gazeta sporturilor

Editor: Jurnalul SA
Actionari:
· Dan Voiculescu – 61%
· Anca Raluca Gheorghe – 15%
· Mihai Lazar – 15%
· Benefica SA – 0,45%
· Corporatia pentru Cultura si Arta Intact – 1,7%
· Grivrom Distribution SA – 0,9%
· Grivco SA – 4,59%
· Mutual Invest SA – 0,45%
· Fundatia Umanista Dan Voiculescu – 0,9%
    – Tiraj neauditat BRAT
    – Volum brut de publicitate pe semestrul I 2002 – 1.177.322,5 USD
Persoanele juridice sunt firme controlate de omul de afaceri Dan Voiculescu.

Gardianul

Editor: AMBER PRESS
Asociat unic:
· Gabriel Stanescu – 100%
    – Tiraj neauditat la BRAT
Volum brut de publicitate pe semestrul I 2002 – 7.475 USD

Curierul national

Editor: SC Curierul National – Redactia SA
Actionari:
· Constantin Gheorghe Paunescu – 0,33%
· Razvan Barbulescu – 0,33%
· Dan Dumitrescu – 0,33%
· Valentin Paunescu – 0,33%
· Curierul National SA – 5,3%
· Integrival SA – 83,71% (Baarerstrasse, nr.11, ZALrich – Elvetia)
· Institutul Roman pentru Asigurare – IRASIG SA – 9,62%
    – Tiraj neauditat la BRAT
    – Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 367.957,6 USD
    – Actionari la Curierul National SA sunt cei trei frati Paunescu care detin fiecare cate 4,28% din actiunile firmei. Restul de actiuni sunt detinute
de GC&Procurement si Integrival SA (Elvetia).
    – La IRASIG SA actionarul majoritar este Hotelul
Intercontinental (familia Paunescu) – 72%. Pe lista actionarilor se mai afla societatile Petrom SA (1,2%), Finmacht (19,8% din Elvetia), Quark Investment si o firma controlata de GC Paunescu.

Curentul

Editor: Dramiral Group SA
Actionari:
· Grigore Iacob – 99,52%
· Radu Popa – 0,1%
· Liliana Iacob – 0,1%
· Iulia Luminita Andronic – 0,02%
· Remus Sebastian Hritcu – 0,02%
· Constantin Munteanu – 0,02%
· Eugen Manolache – 0,02%
· Lista actionari persoane fizice – 0,2%
    – Tiraj neauditat la BRAT
Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 990.223 USD

Pro Sport

Editor: Pro Sport SA
Actionari:
· Vasile Nitescu – 25%
· Ovidiu Ioanitoaia – 15%
· Mihai Ciuca – 3%
· Roxana Grigoruta – 1%
· Media Pro Group SA- 56%
    – Tirajul mediu vandut pe aparitie: 74.981 exemplare (iulie – decembrie 2001), conform Certificat de Audit BRAT
    – Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 1.728.298 USD
Actionarii Media Pro Group sunt: Adrian Sarbu – 90%, Gheorghe Sarbu – 1%, Iuliu Regnard Popescu – 1%, Roxana Dorina Grigoruta – 7%, Fundatia Pro – 1%.

National

Editor: Trustul de presa National SRL
Asociati:
· WAZ – 50%
· N&V Press Group SRL – 50%
    – Tirajul mediu vandut pe aparitie: 69.907 exemplare (iulie – decembrie 2001) conform Certificat de Audit BRAT
    – Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 1.007.474 USD
Asociati la N&V Press Group SRL sunt Iliuta Naghi (90%), fondatorul ziarului, si Gheorghe Voicu (10%), redactorul-sef.

Realitatea

Editor: Casa de editura Euro Media SRL
Asociat unic:
• Transilvania General Import Export SRL Oradea – 100%
    – Tiraj neauditat BRATr
    – Nemonitorizatr
Asociati la Transilvania General Import Export SRL Oradea sunt: Ioan Micula – 47,48%, Viorel Micula – 47,50%, Eva Micula – 0,02%, Rieni Drinks SA – 5%r
r
Romania liberar
r
Editor: SC „R” SAr
Actionari:r
• East European Development Fund (SUA) – 21,6%r
• WAZ – 35%r
• Lista actionari persoane fizice – 34,2% (subscriptie r
publica)r
• Lista actionari persoane fizice – 4,2%r
• Lista actionari persoane fizice – 2,7%r
• Lista actionari persoane fizice – 2,1%r
t- Tiraj neauditatr
Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 3.037.377 USDr
r
Ziuar
r
Editor: Ziua SRLr
Asociati: r
• Sorin Rosca Stanescu – 16%r
• Dinu Patriciu – 42%r
• George Gaita – 42%r
t- Tirajul mediu vandut pe aparitie: 38.515 exemplare (iulie – decembrie 2001) – conform Certificat r
de Audit BRATr
Volum brut de publicitate in semestrul I 2002 – 2.126.819 USDr
r
Libertatear
r
Editor: SC Editura Sportrom SRL r
Asociat unic: Ringier Romania SRLr
t- Tirajul mediu vandut pe aparitie: 123.209 exemplare (iulie – decembrie 2001) conform Certificat de Audit BRATr
t- Volum brut de publicitate pe semestrul I 2002 – 2.379.114 USDr
Grupul elvetian Ringier este proprietarul Ringier Romania SRLr
r
Independentr
r
Editor: Consulting Al Press SRLr
Asociat unic: r
• Horia Alexandrescu – 100%r
t- Tiraj neauditat BRATr
Volum brut de publicitate pe semestrul I 2002 – 548.944,7 USDr
r
Jurnalul nationalr
r
Editor: Jurnalul SAr
Actionari: r
• Dan Voiculescu – 61%r
• Anca Raluca Gheorghe – 15%r
• Mihai Lazar – 15%r
• Benefica SA – 0,45%r
• Corporatia pentru Cultura si Arta Intact – 1,7%r
• Grivrom Distribution SA – 0,9%r
• Grivco SA – 4,59%r
• Mutual Invest SA – 0,45%r
• Fundatia Umanista Dan Voiculescu – 0,9%r
t- Tiraj neauditat BRATr
t- Volum brut de publicitate semestrul I 2001 – 2.675.925 USDr
t- Persoanele juridice sunt firme controlate de omul r
de afaceri Dan Voiculescu.r
r
Ziarul financiarr
r
Editor: Publimedia International S.A.r
Actionari: r
• Mihnea Vasiliu – 2%r
• Dan Silviu Boerescu – 1%r
• Liana Irinel Ulieru – 1%r
• Lucian Mandruta – 1%r
• Media Pro Management SRL – 20%r
• Media Pro BV – 75% (Olanda)r
t- Tirajul mediu vandut pe aparitie: 9.305 exemplare r
(iulie – decembrie 2001), conform Certificat r
de Audit BRATr
t- Volum brut de publicitate semestrul I 2002 – 1.519.959 USDr
t- Media Pro Management SRL are asociati pe: Adrian Sarbu – 80%, Elena Petre – 2%, Marius George r
Iliescu – 2%, Doina Gradea – 2%, Mihnea Vasiliu – 2%, Andrei Boncea – 2%, Ovidiu Ioanitoaia – 2%, Sorin Enache – 2%, Ion Ruxandra – 0,98%.r
r
Jarul din palmr
r
A doua jumatater
Nici nu mai stiu cine a zis, ca multora le-a fost atribuita afirmatia: „Jumatate din bugetul meu de publicitate este cheltuit aiurea, dar nu stiu care jumatate…” Ceea ce stiu este ca, cel putin dintr-o anumita perspectiva, jumatatea care, de obicei, se pierde este jumatatea care nu a contribuit cu nimic la consolidarea brandului.r
Sumar vorbind, apelam la comunicare fie pentru a avea un rezultat imediat in vanzari – aici se incadreaza majoritar promotiile; efectul este aproape usor de masurat, atata timp cat consideram ca piata nu isi schimba coordonatele – fie pentru a semnaliza ca organizatia este sigura de succesul ei („Signalling theory”, Nobel in 2000, Michael Spencer), cand publicitatea are ca scop sa arate ca firma respectiva isi permite sa faca publicitate, iar ca rezultat, consumatorul va avea incredere in produsele acestei firme. Spencer sustine ca publicitatea, ca semnal, nu reprezinta bani irositi. r
Intr-adevar, consumatorii tind sa r
confere un statut de credibilitate celor ce „advertizeaza” masiv.r
Observatia este ca, daca tot cheltuiesti averi pe publicitate, mai bine iti construiesti si o relatie emotionala cu publicul sau cumparatorul, fiindca asta oricum duce, in cele din urma, tot la intarirea reputatiei tale. Morala este ca ai sanse mai mari sa nu pierzi jumatatea cu pricina daca, chiar si atunci cand iti propui cresterea vanzarilor sau acapararea unei felii mai mari din piata, iti impui sa construiesti treptat, prin toate mesajele emanate, un brand.r
Ca sa ajungi sa construiesti branduri, trebuie sa-ti asiguri strategii de termen lung. In practica de zi cu zi observam cum directorii de marketing subordoneaza comunicarea unor obiective pe termen scurt, ceea ce conduce treptat la erodarea valorii brandului. Un management defectuos va sustine intotdeauna vanzarile, ca scop in sine, fara intelegerea fundamentala a importantei brandului asupra vanzarilor. Foarte putini clienti de publicitate inteleg si stiu ce sa ceara agentiilor cu care lucreaza. Pe de alta parte, foarte putini oameni de creatie sau de strategie din publicitatea romaneasca inteleg si stiu cum sa faca acest lucru.r
si eu am trecut, in mod repetat, prin experienta impartirii bugetului anual de comunicare pe campanii (fiecare cu obiectivul ei). Cu mana mea (nu si cu mintea) am sacrificat de multe ori campaniile de imagine (de pozitionare a brandului) in favoarea celor care urmareau obiective scurte de vanzare. Constienta insa de ceea ce fac, am cautat sa protejez brandul, transformand promotiile in mesaje de brand. Ce-i drept, nu mi-a iesit intotdeauna, dar cel putin am incercat si acum stiu ca se poate si asa.r
Organizatiile destepte vad in brandul lor nu obiectivul, ci strategia, calea prin care isi pot atinge obiectivul central, acela de a adauga valoare banilor investiti.r
si astfel ajungem la cea mai importanta afirmatie din acest articol: brandurile trebuie sa aduca valoare companiilor si proprietarilor acestora; brandul nu este un act de creatie, chiar daca se bazeaza pe o „Big Idea”, ci este un act strategic si doar cei vizionari si cu stiinta strategiei pot sa-l construiasca.r
Aneta Bogdan r
Aneta Bogdan este partener fondator al companiei Brandient, unul dintre pionierii consultantei de brand in Romania. Chartered marketer si membru al Chartered Institute of Marketing din Marea Britanie, cu o experienta relevanta in construirea unuia dintre cele mai puternice branduri locale – Connex, Aneta Bogdan este unul dintre profesionistii in marketing care s-a straduit continuu sa ridice statusul acestei profesii si a comunitatii careia ii apartine. Ea propune revistei Capital o serie de articole despre probleme pe care profesionistii din comunicare, si nu numai ei, le traverseaza in fiecare zi.