Pe 29 octombrie, UE a adoptat în cele din urmă taxe suplimentare de import pentru vehiculele electrice din China, de până la 35% pe lângă taxa standard de 10%, notează Euractiv.
Este logic ca, în replică, producătorii chinezi de vehicule electrice să evite aceste taxe, investind direct în Europa. Mai mult, guvernul chinez poate folosi investițiile pentru a exercita o influență asupra statelor UE – așa-numita Belt-and-Road Initiative 2.0.
China ia în calcul ceva ce UE nici nu visează
Cu toate acestea, ceva paradoxal pare să se întâmple: guvernul chinez cere producătorilor de vehicule electrice și de baterii să reducă sau chiar să oprească investițiile în Europa. Așa reiese din anunțul Dongfeng Motor Group de a opri investițiile pentru producția de mașini din Italia și amânarea planurilor celor de la Cherry Automobile pentru Spania.
De ce ar face Beijingul asta? Motivele oficiale ale deciziei Dongfeng MG par să fie sprijinul anterior al Italiei pentru taxele de import ale Europei și îngrijorarea Beijingului că o capacitate de producție mai mare riscă să genereze supracapacitate pe piața de vehicule electrice din UE, cu creștere lentă.
Cu toate acestea, guvernul chinez ar putea anticipa ceva la care liderii occidentali nici nu se gândesc. Și-anume că UE ar putea fi împinsă și mai mult de noua administrație americană pentru a fi mai dură cu vehiculele electrice chineze.
SUA au impus deja taxe de import de 100% pe vehiculele electrice din China, mai mult decât dublu față de cele ale UE. Dincolo de tarifele prohibitive, SUA intenționează să interzică software-ul și hardware-ul chinezesc pe toate mașinile care circulă pe drumurile din SUA.
Este clar ca lumina zilei de ce administrația SUA face asta: pentru că se gândește că vehiculele chinezești vor deveni în curând o amenințare pentru securitatea națională.
În plus, SUA nu intenționează să accepte investiții din China pentru a produce vehicule electrice, cu atât mai puțin să ofere subvenții prin Legea de reducere a inflației (IRA), așa cum fac unele țări europene pentru a atrage investițiile chineze.
Cu alte cuvinte, va fi un drum lung de parcurs ca măsurile UE să se alinieze cu cele ale SUA.
Cât de mult poate forța SUA Uniunea Europeană
Acest lucru aduce o întrebare legitimă: cât de mult poate forța administrația SUA UE să facă mai mult. Există un caz evident în care administrația Biden a împins UE să se alinieze, și anume în ceea ce privește controalele exporturilor de produse legate de semiconductori.
Pe lângă semiconductori, SUA au forțat UE să impună restricții și în altă parte, cum ar fi infrastructura 5G și telecomunicații, prin urmare o mișcare similară asupra vehiculelor electrice nu poate fi scoasă din calcul.
Vehiculele electrice, un sector strategic?
Deși vehiculele electrice ar putea fi văzute ca simple mașini, rolul lor în progresele inteligenței artificiale, prin conducerea autonomă, flexibilitatea sistemului de alimentare și alte zone strategice ale economiei viitoare, va deveni în curând evident pentru toată lumea.
Și în timp ce toată lumea așteaptă alegerile prezidențiale din SUA, viitorul președinte al SUA, democrat sau republican, va folosi pumnul de fier în relațiile cu China. Din motivele prezentate mai sus, ar putea fi doar o chestiune de timp până când viitorul președinte al american își va forța principalii aliați să ajute la stoparea Chinei.
Decizia Beijingului de a reduce investițiile în EV din Europa ar putea fi percepută ca un gest de represalii, dar poate avea un sens într-un astfel de scenariu.
Toate acestea fac parte dintr-o dezvoltare geopolitică extinsă, prin care SUA își forțează principalii aliați să pună bariere Chinei.
UE ar putea fi nevoită să accelereze eliminarea riscurilor, după alegerile din SUA. Asta înseamnă că producătorii chinezi de VE care își amână acum investițiile în Europa ar putea să nu mai aibă șansa de a se răzgândi.