O parte dintre români trebuie să completeze neapărat o hârtie pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Completarea acesteia este obligatorie, iar cei care nu o vor face vor avea probleme cu autoritățile.
Hârtia pe care trebuie să o completezi pentru ANAF
La începutul acestui an, ANAF a făcut public un nou Formular 212 intitulat „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”. Acesta este destinat raportării veniturilor extrasalariale obținute în anul 2023 și a celor estimate pentru anul 2024.
Aproximativ 800.000 de persoane sunt așteptate să o depună la ANAF.
Persoanele fizice au termenul limită de 27 mai 2024 pentru depunerea declarației și a plății impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale.
Cu toate acestea, oamenii au opțiunea de a depune declarația mai devreme, după ce analizează atent sursele proprii de venituri și ultimele modificări legislative.
Veniturile din chirii trebuie raportate la ANAF
Veniturile din închirieri se numără printre sursele de venituri ce trebuie raportate prin intermediul declarației unice.
Achiziționarea de proprietăți imobiliare în scopul închirierii și obținerea unui venit constant și stabil a devenit din ce în ce mai populară în România în ultimii ani.
În 2023, impozitul pentru veniturile provenite din închirieri este de 10%. Contribuabilii au posibilitatea să aleagă, în condiții specifice, deducerea unor cheltuieli.
Din anul 2024, intră în vigoare reguli noi referitoare la impozitarea veniturilor din chirii.
Chiar dacă cota de impozitare rămâne de 10%, se permite o deducere fixă de 20%. Nu va mai necesita păstrarea documentelor justificative și înregistrărilor contabile. Impozitul se situează la 8%, calculat asupra totalului veniturilor încasate anual de către proprietar.
Pentru ce venituri se mai completează declarația la ANAF?
Declarația unică include și anumite venituri din transferuri de titluri de valoare, cum ar fi profiturile provenite din vânzarea de acțiuni tranzacționate pe burse internaționale, care nu sunt intermediare de brokeri din România. Ele sunt impozitate cu o cotă de 10%.
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, au fost introduse reguli noi pentru gestionarea veniturilor de acest fel, referitoare la amânarea pierderilor cu scopul de a le compensa cu viitoarele venituri.
În schimb, persoanele fizice care realizează profituri din vânzarea de acțiuni prin intermediul brokerilor români vor menține, și în anul 2024, avantajul unei taxe reduse, fie de 1%, fie de 3%. Aceasta depinde de durata deținerii a acțiunilor.
În această situație, brokerul este responsabil pentru reținerea impozitului. Pierderile nu pot fi amânate și compensate. Individul nu este obligat să completeze declarația unică pentru a raporta impozitul pe venit.
În cadrul declarației unice, se includ și alte surse de venituri precum dobânzile și dividende obținute din afara țării. Taxa aplicată asupra veniturilor din dobânzi este de 10%. Veniturile din dividende sunt impozitate cu 8%.
Persoanele fizice care obțin venituri suplimentare pot fi supuse, în adiție la impozitul pe venit, unei contribuții limitate pentru asigurările sociale de sănătate. Condiția este ca veniturile înregistrate să depășească anumite limite, stabilite la 6, 12 și 24 de salarii minime pe economie.
Cum se depune declarația unică?
Începând cu anul 2024, persoanele fizice care câștigă venituri suplimentare nu mai pot direcționa, prin intermediul declarației unice, o parte din impozitul pe venit, de până la 3,5%, către sprijinirea organizațiilor non-profit sau acordarea de burse.
În anul 2024, se poate depune declarația unică prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu legislația în vigoare, în următoarele modalități:
- prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual” pe portalul www.anaf.ro
- prin intermediul serviciului „Depunere declaratii” disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, cu ajutorul unui certificat digital calificat