Termenul final pentru depunerea ofertelor a expirat ieri, luni, la ora 16:00, deschiderea plicurilor a avut loc astăzi, la ora 10:00.

UPDATE

Contactat de capital.ro, directorul general al CNADNR, Mircea POP, a precizat că pentru acest tronson au fost depuse 13 oferte din partea unor firme sau asocieri atât româneşti, cât şi străine.

În ceea ce priveşte tronsonul 2 din autostrada Timişoara – Lugoj, cu o lungime de 25,6 km, valore estimată la 611,8 milioane de lei, directorul CNADNR a precizat că au fost depuse 10 oferte.
Rămâneţi pe capital.ro pentru a vedea cine sunt firmele care au depus oferte.
Porţiunea de 8,7 km pe relaţia Gilău- Nădăşelu a fost scoasă la licitaţie încă de la începutul acestui an, dar din cauza unor contestaţii CNADNR a fost nevoită să prelungească termenul de depunere a ofertelor.
Valoarea estimată a contractului este de 316,7 – 348,4 milioane de lei, finanţarea lucrărilor urmând a fi realizată de la bugetul de stat.

Tot astăzi, CNADNR va deschide plicurile depuse pentru al doilea tronson din Timişoara – Lugoj, cu o lungime de 25,62 kilometri. Valoarea estimată a contractului este de 611,8 milioane de lei fără TVA. Pentru perioada de proiectare şi construcţie este prevăzută o perioadă de 30 de luni, cu o perioada de garanţie de 48 de luni. Pentru acest tronson deschiderea ofertelor este prevăzută pentru ora 14:00. Acest proiect face parte din coridorul IV pan european, 85% din finanţarea urmând să fie asigurată din fonduri UE.

În vara anului trecut, când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Anca Boagiu, s-a renegociat contractul cu americanii de la Bechtel, costurile pentru întreaga autostradă fiind reduse la 3,8 miliarde de euro, de la 9,9 miliarde de euro, cât ar fi ajuns dacă se continua relaţia cu Bechtel.  

Autostrada Brașov – Borș (denumită și „Transilvania”), în lungime de 415 km, este un obiectiv de investiții care a fost contractat cu Bechtel Internațional Inc. din SUA în anul 2003, cu termen inițial de finalizare 2012, a parcurs două renegocieri de contract în anii 2005 și 2011 în urma cărora obiectul contractului s-a redus la 112 km, din care 52 km (tronsonul 2B – Câmpia Turzii – Gilău) au fost finalizați în anul 2010 iar 60 km (tronsonul 3C – Suplacul de Barcău – Borș) au termen final 2013.

Prin acordul de modificare a contractului, aprobat prin HG 224/16.02.2006, a fost soluționată numai o parte dintre deficiențele contractului, iar proiectarea a fost preluată de la Bechtel, de către CNADNR, astfel încât, dintr-un contract de proiectare – construire – finanțare, așa cum prevedea OUG 120/2003 rămasă nemodificată, contractul cu Bechtel a rămas numai un contract de construire.
Cel de-al doilea acord de modificare, aprobat prin HG 943/28.09.2011, a prevăzut reducerea lungimii de autostradă contractată, de la 415 km la 112 km, precum și o serie de ajustări, compensări și reașezări în ceea ce privește obligațiile, pretențiile și responsabilitățile părților contractante (printre care și obligația CADNR de a plăti Antreprenorului, până la data de 31.05.2012, o sumă „plafonată” de 108.998.493 euro, reprezentând „pretenții”, prevăzută la paragraful nr.14 din Acordul de modificare), menţionează şi inspectorii Curţii de Conturi.

Aceştia susţin că şi în prezent “există și persistă în continuare suficiente semne de întrebare referitoare la contractul CNADNR – Bechtel și nu există, în documentele puse la dispoziție, suficiente motivații și justificări pertinente cu privire la:

  • încredințarea directă a contractului
  • graba cu care a fost promovată legislația aferentă, în anul 2003
  • lipsa unei negocieri reale a contractului
  • promovarea și aprobarea de către Guvern a unei forme de contract conținând unele clauze care nu erau armonizate cu legislația românească și/sau care stabileau obligații și responsabilități disproporționate pentru partea română