Intrarea pe piaţă a operatorilor privaţi de cinema tip multiplex în 2000, apariţia filmelor 3D şi a primului IMAX, în 2009, sunt evenimentele-cheie care au modificat radical obiceiurile şi nevoile românilor în materie de entertainment.
De la an la an, rapiditatea cu care aceste cinematografe rulează filmele noi, confortul din săli şi tehnologiile de imagine din ce în ce mai revoluţionare au contribuit decisiv la decizia de cumpărare. Pentru români, cinematograful din mall, aflat uneori la doi paşi de casă, a devenit prima alegere, deşi biletele aici sunt mai scumpe cu 5-10 lei decât la tradiţionalele sau, mai bine-spus, bătrânele cinematografe din zona centrală a Capitalei. Numai o minune a făcut ca acestea să supravieţuiască şi chiar să ţină piept cu decenţă giganţilor de pe piaţă. Minunea se numeşte filmul românesc şi numai acesta, laolaltă cu producţii independente, au făcut ca, în ultimii doi ani, numărul de spectatori să rămână constant.
Cel mai bine, acest lucru se vede în clasamentul de la pagina 17, în care vedem că Regia Autonomă a Distribuţiei și Exploatării Filmelor (RADEF), care deţine 35 de cinematografe de stat – cum ar fi Scala, Patria sau Corso – se află pe locul 5 la încasări în 2012, cu 3,8 milioane de lei. RADEF are doar 5% din venituri și 10% din spectatorii celui mai mare jucător de pe piaţă, Cinema City, care deţine 55% din totalul pieței.
Bătălia ecranelor
În ultimii ani, reprezentanţii RADEF au dus o luptă aprigă cu autorităţile – mai ales cu Ministerul Culturii – care vor să mute cinematografele de stat sub administrarea Guvernului, însă fără păstrarea specificului. De pildă, istoricul cinema Patria ar fi urmat să devină cazinou, potrivit reprezentanţilor RADEF. Pentru a putea ţine piept concurenţei din partea multiplexurilor, cinematografele Regiei au scăzut şi mai mult preţurile biletelor, în unele zile acestea fiind şi de 5 lei, în timp ce la mall, un bilet la IMAX ajunge în zilele de weekend şi la 35 de lei.
Cea mai performantă unitate cu un singur ecran din România este, potrivit numărului de spectatori centralizat de CNC, cinematograful Florin Piersic din Cluj, cu 81.344 de spectatori. Urmează Cinema Pro din Bucureşti, cu 75.419 de spectatori, şi cinema Patria din Craiova, cu 70.892 spectatori. În cazul cinematografelor de tip multiplex, cel mai popular din ţară este Cinema City Cotroceni (AFI Cotroceni Bucureşti), care a avut aproape 1 milion de spectatori în 2012, urmat de Movieplex Cinema (Plaza România, Bucureşti), cu 703.869 spectatori şi Hollywood Multiplex (Mall Vitan), cu 672.179 spectatori. Cele trei unităţi au 21, 11, respectiv 10 ecrane.
La polul opus, cu cei mai puţini spectatori în 2012, sunt Eurocinema Silver Mall din Vaslui, (9.107 spectatori, două ecrane), Cityplex Bucureşti (13.176 spectatori, 4 ecrane) şi Cityplex Tulcea (27.298 spectatori, două ecrane).
Ca venituri per sală sau ecran, primul cinematograf din top este Gran Cinema Cityplex, al Băneasa Developments, inaugurat în urmă cu doi ani. Cu 13 ecrane şi un cinematograf în funcţiune, acesta a reuşit să adune, anul trecut, venituri de 1,14 milioane de lei per sală. Următorul, la o distanţă foarte mică, cu venituri de 1,13 milioane de lei per sală, este Movieplex Cinema, cu 11 ecrane şi un cinematograf în funcţiune. Al treilea este Hollywood Multiplex, cu venituri per sală de 1,04 milioane de lei şi 3 cinematografe în funcţiune. Cele mai mici venituri per sală au avut, în 2012, cinematografele RADEF (0,10 mil. lei şi 35 de ecrane), Cortina Cinema Digiplex din Oradea Shopping City (0,28 mil. lei şi 6 ecrane) şi City Cinema Management (0,34 mil. lei şi 13 ecrane).
Atâta timp cât vorbim de filme 3D, succesul este asigurat: în ultimii ani, aceste filme au avut cele mai mari încasări. Să luăm ca exemplu „Ice Age“ sau „Avatar“, care au obţinut încasări-record în România. Anul acesta, cel mai vizionat 3D se anunţă a fi „Gravity“, care în mai puţin de o lună a strâns aici încasări de peste două milioane de lei, însă nu este nimic sigur, întrucât urmează premiera Hobbit: „There and Back Again“, în decembrie.
În aceste condiţii, extinderea operatorilor este continuă: numai în 2011 s-au deschis în Capitală 13 noi săli de cinema, cu ecrane adaptate pentru suprafeţe extinse de proiecţie 3D, de tip „silver screen“, cu o textură specială, care permite spectatorilor să se bucure de o calitate foarte înaltă a imaginii.
Patria multiplexurilor
Investiţiile în tehnologie se recuperează repede, pentru că se merge deja la sigur, succesul filmelor 3D fiind indiscutabil. „Cererea pentru filmele 3D sau 2D este condiționată de mai mulți factori, printre care acţiunile de promovare din jurul acestora sau dorinţa clienţilor de a viziona un film şi pentru grafică, dinamica sa, sunetul şi efectele speciale ale formatului 3D sau IMAX 3D. Ultimii trei ani au stat cu certitudine sub semnul filmelor 3D“, declară reprezentanţii Cinema City. Planul de bătaie al operatorului pentru anul 2014 include extinderea reţelei cu noi multiplexuri, prin care se doreşte atragerea unui număr mai mare de spectatori. Mai exact, este vorba despre cel de-al doilea multiplex
Cinema City în Ploieşti şi despre un al treilea cinematograf în Bucureşti.
Extinderea se face fără o creştere a preţurilor: dimpotrivă, operatorii au promoţii din ce în ce mai avantajoase, care scad preţul biletelor şi la jumătate în anumite zile ale săptămânii. O spun şi datele CNC: preţul mediu al unui bilet la film a fost, în 2012, de 17,34 de lei, mai mare cu doar 10 bani decât anul precedent.
Prin aceste promoţii s-a reuşit lărgirea plajei de clienţi, indiferent de venituri, lucru care a combătut efectele întârziate ale crizei“, spun reprezentanţii Hollywood Multiplex, care raportează încasări mai mari pentru 2013.
„De la începutul anului şi până în acest moment, ne-au călcat pragul 487.631 de spectatori, înregistrându-se astfel faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012 o creştere care ne bucură în mare măsură, ţinând cont de contextul crizei economice prin care trecem cu toţii“, spune Raluca Moroianu, director de marketing Divizia de Distribuţie – Entertainment Media Pro, parte a CME. Este o piaţă care se fragmentează din ce în ce mai mult, spune Gabriel Dumitrescu, specialist marketing al Movieplex Cinema, adăugând că targetul companiei este, pe termen mediu și lung, de a-şi menţine şi fideliza clienţii existenţi.
Dacă acum câţiva ani lupta se ducea pentru a aduce lumea la cinema, acum bătălia se dă pe un alt front – mulţumirea unor clienţi din ce în ce mai pretenţioşi. Astfel, operatorul care reuşeşte să ruleze mai repede cele mai noi filme, să asigure cea mai bună calitatea a imaginii şi a sunetului sau care are cele mai multe promoţii avantajoase reuşeşte și să umple de fiecare dată sala.
Succesul pe care o producţie îl înregistrează la nivel internaţional influențează decizia de cumpărare a publicului din România.
reprezentant Cinema City