Piata de publicitate in salile de cinema a fost anul trecut de aproximativ un milion de dolari brut, iar estimarea neta se situeaza la cam 500.000 de dolari, ceea ce inseamna 0,3 procente din totalul bgetelor de publicitate. Hollywood Multiplex a avut aproape 80 de procente si a dominat piata. Chiar daca detine 200 de sali in toata tara, regia Romaniafilm a incasat doar 30.000 de dolari, dar spera ca din toamna acestui an lucrurile vor sta mult mai bine. Un spot vazut in sala de cinema nu se compara cu o reclama la TV. Calitatea sunetului si imginea fac din spot un spectacol captivant pentru spectator. Un spectator care vine de bunavoie la cinema este mult mai dispus sa recepteze o reclama decat la televizor. Acestea sunt argumentele principale ale vanzatorilor de publicitate in salile de cinema, Hollywood Multiplex si Catalina Advertising (agentia care vinde pentru salile Romaniafilm). Argumentele sunt contracarate de clienti prin ineficienta mediului de reclama (numar mic de spectatori), penetrare slaba la nivel national si lipsa unor studii clare privind publicul.

Un an Multiplex costa 65.000 de dolari

,,Impactul cinematografului este clar mult mai mare. La cinematograf esti relaxat, deconectat si mult mai deschis sa primesti o informatie despre un produs,,, spune Cristiana Lakatos, director de strategie si dezvoltare Hollywood Multiplex. De aceeasi parere este si Bogdan Zaman, managerul agentiei Catalina Advertising. De cealalta parte, agentiile recunosc interesul mic acordat acestui mediu. ,,Clientii sunt inca reticenti, pentru ca nu este clar cum masori eficienta unei campanii. Desi exista cifre clare ale vanzarilor de bilete, nu sunt date despre ce oameni intra la film. In aceste cazuri, sunt prezenti in sali clientii care nu se adreseaza unor segmente clare sau cei care se segmenteaza in principal pe venit, in cazul Hollywood Multiplex. Dar in tara situatia este alta,,, spune Carmen Rosca, general manager Media Direction, una din principalele agentii care aloca bugete publicitatii in salile de cinema. Dar cum se fac vanzarile la Hollywood Multiplex si in salile Romaniafilm? Din start, clientul aloca intre 1.900 si 2.500 de dolari pentru transpunerea de pe caseta pe pelicula a reclamei, procedeu care nu se face in tara. Plus 1.500 de dolari daca clientul vrea sunet dolby surround. Sistemul de vanzare de la Multiplexul din Mall este relativ simplu. Oferta se face pe o perioada de timp, in conditiile unui numar de spectatori garantat. Concret, un client scoate din buzunar intre 1.000 si 1.500 de euro (pret brut) pentru un spot difuzat la toate spectacolele, timp de o saptamana, in conditiile unui numar garantat de 20.000 de spectatori. Daca numarul de spectatori este mai mic, spotul se difuzeaza in continuare. Cele mai multe campanii sunt derulate pe perioade scurte (de la cateva saptamani la cateva luni), iar pentru o campanie pe un an intreg, pretul lista este de aproximativ 65.000 de euro. Coca-Cola, Tuborg si Autoitalia sunt clientii prezenti tot anul pe ecranele Multiplexului. Pe categorii de produse, alcoolul (incluzand berea), bauturile racoritoare si telecomunicatiile sunt in top, iar pe agentii de publicitate deschise la acest tip de publicitate – McCann Erickson, Media Direction, Zenith Media si Optimedia. Hollywood Multiplex a fost un boom pentru piata cinematografica: in trei ani, numarul de spectatori a crescut constant si a ajuns la 1,18 milioane anul trecut, adica o cincime din totalul spectatorilor de film la nivel national.

Romaniafilm isi schimba agentia

Romaniafilm a trecut printr-o perioada de amorteala a incasarilor din publicitate, dar spera ca se va trezi in septembrie, prin contractul cu Catalina Advertising. Firma este detinuta de Bogdan Zaman, care are o experienta de peste zece ani in industria de publicitate (noua ani la McCann Erickson). Pana anul trecut, publicitatea era vanduta prin American Company Cinema, firma la care regia a renuntat in urma unor neintelegeri financiare. In perioada ianuarie-septembrie anul trecut, Romaniafilm a incasat 30.000 de dolari din publicitate, o alta parte din bani revenindu-i ACC. Pretul mediu al unei singure difuzari pe o sala era de zece dolari. Renuntarea la contractul cu ACC plus schimbarile legislative (noua lege a cinematografiei a impartit salile in domeniul public si privat) au facut ca, timp de aproape un an, pe ecranele Romaniafilm sa nu fie difuzate decat doua-trei reclame, pentru Ballantine’s, Connex si Stella Artois. ,,Din septembrie avem contractul cu noua agentie si speram sa avem patru-cinci spoturi noi pana la sfarsitul anului,,, a declarat Vali Gangea, referent publicitate Romaniafilm. Oferta noii agentii contractate de Romaniafilm prevede un tarif de aproximativ patru dolari pe difuzare si ofera noua locatii de prima mana din opt orase, 38 de sali de categoria intai (intre 800 si 7.000 de spectatori lunar) si 36 de categoria a doua (cel mult 2.700 spectatori lunar).
Chiar daca piata este abia la inceput, proprietarii si administratorii salilor de cinema spera ca clientii de publicitate sa se orienteze pe tipurile de public. ,,Asteptam sa intre serviciile financiare (banci, carduri, asigurari), pentru ca avem un public cu putere de cumparare,,, spune Cristiana Lakatos, director de strategie si dezvoltare Hollywood Multiplex. De cealalta parte, principalul competitor, Bogdan Zaman, care va administra spatiile publicitare ale Romaniafilm, spera ca reteaua nationala de cinematografe poate fi un bun suport pentru bunurile de larg consum.

Nu numai publicitatea traditionala aduce bani

· Hollywood Multiplex are cutii luminoase, vitrine pentru produse si ofera salile pentru vizionari private, lansari de produse, conferinte de presa sau alte evenimente. Spatele programului de film (35.000 de exemplare pe saptamana) poate fi mediu pentru reclama. In aceasta perioada, de exemplu, spatele biletelor poate fi folosit ca discont la Gima in urma unei promotii. Din aceste activitati, Multiplex a incasat anul trecut 10.000 de dolari si anunta o crestere pe aceasta zona in acest an.
· Romaniafilm isi propune ca prin noua agentie cu care lucreaza sa ofere servicii de publicitate in sala, cu afise sau bannere, si deschide posibilitatea de a oferi spatiul pentru promotii si alte activitati.
· Agentia Champions se ocupa cu lansarea si promovarea filmelor. Contractele se fac pe titlu si implica sponsorizarea (in mare parte cu servicii) lansarii unui film sau asocierea unei marci cu filmul sau cu un personaj. Banii sau serviciile sunt folositi pentru promovarea filmului (afise, fluturasi etc.). Valoarea contractelor de anul trecut, incluzand barterele, a fost de 30-40.000 de dolari.