Românii se dau în vânt după tabletele de ciocolată, produse care se află pe primul loc în preferinţele de consum atunci când e vorba de dulciuri. Aceasta este concluzia unui studiu recent al companiei de cercetare Nielsen.

Piaţa tabletelor de ciocolată a ajuns în 2007 la 392 milioane de lei, adică circa 120 de milioane de euro, înregistrând o creştere cu 10% faţă de anul anterior. Datele vizează exclusiv clasicele tablete de formă dreptunghiulară, care pot fi de ciocolată simplă sau ciocolată cu diverse ingrediente: fructe, alune, cu umplutură (cremă, caramel) etc.

Dacă în 2006 volumul desfacerilor pe această piaţă fusese de peste 16.000 de tone, în 2007, cantitatea vândută a depăşit 17.500 de tone. Cea mai importantă creştere s-a înregistrat în perioada iunie-octombrie 2007, când vânzările s-au majorat cu 12 procente comparativ cu intervalul similar din 2006.

„Segmentul tabletelor de ciocolată reprezintă 60% din piaţa românească a ciocolatei“, estimează Doina Cavache, corporate affairs manager la Kraft Foods România. Reprezentanţii companiei susţin că în ţara noastră consumul de ciocolată pe cap de locuitor se situează puţin sub valoarea de două kilograme pe an, în timp ce în unele state occidentale, consumul anual este de opt – zece kilograme pe cap de locuitor.

Cinci mari producători deţin 9/10 din piaţă

Conform studiului realizat de compania Nielsen, din punctul de vedere al volumului de vânzări, principalii jucători sunt Kraft, Cadbury, Supreme Group, Heidi Chocolat şi Ferrero, aceştia deţinând împreună o cotă de piaţă de 90,3%. Situaţia se păstrează neschimbată în ceea ce priveşte valoarea vânzărilor, cei mari cinci producători având o cotă de piaţă de 91,8%.

Anul trecut, românii au preferat tabletele Poiana, Africana, Milka, Primola şi Laura. Cele cinci branduri au avut o cotă de piaţă, raportată la volumul vânzărilor, de 64,4%. În funcţie de valoarea vânzărilor, acestea au deţinut 65% din piaţă, Milka trecând de data aceasta pe a doua poziţie, urmată de Primola şi Africana.

Cele mai căutate în 2007 au fost tabletele de ciocolată cu lapte (83,4% din volumul total de vânzări), urmate de cele din ciocolată albă (7,1%), din ciocolată neagră (6,5%) şi mixtă (1,6%). Studiul indică mici modificări, de la un an la altul, în preferinţele cumpărătorilor, vânzarea tabletelor de ciocolată cu lapte înregistrând o scădere în 2007 (până la 83,4%, de la 84,9% în 2006), în timp ce tabletele din ciocolată amăruie au căpătat o mai mare căutare (de la 5,7% în 2006 la 6,5% în 2007).

Konrad Hafner, directorul general al companiei Heidi Chocolat a declarat pentru Capital că, pentru a scoate pe piaţă noi produse, firma sa va investi în acest an circa 10% din totalul rulajului. „Am observat că românii sunt tot mai pretenţioşi şi că a crescut cererea de produse premium. Încercăm să dezvoltăm producţia de tablete subţiri de ciocolată, care conţin alune caramelizate, segment pe care nu avem concurenţă pe piaţă. Tehnologia competitorilor nu le permite să producă acest tip de tablete“, a spus Hafner.

Supermarketurile câştigă teren încet, dar sigur

Magazinele cu profil alimentar au oferit cel mai bun vad comercial producătorilor de tablete de ciocolată. Astfel, dacă în urmă cu doi ani aceste magazine deţineau 69% din volumul total de vânzări, în 2007, ponderea lor s-a redus la 62%. În schimb, volumul vânzărilor prin hypermarketuri şi supermarketuri a crescut de la 25%, în 2006, la 30%, anul trecut. Cota deţinută de celelalte magazine, de 7%, s-a păstrat neschimbată. În ceea ce priveşte valoarea totală a vânzărilor, pe primul loc se situează tot magazinele alimentare, dar în regres, (cu 61% în 2007, faţă de 68% în anul anterior), pe locul al doilea fiind hipermarketurile şi supermarketurile (30% în 2007 faţă de 25% cu un an înainte). Celelalte tipuri de magazine şi-au majorat valoarea vânzărilor, atingând o cotă de 9% anul trecut, comparativ cu 8% în 2006.

«Piaţa produselor de ciocolată a ajuns la 250 de milioane de euro, estimându-se o creştere de 15% în 2008.»
Peter Mueller, director, Kraft Foods România

Capital – Editia nr. 19, data 14 mai 2008