Până vor fi înlocuite toate trenurile vechi de metrou cu unele noi, mai rămân câteva aspecte de pus la punct: testarea lor și alte probleme „neașteptate“ care apar pe parcurs.
Cum ar fi dacă peroanele anumitor stații de metrou din București ar fi modificate pentru ca noile trenuri CAF să poată circula? O declarație despre „o asemenea posibilă situație“, făcută zilele trecute de Ion Rădoi, preşedintele USLM (Unitatea Sindicatului Liber din Metrou), a stârnit reacții contradictorii printre reprezentanții acestui domeniu.
În timp ce unii au pus egal între această declarație și „o aberație“, alții au spus că „totul este posibil“, cu referire clară la o informație oficială publicată de Metrorex, care spune că în „unele zone au fost constatate interferențe cuprinse între 1 și 12 mm între gabaritul cinematic al trenului şi marginea peroanelor, la zece peroane dintr-un total de 90, pe o distanţă de 98 m dintr-un total de 951,2 m, cât măsoară lungimea tuturor peroanelor celor 45 de staţii“. Și, la fel de oficial, Metrorex ne informează că „noile trenuri de metrou fabricate de firma CAF respectă în totalitate normele tehnice impuse de standardele româneşti şi europene aplicabile pentru acest tip de vehicul şi se încadrează ca dimensiuni în limitele impuse de gabaritul de liberă trecere al construcţiilor existente în metrou“. Informație dată ca replică la declarația președintelui USLM: „Peroanele tuturor celor 14 staţii de pe Magistrala 2 de metrou (n.r. – Berceni – Pipera) trebuie modificate, deoarece noile trenuri comandate de administraţia Metrorex sunt mult prea late pentru a putea circula. Concret, din peroane se vor tăia câte 5 – 10 centimentri. Nu pot estima la ce sumă se va ridica această procedură, însă banii vor fi suportaţi cu siguranţă de Metrorex“, spunea Rădoi.
Investiţia pentru achiziţia celor 16 trenuri de metrou se ridică la 97 milioane de euro, fără TVA. Din cele 16 trenuri de metrou, patru sunt fabricate integral în Spania, de „Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles“ (CAF), restul de 12 urmând a fi montate la uzina Atelierul CFR Griviţa. Practic, noile garnituri de metrou CAF le vor înlocui pe cele de tip vechi şi vor circula pe Magistralele 1, 2 şi 3. „Primul tren de metrou fabricat de CAF este în acest moment supus probelor tehnologice şi urmează să fie pus în circulaţie cu călători în cursul lunii iunie 2014. Următoarele trenuri vor fi puse în circulaţie cu călători după finalizarea testelor de tip, obţinerea Agrementului Tehnic de la Autoritatea Feroviară şi efectuarea probelor de anduranţă în circulaţie normală fără călători (20.000 km). Acest lucru se va realiza treptat, pe parcursul acestui an şi anul viitor“, spune Aurel Radu, director general Metrorex. De asemenea, Metrorex a mai achiziţionat, cu 4,94 milioane de euro, fără TVA, şi 16 seturi de sisteme de protecţie şi conducere automată a trenului, de la Bombardier Transportation – Divizia Rail Control Systems, care va asigura montajul şi punerea în funcţiune a CAF-urilor.
97 mil. euro, fără TVA, reprezintă investiția pentru achiziția celor 16 noi trenuri de metrou CAF