Mașinile ar putea deveni interzise în weekend, în Germania
Mașinile, interzise în weekend? Volker Wissing, ministrul german al Transporturilor a avertizat că va propune interzicerea circulației auto în weekenduri pentru a atinge obiectivele climatice, în cazul în care coaliția de guvernare de la Berlin nu adoptă reformele la Legea privind protecția climei până în luna iulie.
„Faptul că amendamentul nu este încă în vigoare duce la incertitudini juridice și factuale considerabile”, a precizat acesta într-o scrisoare adresată liderilor grupurilor parlamentare ale coaliției, notează publicația germană BILD.
Potrivit lui Wissing, „acest lucru nu servește nici climei, nici reputației guvernului federal”.
O diminuare a traficului, care să contribuie la realizarea obiectivelor climatice, ar putea fi realizată doar prin intermediul unor măsuri dificil de comunicat publicului, precum „interdicții complete și pe o perioadă nedeterminată de a conduce în zilele de sâmbătă și duminică”, a adăugat el.
Divergențe în cadrul coaliției de guvernare de la Berlin
Guvernul federal de coaliție, compus din social-democrații conduși de Olaf Scholz (SPD), Verzi și liberalii din Partidul Liberalilor Democrați, se confruntă cu divergențe de mai multe luni cu privire la chestiuni. Printre acestea se numără cardul de plată pentru refugiați, controlul datoriei Germaniei și, recent, preocupările referitoare la elefanți.
Schimbarea propusă a legii privind reducerea emisiilor permite revizuirea obiectivelor climatice prin evaluarea tuturor sectoarelor împreună, în loc să fie tratate individual. Dacă obiectivul global nu este atins pentru doi ani consecutivi, atunci guvernul federal urmează să decidă în ce sectoare și prin ce măsuri se va atinge cota totală permisă de emisii de dioxid de carbon până în 2030.
Dacă reformele propuse nu vor fi adoptate de către parlament până la data de 15 iulie, a avertizat Wissing. Ministerul Transporturilor din Germania va fi obligat să prezinte un „program de acțiune imediată care să asigure respectarea nivelurilor anuale de emisii ale sectorului transporturilor” până în 2030.
Inițiativa, criticată de organizațiile de mediu
Acest program ar include o interdicție de circulație a vehiculelor în weekenduri. Organizațiile de mediu – inclusiv Greenpeace, Federația Germană pentru Mediu și Conservarea Naturii BUND și Fridays for Future – critică eliminarea planificată a obiectivelor sectoriale individuale. Acestea se tem că în spatele calculului global se ascunde impactul anumitor sectoare – în special al sectorului de transport, care adesea nu îndeplinește obiectivele.
„Această afirmație este pur și simplu greșită”, a declarat Julia Verlinden, lidera grupului parlamentar al Verzilor, pentru agenția germană de presă DPA.
Ea a menționat că Volker Wissing nu ar trebui să provoace inutil panică printre oameni, deoarece există și alte modalități de a aborda problemele climatice, cum ar fi impunerea unei limite de viteză. Limita de viteză pe autostradă este un subiect controversat în Germania.
La începutul lunii aprilie, ministrul german al Transporturilor a subliniat că guvernul nu are în vedere implementarea unei limite de viteză pe autostrăzi.
FDP, partidul de dreapta liberală, Alternativa pentru Germania (AfD) și Uniunea Creștin-Democrată conservatoare (CDU) s-au opus acestei propuneri. În programul său electoral, partidul lui Wissing respinge orice restricții „disproporționate privind mobilitatea”.
Clara Thompson, expertă în mobilitate la Greenpeace, a afirmat că ministrul transporturilor încearcă „fără rușine” să distragă atenția de la propriile sale neajunsuri.
„Wissing a irosit doi ani blocând orice măsură de protecție a climei în ceea ce privește traficul rutier – acum vine cu scenarii de groază pentru a nu fi nevoit să facă nimic nici în viitor”, a declarat aceasta pentru DPA.