Oficialii germani au susținut, în momentul lansării vehiculului comercial ușor Citan, că acesta este „un Mercedes-Benz adevărat până în cele mai mici detalii“ și că are rolul de a completa gama  de produse a mărcii. Prima parte a declarației este greu de înghițit pentru cei care cunosc cât de cât scurta istorie a acestui model. La fel cum este dificil – dar nu imposibil – de înțeles cum au gândit strategii de la Daimler poziționarea lui Citan în piață.

Dar să o luăm cu începutul. Primul contact cu varianta Combi a modelului Mercedes-Benz Citan îți dezvăluie un vehicul care, în ciuda unor detalii de design specifice vehiculelor comerciale ale mărcii germane, își trădează rapid rădăcinile. E imposibil să nu remarci că panourile laterale sunt similare cu cele ale modelului Renault Kangoo. Așa cum este greu să nu observi în habitaclu o mulțime de componente văzute în alte modele de serie ale producătorului francez. Când afli că sub capotă se ascunde același propulsor 1.5 dCi ca și în cazul Kangoo, devine și mai greu de înțeles cum poate fi Citan un vehicul german „până în cele mai mici detalii“. Iar când vizitezi și fabrica franceză din Maubeuge unde sunt asamblate ambele modele ajungi la concluzia că declarația celor de la Daimler nu poate fi catalogată decât ca o gogoașă de marketing. E drept că intervenția inginerilor germani se simte în timpul rulării, Citan fiind mai stabil, mai rapid în răspunsul la comenzi și mai bine închegat decât Kangoo. Și în habitaclu calitatea materialelor este, în anumite puncte, superioare celei a „colegului“ francez. Cu toate acestea, sunetul caracteristic al motorului dCi este greu de confundat cu cel al unui diesel Mercedes-Benz, la fel cum zgomotul sec, de „tablă goală“, produs de ușile care se închid este imposibil de catalogat drept germanic.

Trecând peste observațiile subiective, trebuie menționat că ambianța ascetă din Citan este compensată de spațiile vitrate mari, care asigură o vizibilitate perfectă către exterior, precum și o luminozitate crescută a habitaclului. De asemenea, spațiul interior de mari dimensiuni a permis inginerilor și designerilor amplasarea multor zone de depozitare extrem de utile, care se adaugă spațiului impresionant destinat bagajelor.

Atuurile incontestabile ale modelului Mercedes-Benz Citan nu par însă suficiente pentru a justifica diferența de preț față de colegul Renault Kangoo. Conform listelor de preț, cel mai ieftin Citan Combi costă 18.503 euro, în timp ce varianta de bază a lui Kangoo, Authentique, are un preț de 15.810 euro. Diferențele se păstrează și în cazul variantelor destinate transportului de mărfuri.

(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 24 iunie 2013)