Citibank renunţă la brandul Citi Financial şi de­butează în România pe piaţa de retail bancar sub numele băncii-mamă. Gigantul american vine şi cu servicii mai puţin convenţionale, cum ar fi tranzacţiile bancare prin telefon.

Singura bancă americană prezentă în România îşi mută afacerile cu persoane fizice de la clienţii cu venituri mici către zonele de lux. Odată cu renunţarea la brandul Citi Financial, care a încercat să se apropie şi de clienţii din cartierele mărginaşe, Citibank atacă piaţa retailului bancar sub numele băncii-mamă şi cu produse dedi­cate persoanelor bogate. „Ne adresăm clienţilor cu venituri medii şi mari, cu cerinţe mai sofisticate cu privire la serviciile financiare. Lansarea ofertei de retail banking aduce o gamă completă de produse şi servicii, de la cele de tranzacţionare, economisire, investiţii, credite, asigurări, până la carduri de credit“, explică, într-un interviu acordat Capital, Kumar Ramachandran, directorul de retail al Citibank.

Odată cu lansarea, instituţia de credit a decis să mai deschidă două agenţii, ajungând astfel la un număr de şapte unităţi în Bucureşti. Reprezentanţii băncii nu exclud nici posibilitatea ca, pe viitor, să debuteze şi pe piaţa creditelor ipotecare, însă nu o vor face în mod direct. „În prezent, strategia noastră nu include dezvoltarea unui produs de credit ipotecar. Cu toate acestea, în viitor am putea fi interesaţi să distribuim clienţilor noştri cu nevoi de creditare produse al unui alt furnizor specializat, terţă parte“, explică Ramachandran.

Citibank se aşteaptă să îşi finanţeze operaţiunile din fondurile atrase de pe piaţa locală. „Produsele de creditare şi depozitele adresate clienţilor persoane fizice şi juridice se regăsesc pe o singură balanţă contabilă, pentru activitatea din România. Ne vom asigura că şi pe viitor împrumuturile acordate sunt finanţate integral din sursele atrase local“, spune şeful retailului de la Citibank România.

Servicii neconvenţionale

181-39861-28_hand_42.jpgDouă dintre serviciile oferite de Citibank merg într-o zonă mai puţin convenţională. Este vorba nu doar despre  internet banking, deja dezvoltat în România, ci şi despre servicii bancare prin telefon.Cele două servicii poartă denumirea de Citibank Online şi, respectiv, CitiPhone  Banking. Citibank a mai lansat pachetele CitiOne, destinate clienţilor care deţin în conturile de la bancă mai mult de 15.000 de lei, şi Citigold, pentru cei care au depus în cont peste 150.000 de lei.

De altfel, nişa românilor cu venituri foarte mari este una dintre noile ţinte ale băncii americane. Produsele de wealth management vor ocupa un loc important. „Serviciile de Wealth Management sunt oferite clienţilor Citigold de către un bancher personal dedicat, care evaluează şi înţelege nevoile financiare ale fiecărui client, obiectivele sale financiare pe termen mediu şi lung, precum şi profilul său de risc, pentru a-i oferi opţiunile potrivite de economisire şi investiţii. Clienţii Citigold sunt aceia care au soldul total al conturilor la Citi mai mare de 50.000 de dolari, având acces la depozite clasice, produse de investiţii cum ar fi fonduri mutuale, produse de trezorerie şi asigurări“, spune Ramachandran. Citi va acţiona mai agresiv şi pentru atragerea de fonduri de la populaţie, segment de afaceri puţin dezvoltat până acum.

Clienţi mai puţini, dar mai bogaţi

„Strategia de atragere a clienţilor vizează mai degrabă calitatea decât cantitatea. Oferta noastră este atractivă în mod natural pentru aceia interesaţi de o manieră modernă de a desfăşura tranzacţiile bancare, pentru care timpul este preţios şi pentru care viteza şi precizia sunt esenţiale. Ca urmare, oferta Citigold va fi de interes pentru clienţi care caută opţiuni diverse de a-şi creşte şi proteja economiile“, explică directorul de retail al băncii.

De altfel, Citi are ambiţii destul de mari în ceea ce priveşte segmentul clienţilor cu opţiuni pentru private banking. „Obiectivul nostru este să ne plasăm în top trei jucători pentru segmentul de clientelă vizat (zona clienţilor cu educaţie financiară şi cu venituri ridicate)“, spune Ramachandran. Banca doreşte, de asemenea, să se extindă în zona cardurilor de credit acolo unde a lansat încă de anul trecut produsul Citi Card, cel mai utilizat instrument de acest tip din lume.

Trebuie precizat totuşi că acest card nu este accesibil oricui, în condiţiile în care dobânda cerută de bancă este printre cele mai mari de pe piaţa bancară locală.

181-39862-28_kumarramachandrancitibank_42.jpgCitibank se adresează clienţilor cu venituri medii şi mari, cu cerinţe sofisticate cu privire la serviciile financiare.
Kumar Ramachandran, director retail, Citibank

Depozite în lei, euro şi dolari atrase de la persoanele fizice, dar şi de la întreprinderi mici şi mijlocii

Online banking şi phone banking dedicate clienţilor persoane fizice. Credite de nevoi personale

Servicii de wealth management. Bancher personal pentru clienţii care au mai mult de 50.000  dolari în cont

Îşi îngroapă trecutul

Doar şase ani a rezistat în România precedentul brand cu care Citi ataca piaţa de retail bancar. Citi Financial, lansat în 2003 în România, se adresa persoanelor cu venituri mici şi foarte mici. De altfel, Citi Financial era una dintre puţinele firme care ofereau produse dedicate restanţierilor. Din cauza relativei relaxări la acordarea creditelor, dobânzile cerute erau printre cele mai mari din România.

Citi Bank a închis deja 30 din cele 39 de agenţii Citi Financial şi urmează să renunţe în totalitate la acest brand, însă nu şi la administrarea portofoliului deja existent. Cei de la Citi refuză să dea detalii despre rezultatele obţinute cu Citi Financial.

Şefii Citi Bank par să renege brandul Citi Financial. „Trebuie menţionat că, la nivel global, strategiile Citi Financial şi Citibank nu se intersectează. Drept urmare, există ţări în care sunt prezente ambele oferte, aşa cum există şi ţări în care numai una este prezentă. Citi Financial nu este parte principală din noua strategie globală Citi.