Ajutorul pentru TAROM este legal

CJUE a respins joi recursul înaintat de Wizz Air în legătură cu ajutorul acordat de statul român în 2020 companiei aeriene TAROM. Conform deciziei CJUE, ajutorul în valoare de 36,6 milioane de euro este considerat compatibil cu legislația Uniunii Europene. După cum se știe, statul a intervenit pentru ca TAROM să nu intre în faliment.

În luna februarie 2020, România a notificat Comisiei Europene cu privire la acordarea unui ajutor pentru salvare. Acesta a constat într-un împrumut de aproximativ 36.660.000 de euro destinat companiei aeriene române TAROM. La 24 februarie 2020, Comisia a evaluat acest ajutor ca fiind compatibil cu piața internă. Cu toate acestea, compania aeriană ungară Wizz Air a contestat decizia la Tribunalul Uniunii Europene.

Prin Hotărârea din 4 mai 2022, Tribunalul UE a respins acțiunea depusă de Wizz Air. Tribunalul a precizat că ajutorul în discuție este compatibil cu piața internă. Argumentul a fost că acesta are scopul de a preveni dificultăți sociale. Sau disfuncționalități pe piață care ar putea surveni în cazul întreruperii serviciilor TAROM. Acestea ar fi putut afecta conectivitatea regiunilor din România.

Recursul Wizz a fost respins

Wizz Air a formulat apoi un recurs împotriva Hotărârii Tribunalului la Curtea de Justiție a UE. Acest recurs a fost respins integral joi, confirmând astfel decizia anterioară a Tribunalului.

„Curtea reafirmă că dimensiunea relativ limitată a pieţei relevante nu se opune ca un serviciu furnizat pe această piaţă să poată fi calificat drept important, astfel încât întreruperea sa ar risca să genereze o dificultate socială gravă sau să constituie o disfuncţionalitate a pieţei. Această situaţie se regăseşte în cazul unei încetări a activităţii TAROM: ar aduce prejudicii conectivităţii regiunilor României deservite exclusiv de această companie, precum şi situaţiei lor economice. În consecinţă, Comisia nu era obligată să ţină seama de dimensiunea pieţei pe care operează TAROM sau de cota pe care o deţine pentru a aprecia dacă există un risc de întrerupere a unui serviciu important pentru societatea română”, se precizează în decizia CJUE.

CJUE a respins, de asemenea, argumentele prezentate de Wizz Air. Este vorba despre cele cu privire la posibilitatea înlocuirii TAROM de către competitorii săi pe rutele interne operate exclusiv de către această companie. La punerea la dispoziție repetată a unor subvenții de stat în favoarea TAROM și la toate celelalte motive de drept invocate de către Wizz Air.