Ford Mondeo
Masina anului 1994 a fost restilizata in 1996, forma care se mentine in prezent. Avand un aspect „fioros”, exteriorul este dominat de linii curbe. Farurile si stopurile sunt mari, contribuind decisiv la imaginea lui Mondeo, ce poate fi asemanat cu o felina. Grila radiatorului, ovala, inconjurand sigla, este deja caracteristica lui Ford.
Interiorul, evident, nu putea fi neglijat, mai ales in cazul variantei de varf – Ghia. Scaunele au un foarte bun suport lateral, iar tapiteria este din piele. Geamurile termoizolante, impreuna cu sistemul de aer conditionat si radiocasetofonul cu fata detasabila, sunt doar cateva din dotari. Mai multa atentie a fost acordata pozitiei soferului. Acesta beneficiaza de un volan a carui coloana este reglabila in patru sensuri. In plus fata de comenzile de langa volan – lumini, stergator – devenite standard, Ford aduce telecomanda pentru radiocasetofon, situata in stanga volanului, sub semnal.
Tot pentru a usura sarcina soferului au fost montate: sistemul de franare cu ABS, sistemul electronic de control al tractiunii si directie servoasistata. Acestea, impreuna cu suspensiile – MacPherson pe fata si multibrat independente pe spate, fac ca Ford Mondeo sa aiba o tinuta de drum sigura si confortabila.
Romcar ne-a pus la dispozitie un Ford Mondeo Ghia de 2,5 l, V6, 24 valve. Acest motor dezvolta 170 CP, iar cuplul maxim este de 220 km/4.250 rotatii pe minut. Totusi, 90% din cuplul maxim este disponibil intre 2.000 si 5.800 rpm, ceea ce ne arata rezerva de putere pe care o are motorul la turatii relativ mici; este suficienta apasarea mai tare a pedalei de acceleratie, fara a fi nevoie de schimbarea de viteza intr-o treapta inferioara.
Din punct de vedere al sigurantei, Ford Mondeo confirma distinctiile primite: airbag-uri pentru locurile din fata, airbag-uri laterale, centuri pretensionate, pe langa elementele de protejare a habitaclului, atat frontale, cat si laterale.
Modelul Ghia are incluse in pret si: lampi ceata cu halogen, vopsea metalizata, telecomanda pentru inchidere centralizata, computer de bord, oglinzi si geamuri electrice.
Pret (taxe incluse): 59.600 DM.

Skoda Octavia
O data cu punerea in vanzare a Octaviei, in 1996, Volkswagen si-a dovedit intentiile serioase in privinta firmei Skoda. Acum ea a devenit cunoscuta si respectata, cel putin la nivel european.
Chiar daca designul Octaviei este opera stilistilor cehi, se observa asemanarea, din spate, cu Volkswagen Passat. Jumatatea din fata este complet diferita. Farurile si grila radiatorului se remarca prin forme rectangulare.
Regula ce a stat la baza proiectarii acestui automobil a fost bucuria de a calatori cu masina. Aceasta bucurie este data in primul rand de confortul pasagerilor. Cele cinci locuri se muleaza dupa conformatia pasagerilor. Partea din fata a habitaclului este mai „dichisita”: suport lateral, cotiera. Soferul insa este cel care se bucura mai mult: scaun reglabil, cu sase libertati de miscare; volan cu coloana reglabila in patru sensuri, comanda electrica pentru toate geamurile, plus comanda pentru blocarea usilor. Bordul este caracteristic modelelor Volkswagen: patru cadrane plus afisaj pentru mesajele computerului. Porsche Romania ne-a bucurat si pe noi prin punerea la dispozitie a unei Skoda Octavia 1,9 TDI, 110 CP. Deja cu renume de la Volkswagen Golf, acest motor face furori si cu Octavia. Nu putem spune decat atat: putere mare cu consum mic.
Tinuta de drum este excelenta. Pe drumurile cu denivelari (mai toate), acestea nu se simt, fiind absorbite de suspensii. De asemenea, condusul in forta, sportiv, este influentat de faptul ca masina se apleaca putin in curbe.
Incepand cu luna august, autoturismele Skoda iesite din fabrica se considera ca fiind modelul anului urmator. Deci, chiar daca vor fi produse in septembrie 1999, ele vor fi considerate model 2000, model ce va avea dotari standard: ABS, EDS (control tractiune) MSR (control moment), airbag fata, sistem climatronic (aer conditionat), geamuri electrice, oglinzi electrice si incalzite, calculator de bord, jenti magneziu.
Pret (taxe incluse): 41.903 DM .

Volkswagen Passat
Desi ajuns la a patra generatie, Volkswagen Passat este parca mai tanar. El creste in ochii nostri atat calitativ, cat si fizic.
De aceea, a ajuns la limita superioara a clasei medii. Acest lucru influenteaza pozitiv spatiul interior. Urias. Noi, cei obisnuiti cu cinci locuri in Dacia, putem spune ca suntem intr-un microbuz. Chiar daca e foarte mare, spatiul interior este bine ingrijit: geamuri electrice si oglinzi, sistem de aer conditionat – climatronic.
Calitatea materialelor folosite si a finisarii sunt germane. Nimic nu este neglijat. Tipic autovehiculelor germane, comenzile pentru faruri se afla pe bord in stanga volanului. Consola centrala cuprinde, pe langa radiocasetofon si sistem climatronic, comenzi pentru incalzirea scaunelor fata, scrumiera si un suport mascat pentru pahare.
Passat 1,8 T (1,8 = 1.781 cmc, T = turbo). Aceasta este denumirea Volkswagen-ului pus la dispozitie de Porsche Romania. Motorul dezvolta 150 CP; toti mananca jar. Cuplul maxim disponibil de la 1.750 rpm este de 210 Nm. Concluziile despre performantele acestui motor va lasam sa le trageti singuri, deoarece pe noi ne-a lasat fara cuvinte.
Un alt atu al Passat-ului este tinuta de drum. Ea este influentata de forma rotunda a masinii, cu un coeficient aerodinamic redus, de 0,27. Suspensiile sunt astfel create incat denivelarile nu se simt, iar inclinarea la viraje este mica, si asta cand sunt negociate cu viteza.
Passat ofera noi performante si in ceea ce priveste siguranta: ABS, airbag-uri fata si laterale, stalpi laterali de rezistenta, centuri cu pretensionare, intarituri in usi.
Pe langa dotarile deja prezentate, in standard mai sunt incluse inchiderea centralizata, cheia de contact cu imobilizator electronic, volan cu coloana reglabila in patru sensuri.
Pret: 47.886 DM

Daewoo Nubira
Daewoo Nubira este autovehiculul care, momentan, se produce in paralel cu Daewoo Espero, dar in viitor il va inlocui.
Avand un design exterior complet diferit de Espero, la Nubira predomina liniile curbe. Privita din fata, ea lasa impresia de robustete si pentru ca bara de protectie este inalta. Deasupra ei se afla farurile care incadreaza grila radiatorului – ea are forma siglei Daewoo, dar la o dimensiune mai mare. Stopurile sunt mari, imbracand cele doua „colturi” ale portbagajului.
Inauntru, spatiul este generos. Scaunele sunt confortabile, iar bancheta din spate, incapatoare pentru mai mult de trei persoane; legea nu permite insa. Tabloul de bord cuprinde patru indicatoare cu ac: doua mari, in mijloc, vitezometru si turometru, si doua mici in exterior: apa si benzina. Pe consola centrala se afla, bineinteles, comenzile pentru radiocasetofon si sistemul de aer conditionat. Tot la interior putem aminti de capacitatea portbagajului: 370 l.
Tinuta de drum si performantele motorului s-au evidentiat intr-un test-drive mai consistent: 600 km. Modelul pus la dispozitie de Daewoo Auto Trading a fost o Nubira in trei volume, de 1,6 l si 106 CP.
Tinand cont de faptul ca tipul de carosabil a variat de la asfalt la drum forestier, recunoastem ca Nubira s-a comportat excelent. Suspensia este un compromis intre tare si moale. Condusul sportiv este, evident, influentat de acest lucru, balansul in curbe fiind acceptabil. Denivelarile sunt absorbite de suspensii, drumurile de acest tip fiind bine suportate de pasageri.
Motorul de 1,6 l este putin cam lenes pentru o masina cu greutatea de 1.189 kg, raportul kg/CP fiind 11,21. Cuplul maxim al motorului este de 145 Nm/3.800 rpm. Atat din aceste cifre, cat si din practica, se trage concluzia ca, in cazul nevoii de putere, turatia trebuie sa fie in jurul a 4.000 rpm. La aceasta turatie, in viteza a doua sau a treia, masina este agila. Exista insa o problema: consumul ridicat. Altfel, la mers linistit, masina are un comportament demn de invidiat.r
Echiparea de serie include, pe langa cele amintite, si ABS, inchidere centralizata si servodirectie. Pret: 14.800 USD. r