La 26 de ani după apariția legendarului Z1 – model care a uimit prin conceptul unic al ușilor care se retrăgeau în caroserie – BMW a adus în România un nou Z4. Roadster în toată puterea cuvântului, noul model încântă încă de la prima vedere grație capotei proeminente a motorului, ampatamentului lung și taliei joase. Ca de fiecare dată când vorbim despre un BMW, lungimea capotei poate crea șoferului mici probleme de adaptare, distanța dintre parbriz și grila radiatorului fiind destul de greu de apreciat cu exactitate. Mai ales în condițiile în care poziționarea joasă a scaunului șoferului îți dă senzația că te afli la doar o palmă de asfaltul șoselei. E drept că aceeași amplasare a scaunelor te face să simți că faci parte din mașină și ajută la repartizarea maselor astfel încât Z4 să se comporte exact așa cum te aștepți de la un BMW: perfect.
Testat de Capital în versiunea 28i cu cutie automată, noul Z4 ne-a oferit o experiență greu de uitat. Forța motorului, coroborată cu greutatea redusă și cu o transmisie căreia cu greu îi poți aduce vreun reproș, asigură accelerații fulminante, iar stabilitatea în viraje este, fără îndoială, una dintre cele mai bune din tot ce am testat până acum. Niciun moment nu ai senzația că mașina pierde aderența sau că, pentru a te înscrie în virajul următor, trebuie mai întâi să apeși frâna. BMW Z4 rămâne stabil chiar și atunci când, purtat de adrenalină, șoferul uită să privească acul vitezometrului și se trezește rulând peste viteza legală. Din nefericire, aici designerii și inginerii BMW au preferat să păstreze aerul clasic al mașinii, „uitând“ să o doteze cu utilul head-up display care face viața șoferului mult mai ușoară. E drept că, pentru cine nu a condus niciodată o mașină cu un astfel de sistem, acesta poate părea o dotare de „fițe“, însă, pentru cei care îi apreciază utilitatea, lipsa lui poate fi considerată o problemă.
Și, dacă tot suntem la capitolul puncte negative, trebuie notat și faptul că poziționarea scaunelor foarte aproape de bord și parbriz, la marginea căruia se află oglinzile retrovizoare laterale, obligă șoferul să întoarcă destul de des capul spre dreapta atunci când dorește să se asigure că o altă mașină nu se află în unghiul-mort. Despre spațiul restrâns din habitaclu și portbagaj poate că nu merită vorbit, având în vedere că avem de-a face cu un roadster, însă, în anumite cazuri aceasta poate deveni o problemă.
În schimb, dotarea mașinii cu hard-top retractabil, acționat prin simpla apăsare a unui buton și care se pliază în doar 19 secunde, trebuie menționată, fără doar și poate, la capitolul elemente pozitive. Atunci când acesta este escamotat, Z4 devine cu adevărat o încântare. Grație unor calcule foarte exacte ale inginerilor BMW, curenții de aer nu deranjează aproape deloc șoferul sau pasagerul din dreapta. Tot pentru plăcerea condusului, BMW Z4 este dotat standard și cu Driving Experience Control, sistem care permite alegerea unuia dintre modurile Comfort, Sport şi Sport+. Pe lângă ajustarea reacţiei motorului şi a sistemului de stabilitate DSC, modurile influenţează şi caracteristicile de schimbare ale transmisiei automate, reacţiile funcţiei Servotronic şi gestiunea amortizoarelor controlate electronic.
Ca de fiecare dată când vorbim despre un autoturism premium, gama de prețuri poate fi un impediment greu de trecut cu vederea. În cazul de față, cel mai ieftin BMW Z4 (sDrive18i) costă 36.580 de euro, în timp ce pentru varianta de top (sDrive 35is) trebuie să achitați nu mai puțin de 59.024 euro.