Claudiu Constantinescu: „Endava re-gândește modul în care oamenii interacționează cu tehnologia”

Claudiu Constantinescu este Regional Manager - Central Europe pentru Endava și ne-a povestit, cu prilejul apriției revistei „Top 300 Companii din România”, despre extinderea Endava la nivel regional și investițiile pe care aceștia le realizează în angajați.

Endava a înregistrat la nivel local o majorare a cifrei de afaceri cu peste 100 de milioane de lei în 2020 față de 2019, ajungând la 760 milioane. Numărul mediu de angajați a ajuns la 2.975 anul trecut, iar Claudiu Constantinescu, Regional Manager pentru Central Europe, a declarat pentru Revista Capital că cea mai importantă investiție a companiei este cea în oameni: „Endava re-gândește modul în care oamenii interacționează cu tehnologia pentru a rezolva probleme complexe de business și reușește să realizeze acest lucru având un focus special pe oameni: clienți, angajați și utilizatori ai platformelor pe care le construim.”

CAPITAL: Care este cifra de afaceri prognozată pentru anul 2021?

Claudiu Constantinescu: Endava își pregătește bugetele și raportează pe ani fiscali care încep de la 1 iulie și se finalizează la 30 iunie.
Pentru anul fiscal care s-a încheiat pe 30 iunie 2021, am facut recent publice cifrele auditate. Cifra de afaceri a fost de 446.3 milioane lire sterline – în creștere cu 27.2% față de anul precedent, când am realizat o cifră de afaceri de 351 milioane de lire sterline.
Fiind o companie listată la bursă, nu putem face publică în acest moment prognoza pentru anul fiscal care tocmai a început. Însă vă pot spune că plănuim să ne continuăm creșterea.

CAPITAL: Ce profit prognozați la finalul acestui an?

Claudiu Constantinescu: În anul fiscal anterior, am avut un profit brut de 54.4 milioane de lire sterline, în creștere, de la 25.3 milioane de lire sterline anul trecut.
La fel ca și în cazul cifrei de afaceri, nu putem face o declarație referitoare la profitul anului în curs.

CAPITAL: Care sunt cele mai importante investiții pe care compania dvs. le-a realizat în acest an?

Claudiu Constantinescu: Eu consider că cea mai importantă investiție pe care o facem în mod constant este investiția în oameni. Continuăm să ne extindem și să ne consolidăm programele de învățare și dezvoltare, precum și categoriile de certificări pe care angajații Endava le pot accesa.

În această direcție aș menționa varietatea programelor pe care le oferim în prezent: programe ce au ca scop aprofundarea cunoștințelor și abilităților de bază ale angajaților, dezvoltarea cunoștințelor pe diverse domenii funcționale, dezvoltarea de „soft skills”, inițiative dedicate inovării și, nu în ultimul rând, programele de dezvoltare a abilităților de leadership. Acestea sunt susținute atât de traineri interni, cât și externi, și vin în completarea diferitelor platforme de învățare, unele dintre ele dezvoltate intern (așa cum este cazul Endava University – care gestionează curicula de cursuri).

De asemenea, Endava continuă să își extindă verticalele de business prin diverse achiziții și fuziuni, dar și să își dezvolte capabilitățile prin atragerea de personal specializat pe diverse tehnologii. De exemplu, Levvel, care ni s-a alăturat cel mai recent, va spori specializarea noastră din zona de servicii financiare și plăți, logistică/mobilitate, dar și în sectorul TMT (Tehnologie, Media și Telecom).

Totodată, continuăm să investim în mediul de lucru și să ne adaptăm realității în continuă schimbare în care ne aflăm la nivel mondial, ca urmare a contextului pandemic. În ultimul an, compania noastră a anunțat conceptul de muncă hibrid, prin care ne dorim să răspundem nevoii de flexibilitate a colegilor și clienților noștri.¬

CAPITAL: Care sunt cele mai importante provocări pe care le-ați înfruntat în acest an?

Claudiu Constantinescu: Piața de IT din întreaga lume s-a schimbat radical în ultimii ani, ca urmare a unei creșteri foarte rapide a competitivității. Dinamismul acesta este însă un factor pozitiv pentru evoluția din perioada următoare, dar evidențiază și faptul că industria software (și nu numai) se confruntă cu un deficit al forței de muncă, care nu mai poate fi acoperit integral din angajări.

Noi investim în crearea și dezvoltarea de programe pentru juniori, pentru persoanele care vizează o reconversie profesională, pentru seniori care doresc pluri-calificări pe diverse tehnologii, iar asta este valabil pentru toate locațiile în care suntem prezenți. Prin intermediul acestor programe nu numai că reușim să ne creștem echipele și capacitatea de livrare a proiectelor, dar avem un impact pozitiv și asupra comunităților profesionale locale. De asemenea, parteneriatele pe care le-am dezvoltat cu universitățile și școlile informale de IT, contribuie la crearea unor oportunități foarte interesante pentru cei care ne devin ulterior colegi.

O altă provocare constă în gradul ridicat de complexitate al platformelor și serviciilor care sunt cerute de piață în acest moment. Aici avem, de fapt, o oportunitate de a fi creativi cu soluțiile pe care le oferim și de a folosi experiența noastră în transformările și evoluțiile digitale care îi ajută pe clienți să re-imagineze interacțiunea dintre oameni și tehnologie.
O ultimă provocare pe care aș menționa-o ar fi complexitatea generată de creșterea rapidă și constantă a companiei. Și aceasta este însă o provocare pozitivă – care ne încurajează să rămânem adaptabili și să continuăm să ne re-inventam pentru a păstra agilitatea, eficiența și suplețea organizațională pe care ne-o dorim.

CAPITAL: Care sunt cele mai importante realizări ale ultimului an?

Claudiu Constantinescu: Din punctul meu de vedere, una din cele mai importante realizări este numărul mare de proiecte și servicii livrate cu succes într-o perioadă în care atât interacțiunile în cadrul echipei, cât și cele dintre echipe au fost transformate radical – ca urmare a lucrului preponderent de acasă. Faptul că reușim să menținem un echilibru între siguranța colegilor noștri și un standard ridicat de livrare reprezintă cu siguranță un element extrem de important.

O altă realizare notabilă este legată de expansiunea accelerată pe care am reușit să o menținem în acest an și care s-a concretizat atât în dezvoltarea centrelor Endava existente, cât și în deschiderea de noi birouri, majoritatea virtuale în acest moment, ca urmare a contextului. În România, aș menționa: Sibiu, Craiova și Suceava.

Tot la secțiunea de realizări aș adăuga și lărgirea gamei de servicii, atât în zona de business – în special în domeniul financiar și plăți electronice, dar și Telco, logistică și tehnologie. De asemenea, am creat câteva servicii noi: de exemplu în zona de investiții private, platforme de business – inclusiv sisteme CRM, dar și în zona de date, în special Data Science, Machine Learning și Cloud.

CAPITAL: Dacă ar fi să vă caracterizați compania într-o singură frază, care ar fi aceea?

Endava re-gândește modul în care oamenii interacționează cu tehnologia pentru a rezolva probleme complexe de business și reușește să realizeze acest lucru având un focus special pe oameni: clienți, angajați și utilizatori ai platformelor pe care le construim.