Cumparaturile pe internet sunt la granita dintre moda, moft si utilitate. Site-urile care ofera aceasta facilitate sunt din ce in ce mai multe si mai atractive, fie ca rolul lor este de a sustine vanzarile retailerului de care apartin sau ca reprezinta o afacere de sine statatoare. “Obiceiurile vechi mor greu”, spune englezul. Insa, noile tehnologii si usurinta cu care ele sunt adoptate contrazic aceasta zicala. Comertul online nu face nici el exceptie. Ajutati s
Cumparaturile pe internet sunt la granita dintre moda, moft si utilitate. Site-urile care ofera aceasta facilitate sunt din ce in ce mai multe si mai atractive, fie ca rolul lor este de a sustine vanzarile retailerului de care apartin sau ca reprezinta o afacere de sine statatoare.
“Obiceiurile vechi mor greu”, spune englezul. Insa, noile tehnologii si usurinta cu care ele sunt adoptate contrazic aceasta zicala. Comertul online nu face nici el exceptie. Ajutati si de discounturile facute de comercianti, romanii au inceput sa prinda gustul cumparaturilor pe internet.
“Este de asteptat ca, in urmatorii ani, tot mai multi cumparatori sa faca trecerea de la magazinele clasice in favoarea site-urilor de comert electronic”, spune Alexandru Nicolescu, reprezentantul Dante International, compania ce detine site-ul www.emag.ro. “Oferta online se bucura de o mult mai mare varietate si, pe fondul unei vieti cotidiene moderne, suferind tot mai mult de lipsa timpului liber, magazinele online vor deveni prima oprire pentru cei mai multi cumparatori.” In opinia sa, aceasta schimbare de mentalitate este subliniata si de cresterea numarului platilor electronice, semn al increderii acordate comertului online. si Ionut Oprea, directorul de comunicare al netBridge, companie ce detine site-ul OKazii.ro, este de parere ca romanii viziteaza din ce in ce mai mult site-urile de comert electronic si, odata ajunsi pe acestea, cumpara “si chiar vand din ce in ce mai mult”.
Traian Cristea, director general FiT Distribution, proprietara site-ului PCfun.ro, crede ca oportunitatile oferite in ultima perioada contribuie la evolutia ascendenta inregistrata in ultimul timp de comertul online. El numeste cresterea numarului de utilizatori de internet, cresterea gradului de securitate a operatiunilor si concentrarea eforturilor tuturor partilor implicate in tranzactiile online (banci, comercianti), “prin comunicarea avantajelor achizitiilor online si educarea utilizatorilor”.
La cat se ridica valoarea cumparaturilor noastre pe internet? Este o intrebare al carei raspuns este evitat de companii. Dintre cei contactati de Capital, doar Irina Ivan, web strategy manager RTC, a declarat ca, in ultimele 12 luni, www.dol.ro (magazinul virtual al retelei Diverta) a obtinut un rulaj de 450.000 de euro. “In trei ani de prezenta in spatiul virtual, www.dol.ro a fost locul de unde au ales sa cumpere peste 13.500 de clienti. Magazinul nostru virtual are 225 de clienti care cumpara constant si ne dezvoltam politica de fidelizare, astfel incat numarul acestora sa creasca”, explica Irina Ivan. Ionut Oprea estimeaza ca, in 2005, intreaga piata de comert electronic a avut o valoare de aproximativ 20 milioane euro, “si asta doar in ceea ce priveste vanzarile pe site-urile din Romania. Cumparaturile romanilor pe site-urile din strainatate au fost mult mai mari si in 2005”.
si totusi, ce cumparam? Ana-Maria Bogdan, web manager Altex, spune ca daca s-ar face un top al celor mai vandute produse de pe Altex.ro, atunci cu siguranta acesta ar fi dominat de produsele IT &C, urmate de cele electronice si electrocasnice. “Pe de alta parte, daca ne uitam si la repartitia lunara, atunci nu putem sa nu remarcam ca aceste vanzari se supun legilor sezonalitatii. Iata cateva exemple: in decembrie, aproape la egalitate s-au vandut televizoarele (inclusiv plasme si LCD-uri) si sistemele IT (inclusiv monitoare); in aprilie, cele mai bine vandute produse au fost telefoanele mobile”, explica ea.
Michael Allardin, director general Best Distribution, spune ca produsele oferite online sunt cele disponibile si in sistemul de retail. “La acest capitol (jocuri video), preferintele consumatorilor sunt aceleasi si pentru cumparatorii din magazinele fizice, si pentru cei care fac achizitii online: jocurile care se vand bine la raft se vand bine si pe internet”.
Cat despre securitatea acestor tranzactii, Madalin Matica, directorul DotCommerce, ne spune ca putem face cumparaturi linistiti si in siguranta. “Pot afirma, fara probleme, ca plata online cu cardul este cea mai sigura utilizare a cardului. Da, mai sigura chiar decat o tranzactie la ATM”, arata el. “In procesul de acceptare a unei tranzactii electronice, sunt implicate multe institutii, companii sau organizatii bine cunoscute si se acorda o atentie sporita acestui domeniu”.
Care este profilul celor care fac cumparaturi online? Reprezentantii eMAG spun ca site-ul lor e vizitat de persoane tinere, cu studii medii si superioare, dinamice, din mediul urban, cu venituri medii sau mari, angajati sau mici intreprinzatori, care au un calculator cu acces la internet, dar cu putin timp liber la dispozitie. Ionut Oprea spune ca “utilizatorul OKazii.ro este, de obicei, tanar, educat si cu un venit cel putin peste medie. Are si telefon mobil, aceasta fiind o conditie pentru inscrierea pe site, deoarece activarea contului presupune, ca masura suplimentara de securitate, si verificarea numarului de telefon mobil”.
Acest gen de afacere este printre cele mai profitabile, deoarece un astfel de “magazin” trece pe profit dupa sase-sapte luni de existenta. “Profitul genereaza mai multa reclama, imbunatatirea serviciilor oferite si cresterea satisfactiei clientului. Din alt punct de vedere, constat cu placere cresterea magazinelor de cadouri, produse de imbracaminte, bijuterii etc. S-a iesit, deci, din zona monolitica a produselor IT&C”, completeaza Madalin Matica.
PCfun.ro
Site-ul are un portofoliu de peste 2.000 de produse din gama echipamentelor IT si electronice, oferind informatii tehnice detaliate, cataloage de imagini ale produselor, review-uri ale produselor. Conform oficialilor site-ului, vanzarile au un ritm de crestere intre 70 si 100% de la o luna la alta.
OKazii.ro
Site-ul este accesat saptamanal de 170.000 de romani si in fiecare moment, OKazii.ro deruleaza peste 27.000 de licitatii. Oficialii companiei ce detine site-ul estimeaza ca, in fiecare zi, pe OKazii.ro se vand articole in valoare de 35-40.000 euro.
eMAG.ro
Sistemele portabile ocupa prima pozitie in topul vanzarilor acestui site, urmate de telefoanele mobile si camerele foto-video digitale. Conform reprezentantilor site-ului, foarte cerute pe site sunt si monitoarele LCD.
GameShop.ro
Are circa 7.000 de utilizatori saptamanal (conform Trafic.ro), cu tendinta catre 8.000 pe saptamana in urmatoarele doua luni (circa 30.000 de vizitatori lunar). Conform oficialilor GameShop.ro, site-ul va trece printr-o relansare in urmatoarele saptamani.