Poliţele Casco nu se deosebesc numai prin preţurile la care sunt våndute şi riscurile pe care le acoperă, ci şi prin serviciile pe care asigurătorii le oferă clienţilor

Numărul service-urilor auto cu care companiile de asigurări au decontare directă şi accesibilitatea acestora contează la fel de mult ca preţul pentru proprietarii de maşini noi, care trebuie să aleagă o poliţă Casco. Motivul: cånd ajunge să îşi repare maşina pe banii asigurătorului, orice proprietar doreşte să o poată ridica cåt mai repede şi de la un service auto cåt mai apropiat de casă.

129-20433-1.jpg

Unele companii de asigurări, cum este, spre exemplu, Allianz, publică pe site lista cu service-urile agreate. Altele, în schimb, precum Omniasig, nu sunt atåt de transparente. Nici transparenţa nu oferă însă întotdeauna certitudini, listele cu service-uri agreate putåndu-se modifica pe parcurs. Pentru cei care stau în oraşe mici, precum Cåmpina, şi îşi cumpără un Volkswagen, acest aspect nici nu mai contează: service-urile autorizate de importatori sunt numai în marile oraşe. De altfel, pot exista judeţe în care niciun service să nu fie autorizat de importatorul unei mărci auto să facă reparaţii. În judeţele Alba, Bistriţa, Gorj şi Vrancea nu există niciun service autorizat să facă reparţii pentru vehiculele Skoda, marcă ce se află pe locul doi din punctul de vedere al vånzărilor. Pentru această marcă există cåte un service în celelalte judeţe, în timp ce în Bucureşti sunt patru. Proprietarii de maşini Dacia sunt singurii care pot fi siguri că găsesc cel puţin un service autorizat de acest producător, indiferent de judeţul în care se află.

Pe de altă parte, companiile de asigurări care se clasează pe primele locuri pe piaţa asigurărilor auto în funcţie de volumul primelor brute subscrise au parteneriate cu majoritatea service-urilor autorizate să repare autoturismele care se vånd cel mai bine pe piaţa autohtonă.

Chiar şi în condiţiile în care asigurătorii anunţă că au „decontare directă cu service-urile“, expresia poate însemna lucruri diferite de la o companie la alta. Allianz specifică pe una din hårtiile cu care îşi trimite clienţii la service dacă suportă sau nu contravaloarea reparaţiilor. Dacă mecanii auto constată că reparaţiile trebuie să fie mai ample, există şi posibilitatea ca reprezentanţii service-ului să trimită pe e-mail companiei de asigurări dovezile, scutind clientul de drumuri suplimentare. Condiţia: clientul să aibă la el toate actele necesare, potrivit directorului adjuct al departamentului de daune al Allianz-Ţiriac, Dan Lazăr. La Generali, actele lipsă pot fi înmånate şi celor de la service-ul la care e reparată maşina, clientul scăpånd de un drum în plus.

129-20434-2.jpg

În schimb, există şi asigurători ale căror convenţii de decontare directă cu service-urile prevăd că asigurătorul trebuie să avizeze plata. „Pentru reparaţii la service-urile cu care Omniasig are convenţie de decontare directă, este necesar acceptul la plată deoarece, în multe cazuri, clienţii solicită service-ului şi alte lucrări pe långă reparaţiile acoperite de Omniasig“, afirmă oficialii companiei. Clientul nu sesizează întotdeauna că este nevoie ca asigurătorul să avizeze plata, compania stipulånd în contractele încheiate cu service-urile auto ca avizarea plăţii trebuie solicitată cu două-trei zile înainte de finalizarea reparaţiilor.

Decont în 15 zile la un service neagreat

Cei care optează să îşi repare maşina într-o unitate service neagreată de compania de la care au cumpărat poliţa Casco trebuie să aştepte mai mult timp finalizarea reparaţiilor. Contractele de asigurare pe care le încheie BCR Asigurări şi Omniasig prevăd că facturile emise de service-uri se achită în maximum 15 zile. În cazul asigurărilor våndute de Asirom, perioada poate ajunge la 30 de zile. „Decontarea facturilor poate dura între 15 şi 30 de zile, în funcţie de complexitatea lucrării, de mărimea daunei şi de prevederile contractului de asigurare“, spun oficialii companiei.

Cei care ajung în această situaţie, dar se grăbesc să îşi ia maşina acasă, pot opta să plătească preţul reparaţiilor, urmånd ca ulterior să îşi recupereze banii de la asigurător.

«Chiar dacă avem convenţii de decontare directă cu un service, acceptul la plată tot este necesar, deoarece clienţii solicită service-ului şi alte lucrări pe långă reparaţiile acoperite de noi.»
Explicaţia oficialilor Omniasig

129-20435-3.jpg